Nieuws

Workshop crisiscommunicatie en datalekken

05 december 2016

Workshop crisiscommunicatie en datalekken

In het creditmanagement vakgebied gaan we om met gevoelige persoonsinformatie. Binnen afdelingen en tussen samenwerkingspartners worden bestanden en rapportages uitgewisseld die als ze (onbeveiligd) op de verkeerde plek terecht komen onmiddellijk het risico van een datalek opleveren. Duidelijke afspraken, goede samenwerking en eenduidige communicatie tussen samenwerkingspartners zijn cruciaal om dat te beheersen.

Op 16 november heeft Syncasso over dit onderwerp in het Studio Centrum op het Mediapark in Hilversum een ontbijtsessie voor relaties georganiseerd. De bijeenkomst ging van start met een korte uiteenzetting van het juridische kader door onze jurist Mark Getkate. Vervolgens presenteerde journalist Gerrit Hofstra een aantal recente praktijkvoorbeelden uit het nieuws, om duidelijk te maken dat datalekken in allerlei organisaties voor komen. Moraal van het verhaal: het is niet afwachten of er een datalek zal plaatsvinden, maar wanneer dat het geval zal zijn. Een goede voorbereiding op zo’n situatie is dan ook geen luxe. Een goed draaiboek, basisscripts voor de communicatie naar de verschillende partijen en een slagvaardig crisisteam vormen de basis voor die voorbereiding. Ervaring doet de rest…

Daarom werd de bijeenkomst vervolgd met een workshop aan de hand van een drietal casussen, om zelf te ervaren wat er op je afkomt als de pers lucht krijgt van een datalek. Met maar een heel korte voorbereiding werd een team van vier aanwezigen voor de camera’s gezet en onderworpen aan een kruisverhoor door de aanwezige journalisten die gevormd werden door de andere teams. Vervolgens keken we op een groot scherm naar de video-opnamen van de verschillende persconferenties. Hoewel alle teams het er op camera best goed van af brachten, was iedereen het erover eens dat het een heel waardevolle ervaring was.

Onze volgende workshop organiseren we voor een klein gezelschap dat bestaat uit woningcorporaties, energieleveranciers, netbeheerders en banken. Onderwerp van gesprek is dan Vroeg signalering. Omdat hiervoor veel initiatieven lokaal worden ontwikkeld, gaan we op zoek naar best practices en mogelijke verbeterpunten om binnen de kaders van de regelgeving effectievere informatie voor alle betrokken partijen te kunnen produceren. Om daarmee sneller en beter problemen te signaleren en te voorkomen dat die zich verergeren.
CrisiscommunicatieWorkshopcrisiscommunicatie 16 november 2016

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen. Bij deze werkzaamheden kunnen soms kosten ontstaan die Enexis bij klanten in rekening brengt.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
Feedback