Nieuws

Syncasso deurwaarders opgeleid om de goede vragen te stellen

12 oktober 2021

Meer medewerking en snel een goed beeld van de schuldenproblematiek

Onze gerechtsdeurwaarders bezoeken elke maand vijftien tot twintigduizend huishoudens om een oplossing te vinden voor een betalingsachterstand of dagvaarding of een ander exploot te betekenen. Persoonlijk contact is erg belangrijk. Elk bezoek biedt ons de mogelijkheid om één op één met de debiteurklant een oplossing voor het betalingsprobleem te zoeken. Minstens zo belangrijk is dat we tijdens het gesprek een beeld krijgen van de schuldensituatie van de debiteurklant. Hoe groot is het schuldenprobleem op dit moment en is daarvoor al schuldhulpverlening ingeschakeld?

Drie vragen in dertig seconden

Samen met het Customer Insight Center van de Rijksuniversiteit Groningen hebben we een methode ontwikkeld om in een kort gesprek met de debiteurklant de ernst van de situatie in kaart te brengen. De methode is gebaseerd op drie overtuigingsprincipes van sociaal psycholoog Cialdini: autoriteit, sympathie en consistentie. Door op een vriendelijke manier eenvoudige, toetsende vragen te stellen is de kans op antwoorden groter en is er meer bereidheid om samen tot een oplossing te komen.

Gesprekstechnieken trainen

Alle gerechtsdeurwaarders van Syncasso zijn getraind in het gebruik van deze gesprekstechniek. Door jezelf vriendelijk voor te stellen als gerechtsdeurwaarder wordt het eerste principe van Cialdini – autoriteit – bevestigd. Het tweede principe – sympathie – door op een redelijke, vriendelijke en niet bedreigende manier vragen te stellen. Het derde principe – consistentie – komt voort uit de vragen en antwoorden die we gebruiken. Als je antwoord geeft op de eerste vraag, ben je van nature geneigd om ook de volgende vragen te beantwoorden.

Heldere vragen die eenvoudig beantwoord kunnen worden

De vragen zijn eenvoudig te beantwoorden. Wist u dat u een betalingsachterstand heeft bij (Schuldeiser). Heeft u nog meer schulden? Vijf of tienduizend euro? De manier waarop de vragen gesteld worden maakt het verschil. Syncasso Opleiding en Training ontwikkelen hiervoor trainingen die al onze gerechtsdeurwaarders volgen. Onderdeel hiervan zijn e-learnings en rollenspellen.

Eerder in contact met schuldhulpverlening

De bereidheid van de debiteurklant om mee te werken aan een oplossing biedt kansen om eerder schuldhulpverlening in te schakelen waar dat nodig is. Daar wachten de meeste debiteurklanten zelf veel te lang mee, waardoor de kans dat de schulden problematisch worden sterk toeneemt. In ons gesprek aan de deur mogen we in samenwerking met Kredietbank Nederland aanbieden dat een schuldhulpverlener zelf contact zoekt met de debiteurklant. In combinatie met de Cialdini gesprekstechnieken biedt dat perspectief om problematische schulden te voorkomen door in een vroeg stadium schuldhulp te bieden.

Gerelateerde nieuwsberichten

17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
Feedback