Nieuws

Fors minder mensen bij schuldhulpverlening, maar aantal mensen met schulden neemt niet af

03 juni 2019

Fors minder mensen bij schuldhulpverlening, maar aantal mensen met schulden neemt niet af

Tien procent minder mensen heeft afgelopen jaar een beroep gedaan op schuldhulpverlening, blijkt uit cijfers van schuldhulpverleners van de NVVK. Dat klinkt als goed nieuws, maar de vereniging vermoedt dat het werkelijke aantal mensen met schulden ‘aanzienlijk hoger’ ligt.

In 2018 meldden zich 86.200 nieuwe mensen die hulp zochten, in 2017 waren dat er nog 94.200. ,,Als dat komt door het betere economische klimaat, is dat prachtig nieuws”, reageert voorzitter Marco Florijn van de NVVK. Zijn leden voeren het overgrote deel van de gemeentelijke schuldhulpverlening uit.

Het klinkt logisch: het gaat Nederland economisch voor de wind, er zitten minder mensen in de bijstand en er is minder werkloosheid. Maar schuldenaren die aankloppen, hebben over het algemeen een schuld die al een jaar of vijf oud is. Ontstaan in de staart van de crisis dus. Daarom was Florijn verbaasd over de daling en vermoedt hij dat er niet direct reden is voor een feestje. Het aantal huishoudens in financiële nood is volgens hem namelijk aanzienlijk hoger. Volgens het Nibud zijn er zo’n 700.000 huishoudens met problematische schulden – al jaren een vrij constant aantal. Dat nu het aantal mensen dat om hulp vraagt terugloopt, betekent volgens de schuldhulpverleners dat er ‘iets’ niet helemaal goed gaat.

Wat daar precies de oorzaak van is, is gissen. Florijn: ,,Zij kunnen of willen kennelijk niet bij de gemeente aankloppen voor hulp. Er heerst nog steeds veel schaamte. En hoewel steeds meer gemeenten de deur voor iedereen openzetten, zien we in de praktijk dat toch een grote groep afvalt omdat zij niet aan de voorwaarden voldoen. Soms hebben ze voor zichzelf al besloten dat ze toch geen hulp krijgen.”

Wijkteams

Wat de schuldhulpverleners zien, is dat in veel gemeenten mensen met schulden worden geholpen door wijkteams. Ze krijgen daarmee hulp vóór ze in een schuldhulpverleningstraject (vaak in drie jaar schuldenvrij, red.) belanden. ,,Maar de wijkteams registeren niet hoeveel schuldenaren ze helpen, dus we tasten in het duister”, licht een woordvoerder van de NVVK toe.

Gemiddeld heeft een schuldenaar 43.300 euro schuld en veertien schuldeisers. Ondernemers met schulden staan gemiddeld 105.000 euro in de min. Lees meer

Gerelateerde nieuwsberichten

04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen. Bij deze werkzaamheden kunnen soms kosten ontstaan die Enexis bij klanten in rekening brengt.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
Feedback