Deze website maakt gebruik van cookies om ons te helpen uw gebruikerservaring te verbeteren. Accepteren Meer informatie

Veelgestelde vragen over bankbeslag

Veelgestelde vragen over bankbeslag

Waarom kan ik mijn bankrekening niet meer gebruiken?

U heeft één of meer openstaande rekeningen. En de rechter heeft bepaald dat u deze moet betalen. Of u heeft een ‘dwangbevel’ gekregen van de overheid. In beide gevallen bent u wettelijk verplicht om te betalen. Doet u dit niet, dan mag Syncasso beslag leggen op uw bankrekening. We blokkeren dan tijdelijk uw bankrekening.

Met het geld dat op uw bankrekening staat (het saldo) betalen we uw openstaande rekeningen. Dit gebeurt in 2 stappen. Hierna kunt u uw bankrekening weer gebruiken.

Stap 1) De bank stuurt ons een verklaring
De bank moet ons binnen 4 weken een ‘verklaring’ sturen. In deze verklaring staat het saldo van uw bankrekening. Tijdens deze 4 weken kunt u uw bankrekening niet gebruiken.

Stap 2) De bank maakt geld naar ons over
Hierna bepalen wij welk bedrag van uw bankrekening naar uw openstaande rekeningen gaat. Dit geven we door aan uw bank. Uw bank maakt dit naar ons over. Hebben wij het geld ontvangen? Dan kunt u uw bankrekening meteen weer gebruiken.

Wilt u dat het sneller gaat?
U kunt ook zorgen dat uw bank sneller geld naar ons overmaakt. Zodat u uw bankrekening sneller weer kunt gebruiken. Dit gaat zo:

  • neem contact op met uw bank. De meeste banken hebben een speciale afdeling voor beslaglegging. Vraag naar deze afdeling.
  • vraag uw bank om ons een ‘verklaring’ te sturen. In deze verklaring staat het saldo van uw bankrekening.
  • geef uw bank toestemming om geld aan ons over te maken.
Ik wil mijn bankrekening weer gebruiken. Wat kan ik doen?

Wij gebruiken het geld op uw bankrekening. Hiermee betalen wij uw openstaande rekeningen. Als dat gebeurd is, kunt u uw bankrekening weer gebruiken. Meestal duurt dit ongeveer 4 weken. Wilt u dat dit sneller gaat? Dan kunt u 3 dingen doen:

Optie 1) Contant betalen
U kunt uw openstaande rekeningen met contant geld betalen. Dit kan bij één van onze 5 vestigingen. De adressen vindt u hier op onze contactpagina

Optie 2) Betalen via een andere bankrekening
U kunt uw openstaande rekeningen ook betalen met de bankrekening van iemand anders. Bijvoorbeeld van een familielid, kennis of vriend. U kunt het bedrag overmaken naar:
Syncasso, NL48 RABO 0300 1039 99
Vergeet niet uw dossiernummer bij de betaling te vermelden.

Wij hebben een bewijs nodig dat u het geld heeft overgemaakt. Natuurlijk kunt u het bewijs ook langsbrengen bij één van onze vestigingen

Optie 3) Zorgen dat uw bank ons sneller betaalt
U kunt ook zorgen dat uw bank sneller geld naar ons overmaakt. Zodat u uw bankrekening sneller weer kunt gebruiken. Dit gaat zo:

  • neem contact op met uw bank. De meeste banken hebben een speciale afdeling voor beslaglegging. Vraag naar deze afdeling.
  • vraag uw bank om ons een ‘verklaring’ te sturen. In deze verklaring staat het saldo van uw bankrekening.
  • geef uw bank toestemming om geld aan ons over te maken.

Ik heb een bankrekening bij de Rabobank en ik wil deze snel weer gebruiken.

Ik heb een bankrekening bij de ABN AMRO en ik wil deze snel weer gebruiken.

Wanneer kan ik mijn bankrekening weer gebruiken?

Bij de meeste banken duurt dit ongeveer 4 weken. Helaas heeft Syncasso geen invloed op hoe lang het duurt. U kunt wel zelf zorgen dat het sneller gaat. Zie hiervoor het antwoord op de vraag "Ik wil mijn bankrekening weer gebruiken. Wat kan ik doen?"

U kunt ook zorgen dat uw bank sneller geld naar ons overmaakt. Zodat u uw bankrekening sneller weer kunt gebruiken. Dit gaat zo:

  • neem contact op met uw bank. De meeste banken hebben een speciale afdeling voor beslaglegging. Vraag naar deze afdeling.
  • vraag uw bank om ons een ‘verklaring’ te sturen. In deze verklaring staat het saldo van uw bankrekening.
  • geef uw bank toestemming om geld aan ons over te maken.
Hoe kan ik Syncasso bereiken?

Klik hier om naar onze contactgegevens te gaan. Wilt u direct uw vraag stellen? Van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 kunt u live chatten met een van onze medewerkers. Klik hiervoor op de chatfunctie rechtsonder in het scherm.

Ik wil contant betalen. Waar kan dat?

Dit kan bij één van onze 5 vestigingen. Klik hier voor de adresgegevens van onze vestigingen.

Hoeveel geld van mijn bankrekening mag ik zelf houden?

Wij gebruiken het geld op uw bankrekening. Hiermee betalen wij uw openstaande rekeningen. Maar wij mogen niet al het geld gebruiken. Het deel dat u nodig heeft om te leven mag u houden. Dit deel heet de ‘beslagvrije voet’. Dit bedrag kunt u zelf berekenen.

Hulp bij het berekenen
Het is niet makkelijk om uw beslagvrije voet te berekenen. Wilt u dat we u hierbij helpen? Stuur dan een mail naar bvv@syncasso.nl. Zet in de mail uw dossiernummer en contactgegevens. Wij helpen u dan zo snel mogelijk.

Ik houd te weinig geld over. Wat kan ik doen?

Een deel van het geld op uw bankrekening mag u zelf houden. Wij weten niet precies hoeveel dit is. Want dit verschilt per persoon. Daarom kan het zijn dat we te veel geld van uw bankrekening gebruiken. En u te weinig overhoudt. Dat is niet de bedoeling. Wat kunt u doen als dit gebeurt?

Bereken uw beslagvrije voet
U kunt zelf uw persoonlijke beslagvrije voet berekenen. Dit is het geld dat u mag houden.

Vraag het geld terug
Houdt u minder geld over dan uw beslagvrije voet? Dan krijgt u geld van ons terug. Stuur dan een mail naar bvv@syncasso.nl. Zet in de mail uw dossiernummer. En stuur 2 bijlagen mee:

  • de berekening van uw beslagvrije voet. Zo zien wij hoeveel geld u mag houden.
  • bankafschriften van de maand waarin wij uw rekening hebben geblokkeerd. Zo zien wij hoeveel geld we van uw bankrekening hebben gebruikt.

We nemen zo snel mogelijk contact met u op. En zorgen dat u het geld zo snel mogelijk terugkrijgt.

Hulp bij het berekenen
Het is niet makkelijk om uw beslagvrije voet te berekenen. Wilt u dat we u hierbij helpen? Stuur dan een mail naar bvv@syncasso.nl. Zet in de mail uw dossiernummer en contactgegevens. Wij helpen u dan zo snel mogelijk.

Wat is het rekeningnummer van Syncasso?

Het rekeningnummer van Syncasso is: NL48 RABO 0300 1039 99.

Ik sta onder bewind. Wat kan ik doen?

Vraag uw bewindvoerder om contact op te nemen met ons. Hij kan een mail sturen naar shv@syncasso.nl. Samen met hem zorgen we ervoor dat u snel weer uw rekening kunt gebruiken.

Ik krijg schuldhulpverlening. Wat kan ik doen?

Krijgt u hulp bij uw schulden? Vraag dan uw hulpverlener om contact met ons op te nemen. Hij kan een mail sturen naar shv@syncasso.nl. Samen met hem zorgen we ervoor dat u snel weer uw rekening kunt gebruiken.

Helaas heeft uw zoekopdracht geen resultaten opgeleverd. Probeer het opnieuw of neem contact met ons op.