Deze website maakt gebruik van cookies om ons te helpen uw gebruikerservaring te verbeteren. Accepteren Meer informatie

Vervolgstappen
Lezen ≠ Begrijpen

Vervolgstappen Lezen ≠ Begrijpen. Praktische implementatie van de inzichten

Het onderzoek Lezen ≠ Begrijpen heeft vastgesteld dat meer dan de helft van onze debiteurklanten moeite heeft met het lezen van formele, ambtelijke stukken. De teksten in B1 Nederlands herschrijven helpt, maar nog onvoldoende. Op dat inzicht hebben we al op geanticipeerd met ons visuele exploot, dat het aantal dwangmaatregelen ten opzichte van het regulier exploot met ruim een derde beperkt.

Het onderzoek naar begrijpelijker communicatie vindt plaats in focusgroepen die ons inzicht geven in de knelpunten en verbeterpunten van onze incassocommunicatie. Dit deel van het onderzoek wordt voor het eind van dit jaar afgerond en gerapporteerd. De aanbevelingen worden komend voorjaar in de praktijk getest en geïmplementeerd in onze werkwijze.

Een concrete toepassing van de inzichten is de ontwikkeling van ons nieuwe debiteurenportal dat in het najaar geïntroduceerd wordt en ingericht is voor passende, persoonlijke communicatie. Binnen het platform kunnen we behalve in tekst en beeld, ook gesproken tekst, animaties, video en taalversies aanbieden. De inzichten uit de focusgroepen kunnen we in het nieuwe debiteurenplatform toepassen en snel in de praktijk testen.