Nieuws

Geregistreerde Schuld Regeling

14 oktober 2021
Interview Marc Mulder, Ervaringswerker armoede en schulden en ondernemen met schulden bij Movisie

Op initiatief van Syncasso Gerechtsdeurwaarders is in samenwerking met een ervaringsdeskundige van Movisie en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de kosten van gerechtelijke incasso te beperken. In het whitepaper Geregistreerde Schuld Regeling wordt een voorstel gepresenteerd om eerlijker schulden op te lossen. Onnodige kosten, escalatie en stress voor de burger met schulden worden hierdoor voorkomen. We hebben een ervaringsdeskundige, een financieel ethicus, een gerechtsdeurwaarder en een landelijke politicus gevraagd om het voorstel vanuit hun gezichtspunt te belichten. In dit interview stellen we vier vragen aan Marc Mulder over de Geregistreerde Schuld Regeling vanuit zijn ervaring met armoede en schulden.

GSR is afhankelijk van de toestemming van de debiteurklant. Verwacht u dat die hier enthousiast over zijn?

Ja, dat geloof ik zeker. Als ze de Geregistreerde Schuld Regeling (GSR) goed uitgelegd krijgen, zijn ze enthousiast. Want hun grootste bron van stress is dat ze er letterlijk niet uit komen. Dit haalt die stress voor een groot deel weg. Omdat de GSR mensen met geldzorgen ook veel uit handen neemt en voor je oplost. Vaak zit daar juist de moeilijkheid voor veel mensen. Als je er niet in meegaat, wat moet je dan doen? Ik denk dat je met een duidelijke folder en een website goed kunt uitleggen wat het verschil is tussen GSR en een stapeling van loonbeslagen.

Als de gerechtsdeurwaarder de Geregistreerde Schuld Regeling gaat coördineren, moet de debiteur daaraan mee willen werken. Wat zou daarvoor nodig zijn?

Zal in het begin best lastig zijn. Er heerst veel wantrouwen, ook naar Gerechtsdeurwaarders. Dat heeft ook te maken met de situatie die we juist willen oplossen. Want voorheen werden de maatregelen die de situatie verergeren aan de deurwaarder gekoppeld. Nu die gaat helpen om de situatie te verbeteren is er wel wat voor nodig om dat te veranderen.

Ik denk aan drie dingen:

  • Goed overbrengen van de GSR en vertrouwen winnen. Daar zijn skills voor nodig.
  • Steun zoeken uit onverwachte hoek. De Armoedecoalitie en andere schuldhulporganisaties achter het idee krijgen.
  • Op termijn wordt GSR als een oplossing in plaats van een extra probleem gezien door mensen met geldzorgen.
Verwacht u dat door GSR problematische schulden voorkomen kunnen worden?

Ja, daar ben ik van overtuigd. Voorkomen van problematische schulden door oplossingen te bieden. Die krijgen mensen met schulden nu meestal niet. Ze moeten nu veel te lang aanmodderen. Vaak passen de aangeboden oplossingen niet bij de mogelijkheden. Het goede van de GSR is dat al je schulden erin worden meegenomen. Er komt niet meer iets bovenop. Dat kan ook niet, want een loonbeslag houdt in op je inkomsten tot de beslagvrije voet, meer ruimte is er niet om af te lossen.

Voor schuldeisers is het een gegarandeerde regeling, zolang het beslag loopt wordt er afgelost. Ik hoop dat we daarmee ook andere problemen, zoals het opschorten van verzekeringen, gaan voorkomen. Als je iemands autoverzekering opschort, raakt dat indirect meestal ook zijn of haar inkomsten. Daar worden de problemen alleen nog maar groter door.

GSR biedt kansen om (eerder) Schuldhulpverlening in te schakelen. Denkt u dat hierdoor Schuldsanering voorkomen kan worden? En dat vaker Schuldhulp geaccepteerd zal worden?

Veel mensen met geldzorgen beseffen nu niet dat ze voor schuldhulpverlening in aanmerking komen. Bij de GSR hoort dat de Gerechtsdeurwaarder adviseert en doorverwijst, omdat die daarmee een compleet inzicht heeft in de situatie. Door de Geregistreerde Schuld Regeling is er inzicht over de omvang van het probleem en ook over de tijdsduur die nodig is om dat op te lossen. Ik verwacht ook dat schuldhulp daardoor beter geaccepteerd wordt.

In het volgende interview spreken we met Paul Otter, gerechtsdeurwaarder en CSR-directeur bij Syncasso, over de Geregistreerde Schulden Regeling.

Het whitepaper over de Geregistreerde Schuld Regeling kunt u hier downloaden. Reageren op dit interview? Stuur een e-mail naar communicatie@syncasso.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

09 december 2025

Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten

Wanneer studenten financiële problemen krijgen, wil Hogeschool Utrecht (HU) dat zo zorgvuldig mogelijk oplossen. Manager Financial Services Rianne Oostwoud Wijdenes ziet dagelijks hoe belangrijk dat is.

Lees meer over: Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten
04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
24 oktober 2025

De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot

In de 4e aflevering van de Syncasso Podcast gaat Michaël Brouwer in gesprek met Joep De Groot (CZ) en Daan Dohmen (ondernemer/Blue Zones) over een thema dat ons allemaal raakt: het effect van schulden op onze gezondheid.

Lees meer over: De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot
Feedback