Nieuws

‘We moeten de balans zien te vinden tussen Cash en Care’

12 augustus 2019

De passie van … Dick Kruiswijk

‘We moeten de balans zien te vinden tussen Cash en Care’

Volgens Dick mag je als het maatschappelijk goed met je gaat, ook wat terugdoen voor het vak en de maatschappij. In die gedachte heeft hij zich voor verschillende dingen ingezet. Mondelinge examens marketing afnemen, tegen de verdrukking in een Jenaplan basisschool opzetten en vervolgens bijna 18 jaar in het bestuur gaan zitten. Inmiddels is hij alweer 5 jaar voorzitter van het VCMB en als zijn dochter roept ‘mijn papa speelt gitaar!’, dan zit Dick ook weer in de schoolband. Alles wat hij in zijn leven aanpakt, heeft met passie en creativiteit te maken.

‘In mijn jonge jaren, zoekend naar wat ik later wilde worden, kwam ik in aanraking met een direct marketing bedrijf en heb ik de ‘vreemde taal’ van marketing geleerd door NIMA A, B en D te gaan studeren. Marketinguitingen werden toen nog niet gesegmenteerd de wereld in gestuurd. Massacommunicatie heette dat. Met de komst van databasemarketing werden veel processen geautomatiseerd en gepersonaliseerd. Na een uitstapje naar een computerservicebedrijf heb ik uiteindelijk jarenlang bij reclamebureaus gewerkt. Marketing is tegenwoordig eigenlijk makkelijker geworden. Door de technische mogelijkheden van digitalisering en data-analyse kun je beter vastpakken wat wel en niet werkt, maar vroeger was er meer magie in de reclamewereld. Er was een zeker respect voor creativiteit en ruimte voor fantasie.

De passie voor creativiteit en fantasie zat er overigens al vroeg in. Op 5-jarige leeftijd wachtte ik stuiterend van ongeduld tot mijn broers en zussen op zaterdag uit hun werk kwamen en een strip voor me meenamen. Dat was toen een Akim, een Illustrated Classic of een gewone Donald Duck. Ik heb ook jarenlang een abonnement op de ‘Pep’ gehad. De interesse is in de loop der jaren breder geworden en de verzameling steeds groter. Ik heb alles van Kuifje en Blake & Mortimer meerdere keren. Verschillende formaten, drukedities en uitgevers. Alles getekend door Albert Uderzo en geschreven door René Goscinny tot zijn overlijden, zoals Asterix en Hoempa Pa. Tanguy & Laverdure, een stripreeks over de avonturen van twee vliegtuigpiloten. Blueberry, een cowboystrip en de eerste stripheld die ouder werd in zijn verhalen. Maar ook veel van Nederlandse bodem, zoals Agent 327, Franka en Douwe Dabbert en honderden Suske en Wiskes, veel nog in tweekleurendruk en half Vlaams. Die zijn het leukst.

Strips hebben een duidelijke link met marketing en communicatie. Een Amerikaanse striptekenaar, Will Eisner, heeft een graphic novel gemaakt ‘A contract with God’ over een man in New York. In deze strip wordt bijna geen tekst gebruikt. Dat boek wordt op communicatieopleidingen gebruikt om Storytelling te leren. Je wilt je verhaal zo goed mogelijk vertellen zodat je er een gevoel bij krijgt en er ook wat mee gaat doen. Een plaatje vertelt immers meer dan 1.000 woorden. We doen bij Syncasso veel onderzoek naar laaggeletterdheid en hoe we de communicatie zo begrijpelijk mogelijk kunnen maken zodat debiteuren de juiste actie gaan ondernemen. Daarbij gebruiken we ook visualisatietechnieken en storytelling, uitgaand van diezelfde marketing- en communicatieprincipes. Werkt bewezen beter.

Ik ben inmiddels ruim 9 jaar werkzaam in de creditmanagementbranche. De overstap vanuit de reclamewereld is niet raar als je debiteuren als klanten ziet, maar dat was toen nog geen gemeengoed. Wij zijn in die tijd als eerste gestart met het profileren van debiteuren met communicatieprofielen en het ontwikkelen van een verhaalscore om de betaalcapaciteit van de debiteuren te voorspellen: de inmiddels welbekende niet-kunners en nietwillers onderscheiden. Vroeger lag de focus op zoveel mogelijk van de hoofdsom binnen te krijgen om zo de omzet veilig te stellen. Tegenwoordig zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid, klantbehoud, reputatiebescherming en het beperken van de social impact van de incasso bijna net zo belangrijk.

In marketing wordt data-analyse al vrij lang gebruikt, maar in incassocommunicatie is het relatief nieuw. Daarbij is de betaalcapaciteit van de debiteurklant essentieel. We moeten ervoor zorgen dat incasseren op een manier gebeurt waarbij de maatschappelijke schade niet groter is dan de financieeleconomische opbrengst. Het stapelen van incassokosten is nog een groot maatschappelijk probleem waar een hoop aan kan worden gedaan. Samenwerken in de hele keten van incassobureaus, gerechtsdeurwaarders en schuldhulpverlening is nodig om samen ervoor te zorgen dat die problemen beheersbaar worden. Schuldenwijzer.nl is daar een heel goed vehikel voor. Het creditmanagementvak is in transitie en we moeten de balans zien te vinden tussen (we) cash en (we) care.’

Bron: Vakblad De Credit Manager

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback