Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

‘We moeten de balans zien te vinden tussen Cash en Care’

12 augustus 2019
CorporatesFinance

De passie van … Dick Kruiswijk

‘We moeten de balans zien te vinden tussen Cash en Care’

Volgens Dick mag je als het maatschappelijk goed met je gaat, ook wat terugdoen voor het vak en de maatschappij. In die gedachte heeft hij zich voor verschillende dingen ingezet. Mondelinge examens marketing afnemen, tegen de verdrukking in een Jenaplan basisschool opzetten en vervolgens bijna 18 jaar in het bestuur gaan zitten. Inmiddels is hij alweer 5 jaar voorzitter van het VCMB en als zijn dochter roept ‘mijn papa speelt gitaar!’, dan zit Dick ook weer in de schoolband. Alles wat hij in zijn leven aanpakt, heeft met passie en creativiteit te maken.

‘In mijn jonge jaren, zoekend naar wat ik later wilde worden, kwam ik in aanraking met een direct marketing bedrijf en heb ik de ‘vreemde taal’ van marketing geleerd door NIMA A, B en D te gaan studeren. Marketinguitingen werden toen nog niet gesegmenteerd de wereld in gestuurd. Massacommunicatie heette dat. Met de komst van databasemarketing werden veel processen geautomatiseerd en gepersonaliseerd. Na een uitstapje naar een computerservicebedrijf heb ik uiteindelijk jarenlang bij reclamebureaus gewerkt. Marketing is tegenwoordig eigenlijk makkelijker geworden. Door de technische mogelijkheden van digitalisering en data-analyse kun je beter vastpakken wat wel en niet werkt, maar vroeger was er meer magie in de reclamewereld. Er was een zeker respect voor creativiteit en ruimte voor fantasie.

De passie voor creativiteit en fantasie zat er overigens al vroeg in. Op 5-jarige leeftijd wachtte ik stuiterend van ongeduld tot mijn broers en zussen op zaterdag uit hun werk kwamen en een strip voor me meenamen. Dat was toen een Akim, een Illustrated Classic of een gewone Donald Duck. Ik heb ook jarenlang een abonnement op de ‘Pep’ gehad. De interesse is in de loop der jaren breder geworden en de verzameling steeds groter. Ik heb alles van Kuifje en Blake & Mortimer meerdere keren. Verschillende formaten, drukedities en uitgevers. Alles getekend door Albert Uderzo en geschreven door René Goscinny tot zijn overlijden, zoals Asterix en Hoempa Pa. Tanguy & Laverdure, een stripreeks over de avonturen van twee vliegtuigpiloten. Blueberry, een cowboystrip en de eerste stripheld die ouder werd in zijn verhalen. Maar ook veel van Nederlandse bodem, zoals Agent 327, Franka en Douwe Dabbert en honderden Suske en Wiskes, veel nog in tweekleurendruk en half Vlaams. Die zijn het leukst.

Strips hebben een duidelijke link met marketing en communicatie. Een Amerikaanse striptekenaar, Will Eisner, heeft een graphic novel gemaakt ‘A contract with God’ over een man in New York. In deze strip wordt bijna geen tekst gebruikt. Dat boek wordt op communicatieopleidingen gebruikt om Storytelling te leren. Je wilt je verhaal zo goed mogelijk vertellen zodat je er een gevoel bij krijgt en er ook wat mee gaat doen. Een plaatje vertelt immers meer dan 1.000 woorden. We doen bij Syncasso veel onderzoek naar laaggeletterdheid en hoe we de communicatie zo begrijpelijk mogelijk kunnen maken zodat debiteuren de juiste actie gaan ondernemen. Daarbij gebruiken we ook visualisatietechnieken en storytelling, uitgaand van diezelfde marketing- en communicatieprincipes. Werkt bewezen beter.

Ik ben inmiddels ruim 9 jaar werkzaam in de creditmanagementbranche. De overstap vanuit de reclamewereld is niet raar als je debiteuren als klanten ziet, maar dat was toen nog geen gemeengoed. Wij zijn in die tijd als eerste gestart met het profileren van debiteuren met communicatieprofielen en het ontwikkelen van een verhaalscore om de betaalcapaciteit van de debiteuren te voorspellen: de inmiddels welbekende niet-kunners en nietwillers onderscheiden. Vroeger lag de focus op zoveel mogelijk van de hoofdsom binnen te krijgen om zo de omzet veilig te stellen. Tegenwoordig zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid, klantbehoud, reputatiebescherming en het beperken van de social impact van de incasso bijna net zo belangrijk.

In marketing wordt data-analyse al vrij lang gebruikt, maar in incassocommunicatie is het relatief nieuw. Daarbij is de betaalcapaciteit van de debiteurklant essentieel. We moeten ervoor zorgen dat incasseren op een manier gebeurt waarbij de maatschappelijke schade niet groter is dan de financieeleconomische opbrengst. Het stapelen van incassokosten is nog een groot maatschappelijk probleem waar een hoop aan kan worden gedaan. Samenwerken in de hele keten van incassobureaus, gerechtsdeurwaarders en schuldhulpverlening is nodig om samen ervoor te zorgen dat die problemen beheersbaar worden. Schuldenwijzer.nl is daar een heel goed vehikel voor. Het creditmanagementvak is in transitie en we moeten de balans zien te vinden tussen (we) cash en (we) care.’

Bron: Vakblad De Credit Manager

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

07 december 2023

AI houdt de mens een spiegel voor

Afgelopen 3 november verscheen het interview met de CEO van Syncasso Michaël Brouwer ‘AI houdt de mens een spiegel voor’ in de bijlage ‘Succesvol Ondernemen’ bij het FD.

Lees meer
Read more about AI houdt de mens een spiegel voor
05 december 2023

Syncasso behaalt nieuwe certificering ISO 27701 en verlengt 2 certificaten

In de afgelopen herfstmaanden heeft Syncasso een aantal hercertificeringen behaald en kan ze een nieuwe certificering toevoegen aan haar lijst. Hierdoor voldoen we aan de nieuwste standaarden rondom bescherming van privacygevoelige informatie van derden.

Lees meer
Read more about Syncasso behaalt nieuwe certificering ISO 27701 en verlengt 2 certificaten
30 november 2023

Paul Otter bij Reportage Pointer over problematische schulden en vroegsignalering

Afgelopen zondag was onze gerechtsdeurwaarder en Corporate Social Responsibilty Officer van Syncasso Paul Otter te horen bij radioprogramma Pointer. Joga Brouwers, redacteur bij Pointer lichtte haar reportage toe over mensen met problematische schulden en hoe vroegsignalering hen kan helpen.

Lees meer
Read more about Paul Otter bij Reportage Pointer over problematische schulden en vroegsignalering
28 november 2023

Relevante uitspraak consumenten- bescherming en ambtshalve toetsing

Op 24 november 2023 heeft de Hoge Raad beslist, dat de rechter in verzetzaken de wettelijke termijn van verzet gewoon moet toepassen . Dit is voor veel schuldeisers een positieve uitspraak. Er hoeft niet gevreesd te worden dat er massaal verzet wordt gedaan in oude verstekvonnissen. In dit nieuwbericht lichten we de uitspraak nader toe.

Lees meer
Read more about Relevante uitspraak consumenten- bescherming en ambtshalve toetsing
23 november 2023

Ouder stel met problemen – Melden door de gerechtsdeurwaarder?

Het huisbezoek door de gerechtsdeurwaarder is een bijzonder moment in veel aspecten. Het is het moment waarop de gerechtsdeurwaarder de burger bij zijn voordeur spreekt over de schuld en welke oplossing haalbaar en passend lijkt. Het is ook het moment waarin de gerechtsdeurwaarder een beeld krijgt van deze burger. Maar wat als er sociaal maatschappelijke problemen zijn? Mag de gerechtsdeurwaarder dit dan melden aan een hulpverleningsinstantie?

Lees meer
Read more about Ouder stel met problemen – Melden door de gerechtsdeurwaarder?
21 november 2023

Anticiperen op de mogelijkheden van de debiteurklant

Ernst Alferink is Manager Business Management en met zijn team verantwoordelijk voor de ontwikkeling en beveiliging van onze ICT-infrastructuur en -architectuur. Naast het ontwikkelen van nieuwe applicaties zoals Syncasso Goed Geregeld, verzorgt het Business Management team de implementaties van nieuwe opdrachtgevers.

Lees meer
Read more about Anticiperen op de mogelijkheden van de debiteurklant
16 november 2023

AI verbetert de efficiëntie en effectiviteit van onze incassoactiviteiten

In de 3e kwartaaleditie van De Credit Manager, het vakblad van de Vereniging Voor Credit Management, kon u 2 artikelen lezen van Syncasso. Eerder deelden we het eerste artikel ‘Een echte oplossing is een duurzame oplossing’. In dit bericht vindt u het tweede artikel, een interview met onze CEO Michaël Brouwer: “AI verbetert de efficiëntie en effectiviteit van onze incassoactiviteiten”.

Lees meer
Read more about AI verbetert de efficiëntie en effectiviteit van onze incassoactiviteiten
13 november 2023

Betekenis partijprogramma’s voor Schulden & Data/AI volgens de VCMB

In de weken voor de verkiezingen zijn organisaties, branches en burgers op zoek naar de betekenis van de verschillende partijprogramma’s voor de belangrijkste thema’s. Dat geldt ook voor de credit managementbranche.

Lees meer
Read more about Betekenis partijprogramma’s voor Schulden & Data/AI volgens de VCMB
08 november 2023

Credit Expo 2023: Duurzaam betalen vraagt om doorzettingsvermogen en maatwerk

Het thema van de Credit Expo, Duurzaamheid, kwam mooi samen met Syncasso’s onderzoek naar Duurzaam betalen 'Een echte oplossing is een duurzame oplossing’ in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen en Hogeschool Utrecht. Voor dit onderzoek zijn onder andere debiteurklanten van Achmea ondervraagd. Bezoekers van de beurs kregen een duurzame goodiebag met daarin o.a. een flyer met QR-code om de onderzoeksresultaten te downloaden.

Lees meer
Read more about Credit Expo 2023: Duurzaam betalen vraagt om doorzettingsvermogen en maatwerk
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter