Nieuws

Zonder boete niet beter

18 mei 2018

Zonder boete niet beter

Blog: Paul Otter

In Nederland zijn we gek op regels. We zeggen wel dat we minder regels willen, maar we grijpen elke kans aan om nieuwe regels te bedenken. Helpen die altijd? Nee! Regels helpen alleen als ze duidelijk zijn en er een straf op staat. Geen straf betekent dat het schijnregels zijn. Kijk maar naar de regels rondom de incassokosten.

Wet Incassokosten

De Wet Incassokosten, WIK in de volksmond, is niet ontstaan omdat er geen regels waren. Rechters hebben in hun Rapport Voorwerk een goed doordachte berekening van incassokosten beschreven. Daarmee leek alles duidelijk. ‘Leek’, want niet alle zaken komen bij de rechter. Met name in de minnelijke incasso werden nogal eens hogere tarieven gebruikt door malafide incasseerders. Om dat aan te pakken, heeft de wetgever de WIK gemaakt. Daarin wordt onder meer de maximale hoogte van de incassokosten voor particulieren bij wet geregeld. Mooi, weer een regel erbij én dit keer een die nodig was.

GEEN BOETE

De wet geeft de maximale incassokosten aan en wanneer deze mogen worden berekend. Maar: helaas regelt de wet niet dat er een boete staat op het overtreden van deze wet. Dat is een gemiste kans. Extra jammer omdat diverse partijen, waaronder de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG), hiervoor gewaarschuwd hebben. Malafide incasseerders blijven te hoge tarieven berekenen als daar geen straf op staat. Dat bewijst de praktijk van alledag.

KWETSBAAR

Inmiddels staat vast dat mensen met schulden kwetsbaarder zijn dan de gemiddelde Nederlander. Kwetsbare mensen moeten worden beschermd en daar was deze wet voor bedoeld. Gemiste kans dus!

SCHADE

Niet alleen de schuldenaar heeft last van deze malafide incasseerders. Dat geldt ook voor incassobureaus en gerechtsdeurwaarders die zich wél aan de regels houden. Malafide incasseerders verzieken het imago van de eerlijk werkende incassobureaus en gerechtsdeurwaarders.

ECONOMISCH DELICT

Zolang er geen straf staat op de overtreding, zullen te hoge incassokosten van malafide incasseerders blijven bestaan. De oplossing is simpel: wetgever, maak er een economisch delict van! Naast het terugbetalen van de te hoge incassoprovisie moet er dan ook een boete worden betaald om dat economische voordeel teniet te doen. Dat zet zoden aan de dijk!

Dus, wetgever, pas de WIK aub aan. Maak van een tandeloze tijger een tijger die wél kan bijten. Pak de malafide incasseerders aan en zorg voor een regel die werkt. Dat willen mensen met schulden, schuldeisers, schuldhulpverleners en incassobureaus en gerechtsdeurwaarders.

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder en bestuurslid van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). De KBvG zorgt voor een goede beroepsuitoefening door de gerechtsdeurwaarders bij de uitvoering van hun taken, met oog voor beide partijen. Paul blogt regelmatig over actuele zaken.

Gerelateerde nieuwsberichten

10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
Feedback