Bankbeslag
Soms legt Syncasso beslag op een bankrekening als iemand zijn schulden niet betaalt. Dat kan niet zomaar: er moet een uitspraak zijn van de rechter, of bijvoorbeeld een dwangbevel van de overheid. Iemand is dan wettelijk verplicht om te betalen. Als er niet wordt betaald, dan kan Syncasso beslag leggen op een bankrekening.
Het saldo dat op uw rekening(en) staat op het moment van beslaglegging, valt onder het beslag. Er geldt wel een beslagvrij bedrag. Dat is het deel van het saldo wat u mag houden. Alles daarboven, mag de bank aan ons overmaken. Per kalendermaand heeft u recht op:
- € 2.019,60 voor een alleenstaande.
- € 2.181,31 voor een alleenstaande ouder met kind(eren) jonger dan 18 jaar.
- € 2.664,91 voor gehuwden zonder kinderen jonger dan 18 jaar.
- € 2.775,82 voor gehuwden met kind(eren) jonger dan 18 jaar.
Als er beslag ligt op uw bankrekening, kunt u tijdelijk niet beschikken over de bedragen die op het moment van beslag op uw rekening stonden. U leest hier wat u kunt doen om uw bankrekening weer te gebruiken. Ook staan hier de antwoorden op andere veelgestelde vragen.
Hoe werkt het?
Met het geld dat op uw bankrekening stond op het moment van beslaglegging (het saldo), betalen wij (een deel van) uw schuld(en). Dit gebeurt in 2 stappen. Hierna kunt u uw bankrekening weer gebruiken.
Stap 1) De bank stuurt ons een verklaring
De bank moet ons binnen 2 weken een verklaring sturen (of binnen 4 weken als u uitstel heeft gevraagd: zie “Kan ik uitstel krijgen?”). In deze verklaring staat het saldo van uw bankrekening. Tijdens deze 2 of 4 weken kunt u niet beschikken over de bedragen die op het moment van beslag op uw rekening stonden.
Stap 2) De bank maakt geld naar ons over
Zodra wij de verklaring van de bank hebben gekregen, bepalen wij welk bedrag van uw bankrekening de bank naar ons moet overmaken om uw schuld(en) te betalen. Dit bedrag geven wij door aan uw bank. Uw bank maakt dit naar ons over. Hebben wij het geld ontvangen? Dan kunt u uw bankrekening meteen weer gebruiken.
Wilt u dat het sneller gaat?
U kunt ook zorgen dat uw bank sneller geld naar ons overmaakt. Zodat u uw bankrekening sneller weer kunt gebruiken. Dit gaat zo:
- Neem contact op met uw bank. De meeste banken hebben een speciale afdeling voor beslaglegging. Vraag naar deze afdeling.
- Vraag uw bank om ons een verklaring te sturen. In deze verklaring staat het saldo van uw bankrekening.
- Geef uw bank toestemming om geld aan ons over te maken.
Veelgestelde vragen over bankbeslag
-
Wanneer kan ik mijn bankrekening weer gebruiken?
Bij de meeste banken duurt dit ongeveer 2 weken, als u niet om uitstel heeft gevraagd. Helaas heeft Syncasso geen invloed op hoe lang het duurt. U kunt wel zelf zorgen dat het sneller gaat. Zie hiervoor het antwoord op de vraag “Ik wil mijn bankrekening weer gebruiken”. U kunt ook zorgen dat uw bank sneller geld naar ons overmaakt. Zodat u uw bankrekening sneller weer kunt gebruiken. Dit gaat zo:
- Neem contact op met uw bank. De meeste banken hebben een speciale afdeling voor beslaglegging. Vraag naar deze afdeling.
- Vraag uw bank om ons een verklaring te sturen. In deze verklaring staat het saldo van uw bankrekening.
- Geef uw bank toestemming om geld aan ons over te maken.
-
Hoeveel geld haalt Syncasso van mijn bankrekening?
Dat hangt af van 3 dingen:
- Het saldo op uw bankrekening op het moment van beslaglegging.
- De hoogte van uw schuld(en).
- De hoogte van het beslagvrije bedrag. Bovenaan deze pagina leest u welk beslagvrij bedrag voor uw situatie geldt. Het beslagvrije bedrag is het deel van het saldo dat u mag houden. De bank mag alles boven het beslagvrije bedrag aan ons overmaken. De bank maakt nooit meer geld aan ons over dan nodig is om uw schuld(en) en de kosten van het beslag te betalen.
-
Hoeveel geld van mijn bankrekening mag ik zelf houden?
U heeft recht op een bestaansminimum, het beslagvrije gedeelte. Per kalendermaand heeft u recht op:
- € 2.019,60 voor een alleenstaande.
- € 2.181,31 voor een alleenstaande ouder met kind(eren) jonger dan 18 jaar.
- € 2.664,91 voor gehuwden zonder kinderen jonger dan 18 jaar.
- € 2.775,82 voor gehuwden met kind(eren) jonger dan 18 jaar.
Klopt uw leefsituatie niet?
Het beslagvrije bedrag dat bij uw leefsituatie hoort, staat in het document dat u van de deurwaarder heeft gekregen. Wilt u de leefsituatie laten wijzigen? Stuur dan een mail naar bvv@syncasso.nl. Zet in de mail uw dossiernummer en contactgegevens. Wij helpen u dan zo snel mogelijk. -
Ik wil mijn bankrekening weer gebruiken. Wat kan ik doen?
Uw bank stuurt ons een verklaring waarin staat of er geld onder het beslag valt en hoeveel. Daarna maakt de bank dat geld naar ons over. Dan eindigt het beslag. Als dat gebeurd is, kunt u uw bankrekening weer gebruiken. Meestal duurt dit 2 weken als u niet om een verlenging hebt gevraagd. Wilt u dat dit sneller gaat? Dan kunt u 3 dingen doen:
Optie 1) Contant betalen
U kunt uw openstaande schulden met contant geld betalen. Dit kan bij één van onze 5 vestigingen. De adressen vindt u hier op onze contactpagina (scrol naar beneden).Optie 2) Betalen via een andere bankrekening
U kunt uw openstaande rekeningen ook betalen met een andere bankrekening. U kunt het bedrag overmaken naar:
Syncasso, NL48 RABO 0300 1039 99
Vergeet niet uw dossiernummer bij de betaling te vermelden.Wij hebben een bewijs nodig dat u het geld heeft overgemaakt. U kunt het bewijs mailen naar post@syncasso.nl. Zet duidelijk uw dossiernummer erbij.
Optie 3) Zorgen dat uw bank ons sneller betaalt
Dit gaat zo:- Neem contact op met uw bank. De meeste banken hebben een speciale afdeling voor beslaglegging. Vraag naar deze afdeling.
- Vraag uw bank om ons een verklaring te sturen. In deze verklaring staat het saldo van uw bankrekening.
- Geef uw bank toestemming om geld aan ons over te maken.
-
Hoe kan ik betalen?
Betalen kan op 4 manieren:
- Betaal direct online met iDeal
- Log in bij Mijn Dossier
- Maak het bedrag over naar: Syncasso NL48 RABO 0300 1039 99
Belangrijk: vul bij ‘betalingskenmerk’ altijd uw dossiernummer in. - Of betaal contant op een van onze kantoren
-
Ik kan niet betalen, maar wil wel zo snel mogelijk mijn bankrekening weer gebruiken. Wat kan ik doen?
Bij de meeste banken duurt het ongeveer 2 weken voordat u uw bankrekening weer kunt gebruiken. Wij hebben daar geen invloed op. U kunt er wel zelf voor zorgen dat het sneller gaat:
- Neem contact op met uw bank en vraag naar de afdeling voor beslaglegging.
- Vraag uw bank om ons een verklaring te sturen. In deze verklaring staat het saldo van uw bankrekening.
- Geef uw bank toestemming om geld naar ons over te maken.
-
Kan ik een betalingsregeling afspreken in plaats van het beslag?
Een betalingsregeling is soms mogelijk, maar het bankbeslag kan niet teruggedraaid worden. Wij stoppen het beslag wel meteen als u uw schuld(en) en de bijkomende kosten helemaal betaalt. Daarna duurt het nog 1 of 2 werkdagen voordat uw rekening weer kunt gebruiken. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
-
Kan ik uitstel krijgen?
U kunt de bank vragen om de verklaring later naar ons te sturen. Normaal moet de bank dit na 2 weken doen, maar u kunt de bank vragen om dat pas na 4 weken te doen. De bank maakt in die periode geen geld naar ons over. Maar u kunt in die periode niet beschikken over de bedragen die op het moment van beslag op uw rekening stonden. Als u het niet eens bent met het beslag, kunt u deze 4 weken gebruiken om juridisch advies te vragen. Bijvoorbeeld om een executiegeschil te starten.
-
Ik houd te weinig geld over. Wat kan ik doen?
U heeft recht op een bestaansminimum, het beslagvrije bedrag. Per kalendermaand heeft u recht op:
- € 2.019,60 voor een alleenstaande.
- € 2.181,31 voor een alleenstaande ouder met kind(eren) jonger dan 18 jaar.
- € 2.664,91 voor gehuwden zonder kinderen jonger dan 18 jaar.
- € 2.775,82 voor gehuwden met kind(eren) jonger dan 18 jaar.
Controleer of u het juiste bedrag, het beslagvrije bedrag, overhoudt.
Klopt uw leefsituatie niet?
Het beslagvrije bedrag dat bij uw leefsituatie hoort staat in het stuk dat u van de deurwaarder heeft gekregen. Wilt u de leefsituatie laten wijzigen? Stuur dan een e-mail naar bvv@syncasso.nl. Zet in de e-mail uw dossiernummer en contactgegevens. Wij helpen u dan zo snel mogelijk. Let op, het kan zijn dat het beslagvrije bedrag door u geheel of gedeeltelijk al is gebruikt. Bijvoorbeeld voor het betalen van uw huur, zorgpremie en kosten van levensonderhoud. In dat geval heeft u misschien geen recht op een aanpassing. -
Kost het beslag op mijn bankrekening geld?
Ja. Wij brengen kosten in rekening en uw bank ook. De hoogte van de kosten die uw bank bij u in rekening brengt, verschilt per bank. Als er genoeg saldo op uw bankrekening stond, trekt de bank de kosten af van het bedrag dat wij gebruiken om uw schuld(en) op te lossen. Als er niet genoeg saldo op uw bankrekening stond, brengt de bank de kosten direct bij u in rekening. Het kan gebeuren dat u daardoor rood komt te staan.
-
Ik krijg schuldhulpverlening. Wat kan ik doen?
Krijgt u hulp bij uw schulden? Vraag dan uw hulpverlener om contact met ons op te nemen. Uw hulpverlener kan een e-mail sturen naar het bij u bekende mailadres. Samen met uw hulpverlener zorgen wij ervoor dat u snel weer uw rekening kunt gebruiken.
-
Ik sta onder bewind. Wat kan ik doen?
Vraag uw bewindvoerder om contact met ons op te nemen. Uw bewindvoerder kan een e-mail sturen naar het bij u bekende mailadres. Samen met uw bewindvoerder zorgen wij ervoor dat u snel weer uw rekening kunt gebruiken.
-
Ik heb een bankrekening bij de ABN AMRO bank waar beslag op is gelegd
Lees dan meer op deze pagina van de ABN AMRO.
-
Ik heb een bankrekening bij bunq waar beslag op is gelegd
Lees dan meer op deze pagina van bunq.
-
Ik heb een bankrekening bij de ING bank waar beslag op is gelegd
Lees dan meer op deze pagina van de ING bank.
-
Ik heb een bankrekening bij knab waar beslag op is gelegd
Lees dan meer op deze pagina van knab.
-
Ik heb een bankrekening bij de Rabobank waar beslag op is gelegd
Lees dan meer op deze pagina van de Rabobank.
-
Ik heb een bankrekening bij de Triodos bank waar beslag op is gelegd
Lees dan meer op deze pagina van de Triodos bank.