Nieuws

Opdrachtgever aan het woord

15 november 2022

Interview met Richard Martin | Open Universiteit

De Open Universiteit (OU) is de deeltijduniversiteit van Nederland. Studenten volgen er online activerend onderwijs en binnen de verschillende wetenschapsgebieden wordt disciplinair onderzoek verricht. Studenten kunnen universitaire bachelor- en masteropleidingen in 7 vakgebieden doorlopen. Kenmerken van het onderwijs zijn openheid, flexibiliteit en kwaliteit. Er is veel aandacht voor verbetering van het studiesucces van studenten. Aan de OU studeren ruim 18.000 studenten en werken meer dan 750 medewerkers. De OU heeft vestigingen in Nederland en België (zie www.ou.nl/studiecentra). De hoofdvestiging bevindt zich in Heerlen.

De Open Universiteit werkt sinds 2020 samen met Syncasso om studenten te helpen hun betalingsachterstanden op te lossen. In dit interview vertelt Richard Martin, coördinator Financiële Administratie bij de Open Universiteit over het betaal- en incassoproces van de OU en welke aanpassingen hij verwacht als gevolg van de hoge inflatie.

Hoe is het betaal- en incasseringsproces georganiseerd bij de Open Universiteit?

Studenten kunnen bij ons op verschillende manieren betalen. Met een automatische incasso, ineens of in een aantal termijnen. Zelf de factuur overmaken met een bankoverschrijving. Ook bieden we de mogelijkheid om de factuur aan de werkgever te sturen. Verder kun je met het ’levenlanglerenkrediet’ van DUO bij ons studeren. Of met een STAP-budget van het UVW. Daarvoor passen we de betalingstermijn van onze facturen aan, omdat het voor DUO en UWV niet mogelijk is om binnen onze betaaltermijn van 21 dagen een beschikking af te geven.

Als een automatische incasso gestorneerd wordt, maakt het systeem direct een nieuwe factuur aan met een betalingstermijn van veertien dagen. Ook voor zelf betalen sturen we automatisch herinneringen. Als stok achter de deur kunnen we het stopzetten van de aanmelding voor tentamens gebruiken. Maar dat doen we liever niet, omdat het niet past bij de toegankelijkheid van ons onderwijs. We zoeken liever samen een oplossing voor het betalingsprobleem. Als er na 3 herinneringen geen oplossing is, dragen we de vorderingen over naar Syncasso.

Hoe is de communicatie met de studenten ingericht?

Uitgaande communicatie met studenten verloopt via de studentenberichtenbox. Net als bij de overheid sturen we een mailtje dat daar een bericht voor ze klaarstaat. Dat gebruiken we voor de facturen, de aanmeldingen en de inschrijvingen. Nog niet voor de betalingsherinneringen, die gaan standaard naar het e-mailadres van de studenten. De meeste reacties daarop komen binnen via de e-mail, maar er is ook heel veel telefonisch contact. Rechtstreeks naar onze afdeling of via onze servicedesk voor studenten.

We krijgen regelmatig vragen van studenten die het overzicht kwijt zijn. Dit lossen we op door hen een facturen- en betalingsoverzicht uit ons systeem toe te sturen.  Een nieuwe digitale ontwikkeling is in de planning om de studenten in hun studentenberichtenbox ook toegang te geven tot hun eigen debiteurenkaart. Dan kunnen ze online zien wat ze nog moeten betalen en ook online vragen stellen over hun facturen- en betalingsoverzicht.

Hoe kijken jullie aan tegen de huidige economische ontwikkelingen?

We hebben de afgelopen weken specifiek gekeken of we meer uitstelgedrag zien qua betalingen. Maar op dit moment zien we de achterstanden nog niet oplopen. In ons Planning & Control team staat het hoog op de agenda, maar we hebben nog geen concrete beslissing genomen over een gewijzigd beleid. We houden de ontwikkelingen scherp in de gaten. Vanwege de stijgende inflatie overwegen we om zelf telefonisch contact te leggen met de student bij de derde aanmaning. Om daarmee een deel van de overdracht aan Syncasso en incassokosten te voorkomen. Overigens kunnen debiteuren altijd zelf contact met ons opnemen als het niet lukt om te betalen. We gaan dan in gesprek over een betalingsregeling. De studievorderingen van de student tellen ook mee in ons beleid. Als een student bijna klaar is met een opleiding, gaan we de studie niet stopzetten als er nog 2 facturen openstaan. Het botst met het karakter van de Open Universiteit om studenten vanwege een betalingsachterstand uit te sluiten. De OU is er juist omdat iedereen moet kunnen studeren. Daarom willen we meedenken met de studenten om ervoor te zorgen dat ze hun opleiding kunnen afronden en daardoor betere kansen krijgen op de arbeidsmarkt.

Gerelateerde nieuwsberichten

09 december 2025

Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten

Wanneer studenten financiële problemen krijgen, wil Hogeschool Utrecht (HU) dat zo zorgvuldig mogelijk oplossen. Manager Financial Services Rianne Oostwoud Wijdenes ziet dagelijks hoe belangrijk dat is.

Lees meer over: Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten
04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
24 oktober 2025

De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot

In de 4e aflevering van de Syncasso Podcast gaat Michaël Brouwer in gesprek met Joep De Groot (CZ) en Daan Dohmen (ondernemer/Blue Zones) over een thema dat ons allemaal raakt: het effect van schulden op onze gezondheid.

Lees meer over: De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot
Feedback