Nieuws

Deurwaarders Syncasso helpen bij het actief aanbieden van maatschappelijke hulp

07 mei 2019

Deurwaarders Syncasso helpen bij het actief aanbieden van maatschappelijke hulp

Onze deurwaarders komen bij hun huisbezoeken regelmatig burgers tegen die problemen ervaren op meerdere leefgebieden. Als maatschappelijk betrokken gerechtsdeurwaarder wil Syncasso deze burgers, met hun toestemming, aanmelden bij de maatschappelijke dienstverlening om hulp te bieden. Samen met de gemeente Amsterdam organiseren we een pilot om te onderzoeken hoe we dat het beste kunnen doen.

Signaleren en maatschappelijke hulp inschakelen

In samenwerking met CJIB/CAK worden schuldenaren die bij het CAK zijn aangemeld voor de regeling wanbetalers zorgpremie bij een huisbezoek gevraagd of ze hulp willen krijgen bij het oplossen van hun problemen. En of Syncasso hun (schriftelijke) toestemming krijgt om dat actief te melden bij de gemeente Amsterdam. Hiervoor is een begrijpelijk formulier ontwikkeld dat met afbeeldingen ondersteunt uitlegt waar de schuldenaar voor tekent.

Snel contact met de gemeente Amsterdam

Binnen 48 uur wordt de melding opgepakt door de gemeente Amsterdam, die binnen vijf werkdagen telefonisch in contact tracht te komen met de hulpvrager. Binnen 14 dagen na de melding wordt een persoonlijk gesprek gevoerd, bij de hulpvrager thuis of op kantoor. Vervolgens brengt de gemeente Amsterdam de problematiek in kaart en probeert een betalingsregeling te realiseren met de schuldeisers. Gedurende dit proces pauzeert Syncasso de incasso-activiteiten en informeert de opdrachtgever hierover.

Hulp brengen in plaats van (tevergeefs) wachten tot daarom gevraagd wordt

Syncasso heeft eerder met Kredietbank Nederland onderzoek gedaan waarom mensen met financiele problemen zelf geen contact zoeken met de Schuldhulpverlening of de Deurwaarder. Of daar veel te lang mee wachten. Daar zijn verschillende oorzaken voor gevonden, waaronder schaamte en misplaatst optimisme dat het probleem zich zelf wel oplost.

Feit blijft dat hulp vaak te laat, of veel te weinig gezocht wordt. Waardoor de problemen zich kunnen opstapelen. Met deze pilot wordt onderzocht of het actief brengen van hulp hier verbetering in brengt. Elk kwartaal wordt samen met de gemeente geëvalueerd hoe de pilot zich ontwikkelt en welke resultaten dit oplevert. Hiermee kunnen zowel de Gemeente Amsterdam als Syncasso verbeterpunten over de samenwerking bespreekbaar maken.

Gerelateerde nieuwsberichten

09 december 2025

Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten

Wanneer studenten financiële problemen krijgen, wil Hogeschool Utrecht (HU) dat zo zorgvuldig mogelijk oplossen. Manager Financial Services Rianne Oostwoud Wijdenes ziet dagelijks hoe belangrijk dat is.

Lees meer over: Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten
04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
24 oktober 2025

De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot

In de 4e aflevering van de Syncasso Podcast gaat Michaël Brouwer in gesprek met Joep De Groot (CZ) en Daan Dohmen (ondernemer/Blue Zones) over een thema dat ons allemaal raakt: het effect van schulden op onze gezondheid.

Lees meer over: De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot
Feedback