
Veelgestelde vragen
-
Wilt u dat iemand anders uw zaken regelt met Syncasso? Of wilt u voor een ander een zaak met Syncasso regelen?
Dat kan met de schriftelijke machtiging. Dit is een ondertekend document waarop staat dat iemand iets namens u mag doen. Ga naar onze pagina om een machtiging in te vullen.
-
Wanneer kan ik weer overstappen naar een andere zorgverzekeraar?
U kunt voor de jaarwisseling overstappen naar een andere verzekeraar, als uw hele betalingsachterstand is afgelost en u bij bent met de betaling van de maandelijkse zorgverzekeringspremie.
-
Wanneer kan ik weer een aanvullende verzekering aanvragen?
U kunt weer een aanvullende verzekering aanvragen als uw hele betalingsachterstand is afgelost en u bij bent met de betaling van de maandelijkse zorgverzekeringspremie.
-
Wanneer moet ik mijn premie weer aan de zorgverzekeraar betalen na (tijdelijke) afmelding?
Uw zorgpremie moet elke maand vooraf betaald worden aan uw zorgverzekeraar.
-
Premie CAK
De bestuursrechtelijke premie in 2023 is € 165,70 per maand. De premie van het CAK wordt automatisch ingehouden op uw loon of uw uitkering. Als de automatische inhouding op uw loon of uitkering niet lukt, dan krijgt u een acceptgiro van het CJIB.
-
Betalingen
De premie van het CAK wordt achteraf in rekening gebracht. De premie bij uw zorgverzekeraar moet vooraf worden betaald.
-
Wijzigingen doorgeven aan CAK
De aanmelding worden een keer per maand door uw zorgverzekeraar aan CAK doorgegeven. De definitieve en tijdelijke afmeldingen worden twee keer per maand door uw zorgverzekeraar aan CAK doorgegeven.
-
Aanvullende verzekering
Pas wanneer de hele achterstand is betaald kan er weer een aanvullende verzekering worden aangevraagd.
-
Voordelen om een betalingsregeling af te spreken?
Als u afspreekt om elke maand een deel van uw achterstand aan Syncasso te betalen, wordt u tijdelijk afgemeld bij CAK. Dan kunt u gewoon weer de basisverzekeringspremie betalen aan uw eigen zorgverzekeraar.
U moet er dan natuurlijk wel voor zorgen dat u de maandpremie (ook) op tijd aan uw zorgverzekeraar betaalt, zodat er geen nieuwe achterstanden ontstaan. Dit geldt ook voor het op tijd betalen van uw zorgkostennota’s. Als uw schuld helemaal is afbetaald, bent u een stuk goedkoper uit dan wanneer u aan CAK blijft betalen.
-
Nadelen als u bent aangemeld bij het CAK?
U betaalt bij CAK een stuk hogere premie voor de basisverzekering dan bij uw eigen zorgverzekeraar. Zolang er geen oplossing is voor uw betalingsachterstand, blijft u die hogere premie aan CAK betalen. Dat is nadelig voor u, omdat u elke maand een boete moet betalen bovenop de kosten voor de basisverzekering.
-
Wanneer wordt u tijdelijk afgemeld bij het CAK?
Als uw regelingsvoorstel bij Syncasso geaccepteerd is, wordt u tijdelijk afgemeld bij CAK en moet u de premie weer aan uw zorgverzekeraar gaan betalen. Zolang u ervoor zorgt dat uw schuld elke maand wordt afgelost en de maandpremie op tijd betaald wordt, wordt u niet opnieuw aangemeld bij CAK. Dit geldt ook voor het op tijd betalen van uw zorgkostennota’s.
-
Wanneer wordt u aangemeld bij het CAK?
Als u in totaal zes maanden uw zorgverzekeringspremie niet betaald heeft, is uw zorgverzekeraar verplicht om u aan te melden bij de CAK Wanbetalersregeling. CAK gaat dan een bestuurlijke premie bij u incasseren, die voor 2023 € 165,70 per maand per verzekerde kost.
-
Wat is de eigen bijdrage Wmo?
Bijna iedereen betaalt voor hulp of ondersteuning vanuit de Wmo een eigen bijdrage van maximaal € 19,- per maand (2023).
-
Wat is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)?
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zorgt ervoor dat iedereen kan blijven meedoen aan de samenleving en zoveel mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. Dit gebeurt in samenwerking met uw gemeente.
-
Ik heb de rekening kortgeleden al aan het CAK betaald.
Heeft u een rekening aan het CAK betaald, die al aan ons is doorgezet? Dan wordt de betaling niet met de rekening in ons dossier verrekend. U ontvangt deze betaling dan retour.
-
Ik heb een bezwaar/ verzoek tot kwijtschelding ingediend en nog geen reactie ontvangen.
Een bezwaar moet u altijd schriftelijk indienen bij het CAK anders kunnen zij het niet in behandeling nemen. Wanneer een bezwaar nog in behandeling is, zet het CAK geen facturen aan ons door. Waarschijnlijk is uw bezwaar (nog) niet in behandeling genomen of niet juist ontvangen.
-
Ik heb de rekening op tijd betaald, maar de betaling retour ontvangen.
Als het CAK een betaling met een onjuist of onvolledig betalingskenmerk ontvangt, kunnen ze de betaling niet herkennen en dus ook niet verwerken. Het kan ook zijn dat u naar een verkeerd rekeningnummer heeft overgemaakt. In deze gevallen krijgt u de betaling teruggestort.
-
Ik heb een regeling bij CAK over deze facturen, waarom ontvang ik een incassobrief?
U ontvangt een brief van ons als de regeling, die u met het CAK had, is vervallen.
-
Ik heb een automatische incasso en nooit een herinnering of aanmaning ontvangen.
Soms lukt een automatische incasso niet. Dat kan verschillende redenen hebben. Als dit gebeurt, ontvangt u van het CAK een schriftelijk betaalverzoek.
-
Ik wil de hoofdsom wel betalen, maar ik heb bezwaar tegen de incassokosten. Kunnen deze worden kwijtgescholden?
U heeft een herinnering en een aanmaning van het CAK ontvangen voordat wij worden ingeschakeld. De incassokosten moet u betalen zodra u door ons bent aangeschreven.
-
Ik heb geen rekening/ herinnering of aanmaning ontvangen.
Het CAK stuurt maandelijks een betaalverzoek. Betaalt u niet? Dan stuurt het CAK u een tweede betaalverzoek en een laatste aanmaning voordat wij worden ingeschakeld.
-
Ik heb helemaal geen zorg ontvangen in de periode die op de factuur staat.
Heeft u van uw gemeente ook een stopbrief ontvangen? Stuurt u deze dan per email aan ons door. Heeft u deze stopbrief niet ontvangen? Neemt u dan eerst contact op afdeling Wmo bij uw gemeente.
-
Er staan meerdere rekeningen met dezelfde factuurdatum open. Er wordt toch maar 1 x per maand een eigen bijdrage gerekend?
Heeft u meerdere maanden geen eigen bijdrage betaald? Dan kunt u een betalingsherinnering ontvangen voor meerdere facturen ineens. De facturen krijgen dan allemaal de factuurdatum van de betalingsherinnering. De factuurnummers kunt u vergelijken met de originele facturen of met een factuuroverzicht. Daar staat wel op om welke maand het gaat.
-
Waar gaat de vordering over?
U maakt gebruik van zorg of ondersteuning die wordt vergoed door de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) of de Wet Langdurige Zorg (Wlz). Daarvoor betaalt u een maandelijkse eigen bijdrage.
Op de website van het CAK kunt u inloggen in Mijn CAK en een overzicht van uw facturen bekijken.
-
Voor welke Wlz-zorg betaalt u een eigen bijdrage?
U betaalt een eigen bijdrage voor bijvoorbeeld de volgende Wlz-zorg:
- wonen in een verpleeghuis of een instelling voor gehandicapten
- een persoonsgebonden budget (pgb)
- wonen in een instelling voor beschermd wonen
-
Wat is de Wet langdurige zorg (Wlz)?
De Wet langdurige zorg (Wlz) is er voor mensen die intensieve zorg of toezicht dichtbij nodig hebben. Bijvoorbeeld ouderen met dementie. Of mensen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking. Zorg vanuit de Wlz betaalt u voor een deel zelf: de eigen bijdrage. Het CAK berekent hoeveel u per maand moet betalen. U ontvangt hiervoor elke maand een rekening van het CAK. Op de site van het CAK kunt u ook uw eigen bijdrage berekenen.
-
Voor welke hulp of ondersteuning (Wmo) betaal ik een eigen bijdrage?
Er zijn verschillende soorten hulp of ondersteuning die onder de Wmo vallen. Bijvoorbeeld:
- hulpmiddelen en voorzieningen
- hulp bij het huishouden
- dagbesteding
Dit zijn meestal maatwerkvoorzieningen: hulp voor u persoonlijk. Hiervoor rekent de gemeente een eigen bijdrage. U betaalt deze eigen bijdrage aan het CAK.
Toch nog een vraag? Stel je vraag hier.
U kunt ons makkelijk bereiken
Stel uw vraag via e-mail post@syncasso.nl of bel ons via
tel: 088 – 51 51 550.
We zijn op werkdagen telefonisch te bereiken van 8.30 t/m 18.00 uur.
Stel uw vraag via WhatsApp
U kunt tijdens werkdagen van 08.30 t/m 17.00 uur ook met ons whatsappen en u krijgt snel antwoord.
Stel uw vraag via Videocall
Voor een persoonlijk gesprek kunt u ook met ons videobellen. Klik dan op de onderstaande button en vul uw gegevens in. Wij maken een afspraak met u wanneer u dat het beste uitkomt.
Syncasso
Postbus 6002
1005 EA Amsterdam
Rekeningnummer: NL48 RABO 0300 1039 99
BIC-nummer: RABONL2U