Nieuws

‘We moeten de balans zien te vinden tussen Cash en Care’

12 augustus 2019

De passie van … Dick Kruiswijk

‘We moeten de balans zien te vinden tussen Cash en Care’

Volgens Dick mag je als het maatschappelijk goed met je gaat, ook wat terugdoen voor het vak en de maatschappij. In die gedachte heeft hij zich voor verschillende dingen ingezet. Mondelinge examens marketing afnemen, tegen de verdrukking in een Jenaplan basisschool opzetten en vervolgens bijna 18 jaar in het bestuur gaan zitten. Inmiddels is hij alweer 5 jaar voorzitter van het VCMB en als zijn dochter roept ‘mijn papa speelt gitaar!’, dan zit Dick ook weer in de schoolband. Alles wat hij in zijn leven aanpakt, heeft met passie en creativiteit te maken.

‘In mijn jonge jaren, zoekend naar wat ik later wilde worden, kwam ik in aanraking met een direct marketing bedrijf en heb ik de ‘vreemde taal’ van marketing geleerd door NIMA A, B en D te gaan studeren. Marketinguitingen werden toen nog niet gesegmenteerd de wereld in gestuurd. Massacommunicatie heette dat. Met de komst van databasemarketing werden veel processen geautomatiseerd en gepersonaliseerd. Na een uitstapje naar een computerservicebedrijf heb ik uiteindelijk jarenlang bij reclamebureaus gewerkt. Marketing is tegenwoordig eigenlijk makkelijker geworden. Door de technische mogelijkheden van digitalisering en data-analyse kun je beter vastpakken wat wel en niet werkt, maar vroeger was er meer magie in de reclamewereld. Er was een zeker respect voor creativiteit en ruimte voor fantasie.

De passie voor creativiteit en fantasie zat er overigens al vroeg in. Op 5-jarige leeftijd wachtte ik stuiterend van ongeduld tot mijn broers en zussen op zaterdag uit hun werk kwamen en een strip voor me meenamen. Dat was toen een Akim, een Illustrated Classic of een gewone Donald Duck. Ik heb ook jarenlang een abonnement op de ‘Pep’ gehad. De interesse is in de loop der jaren breder geworden en de verzameling steeds groter. Ik heb alles van Kuifje en Blake & Mortimer meerdere keren. Verschillende formaten, drukedities en uitgevers. Alles getekend door Albert Uderzo en geschreven door René Goscinny tot zijn overlijden, zoals Asterix en Hoempa Pa. Tanguy & Laverdure, een stripreeks over de avonturen van twee vliegtuigpiloten. Blueberry, een cowboystrip en de eerste stripheld die ouder werd in zijn verhalen. Maar ook veel van Nederlandse bodem, zoals Agent 327, Franka en Douwe Dabbert en honderden Suske en Wiskes, veel nog in tweekleurendruk en half Vlaams. Die zijn het leukst.

Strips hebben een duidelijke link met marketing en communicatie. Een Amerikaanse striptekenaar, Will Eisner, heeft een graphic novel gemaakt ‘A contract with God’ over een man in New York. In deze strip wordt bijna geen tekst gebruikt. Dat boek wordt op communicatieopleidingen gebruikt om Storytelling te leren. Je wilt je verhaal zo goed mogelijk vertellen zodat je er een gevoel bij krijgt en er ook wat mee gaat doen. Een plaatje vertelt immers meer dan 1.000 woorden. We doen bij Syncasso veel onderzoek naar laaggeletterdheid en hoe we de communicatie zo begrijpelijk mogelijk kunnen maken zodat debiteuren de juiste actie gaan ondernemen. Daarbij gebruiken we ook visualisatietechnieken en storytelling, uitgaand van diezelfde marketing- en communicatieprincipes. Werkt bewezen beter.

Ik ben inmiddels ruim 9 jaar werkzaam in de creditmanagementbranche. De overstap vanuit de reclamewereld is niet raar als je debiteuren als klanten ziet, maar dat was toen nog geen gemeengoed. Wij zijn in die tijd als eerste gestart met het profileren van debiteuren met communicatieprofielen en het ontwikkelen van een verhaalscore om de betaalcapaciteit van de debiteuren te voorspellen: de inmiddels welbekende niet-kunners en nietwillers onderscheiden. Vroeger lag de focus op zoveel mogelijk van de hoofdsom binnen te krijgen om zo de omzet veilig te stellen. Tegenwoordig zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid, klantbehoud, reputatiebescherming en het beperken van de social impact van de incasso bijna net zo belangrijk.

In marketing wordt data-analyse al vrij lang gebruikt, maar in incassocommunicatie is het relatief nieuw. Daarbij is de betaalcapaciteit van de debiteurklant essentieel. We moeten ervoor zorgen dat incasseren op een manier gebeurt waarbij de maatschappelijke schade niet groter is dan de financieeleconomische opbrengst. Het stapelen van incassokosten is nog een groot maatschappelijk probleem waar een hoop aan kan worden gedaan. Samenwerken in de hele keten van incassobureaus, gerechtsdeurwaarders en schuldhulpverlening is nodig om samen ervoor te zorgen dat die problemen beheersbaar worden. Schuldenwijzer.nl is daar een heel goed vehikel voor. Het creditmanagementvak is in transitie en we moeten de balans zien te vinden tussen (we) cash en (we) care.’

Bron: Vakblad De Credit Manager

Gerelateerde nieuwsberichten

22 juli 2025

Interview met Ronnie van der Geize

Elke maand nemen we een kijkje achter de schermen bij Syncasso en leert u onze collega’s beter kennen. Wat doen ze, wat motiveert hen en waar houden ze zich buiten het werk mee bezig? Deze keer spreken we met Ronnie van der Geize, medewerker Kwaliteit, Compliance en Legal bij Syncasso.

Lees meer over: Interview met Ronnie van der Geize
17 juli 2025

Interview met Hugo Hassing – Business analist bij Syncasso

Elke maand nemen we u mee achter de schermen bij Syncasso en laten we zien wie onze collega’s zijn. Wat drijft hen in hun werk? Waar halen ze energie uit? En wat doen ze graag in hun vrije tijd? Deze maand maken we kennis met Hugo Hassing, business analist bij Syncasso.

Lees meer over: Interview met Hugo Hassing – Business analist bij Syncasso
15 juli 2025

De Syncasso Dialoog – Aflevering 3 met met Arjan Vliegenthart

In deze 3e aflevering van de Syncasso podcast gaat onze CEO Michaël Brouwer in gesprek met Arjan Vliegenthart, directeur van het Nibud, over financiële kwetsbaarheid in Nederland.

Lees meer over: De Syncasso Dialoog – Aflevering 3 met met Arjan Vliegenthart
02 juli 2025

Sabine van den Boogaard en Koen Kwadijk treden toe als mede-eigenaar

Koen Kwadijk en Sabine van den Boogaard per 2 juli 2025 mede-eigenaar van Syncasso. Met deze stap versterken zij hun betrokkenheid en geven ze de organisatie een extra impuls richting groei en innovatie.

Lees meer over: Sabine van den Boogaard en Koen Kwadijk treden toe als mede-eigenaar
02 juli 2025

Sabine van den Boogaard, mede-eigenaar bij Syncasso

Maak kennis met Sabine van den Boogaard. Directeur Klant, Markt en Communicatie en vanaf 2 juli mede-eigenaar bij Syncasso.

Lees meer over: Sabine van den Boogaard, mede-eigenaar bij Syncasso
02 juli 2025

Koen Kwadijk, mede-eigenaar bij Syncasso

Maak kennis met Koen Kwadijk. Verantwoordelijk voor operationele aansturing en vanaf 2 juli mede-eigenaar bij Syncasso

Lees meer over: Koen Kwadijk, mede-eigenaar bij Syncasso
01 juli 2025

Schulden en gezondheid

Financiële stress leidt tot zorgmijding, verergering van klachten en hogere zorgkosten. Ontdek de invloed van schulden op gezondheid.

Lees meer over: Schulden en gezondheid
30 juni 2025

Geen Saldo – Jongeren, schulden en de verleiding van het snelle geld

Steeds meer jongeren krijgen te maken met geldproblemen. Schulden, groepsdruk en de verleiding om snel extra geld te verdienen zorgen ervoor dat ze kwetsbaar zijn voor lastige situaties en verkeerde keuzes.

Lees meer over: Geen Saldo – Jongeren, schulden en de verleiding van het snelle geld
27 juni 2025

Collectief AfbetalingsPlan (CAP) brengt rust en overzicht bij schulden

In Nederland hebben huishoudens met schulden vaak meerdere betalingsachterstanden bij verschillende schuldeisers. Dit leidt tot een onoverzichtelijk geheel aan regelingen en een slechte verdeling van de afloscapaciteit.

Lees meer over: Collectief AfbetalingsPlan (CAP) brengt rust en overzicht bij schulden
Feedback