Nieuws

Gastles minor Armoede interventies

22 november 2022
Blog: Paul Otter

Donderdagochtend loop ik precies op tijd de collegezaal van de Hogeschool van Amsterdam binnen. Daar zit een dertigtal studenten die de minor Armoede interventies volgen al klaar.

Dagelijkse praktijk van de gerechtsdeurwaarder

In een uur neem ik ze mee in de dagelijkse praktijk van de gerechtsdeurwaarder. Hoe we vonnis, wet en uitvoeringsregels aan de deur begrijpelijk proberen te maken. Dat we adviseren wat het beste is: contact opnemen, regelen of betalen. Dat we altijd doorvragen of er meer schulden zijn en of het hen lukt om die zelf te betalen. Als dat niet lukt dan verwijzen we door naar de gemeente.

Ik probeer aan de studenten over te brengen hoe bijzonder die contactmomenten aan de deur zijn. Praten over iets heel vertrouwelijks als schulden met een vreemde. En eigenlijk lukt dat altijd. In een sfeer die meestal heel relaxed is. Informatie geven, vragen en adviseren.

Soms kost het moeite om echt contact te krijgen met de debiteurklant. Om tot ze door te dringen dat er nu echt iets moet gebeuren, want anders komen er meer kosten bij en kunnen we zelfs beslag leggen. Na al die jaren vind ik dat het mooie van ons ambt: contact leggen en mensen in beweging brengen.

Stereotypisch beeld

Vragen van de studenten geven aan dat ze een ander beeld hebben van de gerechtsdeurwaarder. Dat we thuis komen om tv’s weg te halen en gezinnen op straat zetten. Inboedels en tv’s nemen we niet mee, dat doen we alleen als het heel dure voorwerpen zijn. Ontruimingen proberen we zoveel mogelijk te voorkomen, samen met de woningcorporatie en gemeente. Dat lukt eigenlijk altijd en als het niet lukt zijn er vaak veel meer problemen dan schulden alleen en kunnen we geen oplossing bereiken.

Waarom is het belangrijk om zo’n gastles te geven?

Deze studenten zullen grotendeels gaan werken in of bij hulpverleningsinstellingen. Daar werken gerechtsdeurwaarders veel mee samen. Het is goed om van elkaar te weten wat we doen, wat we kunnen doen en hoe we werken. Dat verbetert onze samenwerking. Het maakt samenwerken leuker en zorgt voor een beter eindresultaat!

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder, trekker van het SyncassoLab en Social Responsibility Officer bij Syncasso. Paul schrijft over de dagelijkse praktijk van de gerechtsdeurwaarder aan de deur en ontwikkelingen in de schulden- en invorderingsketen.

Gerelateerde nieuwsberichten

04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen. Bij deze werkzaamheden kunnen soms kosten ontstaan die Enexis bij klanten in rekening brengt.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
Feedback