Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

‘We moeten de balans zien te vinden tussen Cash en Care’

12 augustus 2019
CorporatesFinance

De passie van … Dick Kruiswijk

‘We moeten de balans zien te vinden tussen Cash en Care’

Volgens Dick mag je als het maatschappelijk goed met je gaat, ook wat terugdoen voor het vak en de maatschappij. In die gedachte heeft hij zich voor verschillende dingen ingezet. Mondelinge examens marketing afnemen, tegen de verdrukking in een Jenaplan basisschool opzetten en vervolgens bijna 18 jaar in het bestuur gaan zitten. Inmiddels is hij alweer 5 jaar voorzitter van het VCMB en als zijn dochter roept ‘mijn papa speelt gitaar!’, dan zit Dick ook weer in de schoolband. Alles wat hij in zijn leven aanpakt, heeft met passie en creativiteit te maken.

‘In mijn jonge jaren, zoekend naar wat ik later wilde worden, kwam ik in aanraking met een direct marketing bedrijf en heb ik de ‘vreemde taal’ van marketing geleerd door NIMA A, B en D te gaan studeren. Marketinguitingen werden toen nog niet gesegmenteerd de wereld in gestuurd. Massacommunicatie heette dat. Met de komst van databasemarketing werden veel processen geautomatiseerd en gepersonaliseerd. Na een uitstapje naar een computerservicebedrijf heb ik uiteindelijk jarenlang bij reclamebureaus gewerkt. Marketing is tegenwoordig eigenlijk makkelijker geworden. Door de technische mogelijkheden van digitalisering en data-analyse kun je beter vastpakken wat wel en niet werkt, maar vroeger was er meer magie in de reclamewereld. Er was een zeker respect voor creativiteit en ruimte voor fantasie.

De passie voor creativiteit en fantasie zat er overigens al vroeg in. Op 5-jarige leeftijd wachtte ik stuiterend van ongeduld tot mijn broers en zussen op zaterdag uit hun werk kwamen en een strip voor me meenamen. Dat was toen een Akim, een Illustrated Classic of een gewone Donald Duck. Ik heb ook jarenlang een abonnement op de ‘Pep’ gehad. De interesse is in de loop der jaren breder geworden en de verzameling steeds groter. Ik heb alles van Kuifje en Blake & Mortimer meerdere keren. Verschillende formaten, drukedities en uitgevers. Alles getekend door Albert Uderzo en geschreven door René Goscinny tot zijn overlijden, zoals Asterix en Hoempa Pa. Tanguy & Laverdure, een stripreeks over de avonturen van twee vliegtuigpiloten. Blueberry, een cowboystrip en de eerste stripheld die ouder werd in zijn verhalen. Maar ook veel van Nederlandse bodem, zoals Agent 327, Franka en Douwe Dabbert en honderden Suske en Wiskes, veel nog in tweekleurendruk en half Vlaams. Die zijn het leukst.

Strips hebben een duidelijke link met marketing en communicatie. Een Amerikaanse striptekenaar, Will Eisner, heeft een graphic novel gemaakt ‘A contract with God’ over een man in New York. In deze strip wordt bijna geen tekst gebruikt. Dat boek wordt op communicatieopleidingen gebruikt om Storytelling te leren. Je wilt je verhaal zo goed mogelijk vertellen zodat je er een gevoel bij krijgt en er ook wat mee gaat doen. Een plaatje vertelt immers meer dan 1.000 woorden. We doen bij Syncasso veel onderzoek naar laaggeletterdheid en hoe we de communicatie zo begrijpelijk mogelijk kunnen maken zodat debiteuren de juiste actie gaan ondernemen. Daarbij gebruiken we ook visualisatietechnieken en storytelling, uitgaand van diezelfde marketing- en communicatieprincipes. Werkt bewezen beter.

Ik ben inmiddels ruim 9 jaar werkzaam in de creditmanagementbranche. De overstap vanuit de reclamewereld is niet raar als je debiteuren als klanten ziet, maar dat was toen nog geen gemeengoed. Wij zijn in die tijd als eerste gestart met het profileren van debiteuren met communicatieprofielen en het ontwikkelen van een verhaalscore om de betaalcapaciteit van de debiteuren te voorspellen: de inmiddels welbekende niet-kunners en nietwillers onderscheiden. Vroeger lag de focus op zoveel mogelijk van de hoofdsom binnen te krijgen om zo de omzet veilig te stellen. Tegenwoordig zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid, klantbehoud, reputatiebescherming en het beperken van de social impact van de incasso bijna net zo belangrijk.

In marketing wordt data-analyse al vrij lang gebruikt, maar in incassocommunicatie is het relatief nieuw. Daarbij is de betaalcapaciteit van de debiteurklant essentieel. We moeten ervoor zorgen dat incasseren op een manier gebeurt waarbij de maatschappelijke schade niet groter is dan de financieeleconomische opbrengst. Het stapelen van incassokosten is nog een groot maatschappelijk probleem waar een hoop aan kan worden gedaan. Samenwerken in de hele keten van incassobureaus, gerechtsdeurwaarders en schuldhulpverlening is nodig om samen ervoor te zorgen dat die problemen beheersbaar worden. Schuldenwijzer.nl is daar een heel goed vehikel voor. Het creditmanagementvak is in transitie en we moeten de balans zien te vinden tussen (we) cash en (we) care.’

Bron: Vakblad De Credit Manager

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

16 maart 2023

Syncasso Care Facts – Care Coaches

Syncasso werkt met Care- en Incassocoaches op de werkvloer. Zij begeleiden onze medewerkers om debiteurklanten te helpen hun betalingsachterstanden op te lossen. De Care Coaches richten zich specifiek op de contacten met kwetsbare debiteurklanten en ondernemers in zwaar weer.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Care Coaches
10 maart 2023

Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren

Communicatie- en data-analyse zijn continue processen om zowel de cash als de care van incassowaarde te verbeteren. Onze communicatiestrategie voor debiteurklanten is erop gericht om zo snel mogelijk in het minnelijke proces tot een oplossing te komen voor de betalingsachterstand. Daarmee voorkomen we kosten en stress.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren
08 maart 2023

Tijdelijk Noodfonds Energie

Sinds 7 februari jl. kunnen mensen met hoge energielasten een beroep doen op het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit Noodfonds helpt de energierekeningen met terugwerkende kracht over de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023 te betalen.

Lees meer
Read more about Tijdelijk Noodfonds Energie
02 maart 2023

Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer

Samenwerking in de schulddienstverlening is volgens Syncasso noodzakelijk om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Onze Social Responsibility Officer zoekt daarom actief naar samenwerkingskansen met ketenpartners voor onderzoek, kennisoverdracht en informatie-uitwisseling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer
28 februari 2023

Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag

Syncasso doet wetenschappelijk onderzoek met de Rijksuniversiteit Groningen en het Lectoraat schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht naar Duurzaam Betaalgedrag. Lees meer waarom Syncasso dit onderzoek doet.

Lees meer
Read more about Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag
23 februari 2023

Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag

Op donderdag 9 februari jl. presenteerde Michaël Brouwer, Mark Getkate en Paul Otter het door Syncasso en externe partner ontwikkelde conceptwetsvoorstel over de Geregistreerde Schuldregeling/Regeling meedelen in beslag.

Lees meer
Read more about Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag
20 februari 2023

Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams

Onze dienstverlening is georganiseerd in klantteams. Zo kunnen we de specialistische kennis en ervaring die nodig is voor de optimale behandeling van de debiteurklanten met alle collega’s van het team delen.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams
08 februari 2023

Klantgerichte incassocommunicatie deel VI – segmenteren

Je segmenteert een debiteurklantenbestand om beter en effectiever met je klanten te communiceren. Bijvoorbeeld door anders of vaker met een segment contact te zoeken.

Lees meer
Read more about Klantgerichte incassocommunicatie deel VI – segmenteren
01 februari 2023

Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing

De ambtshalve toetsing van de informatieplichten houdt veel partijen bezig. Er was dan ook grote belangstelling voor de werkveldconferentie die door Flanderijn, GGN, Janssen & Janssen en Syncasso georganiseerd werd.

Lees meer
Read more about Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter