Nieuws

Syncasso deurwaarders opgeleid om de goede vragen te stellen

12 oktober 2021

Meer medewerking en snel een goed beeld van de schuldenproblematiek

Onze gerechtsdeurwaarders bezoeken elke maand vijftien tot twintigduizend huishoudens om een oplossing te vinden voor een betalingsachterstand of dagvaarding of een ander exploot te betekenen. Persoonlijk contact is erg belangrijk. Elk bezoek biedt ons de mogelijkheid om één op één met de debiteurklant een oplossing voor het betalingsprobleem te zoeken. Minstens zo belangrijk is dat we tijdens het gesprek een beeld krijgen van de schuldensituatie van de debiteurklant. Hoe groot is het schuldenprobleem op dit moment en is daarvoor al schuldhulpverlening ingeschakeld?

Drie vragen in dertig seconden

Samen met het Customer Insight Center van de Rijksuniversiteit Groningen hebben we een methode ontwikkeld om in een kort gesprek met de debiteurklant de ernst van de situatie in kaart te brengen. De methode is gebaseerd op drie overtuigingsprincipes van sociaal psycholoog Cialdini: autoriteit, sympathie en consistentie. Door op een vriendelijke manier eenvoudige, toetsende vragen te stellen is de kans op antwoorden groter en is er meer bereidheid om samen tot een oplossing te komen.

Gesprekstechnieken trainen

Alle gerechtsdeurwaarders van Syncasso zijn getraind in het gebruik van deze gesprekstechniek. Door jezelf vriendelijk voor te stellen als gerechtsdeurwaarder wordt het eerste principe van Cialdini – autoriteit – bevestigd. Het tweede principe – sympathie – door op een redelijke, vriendelijke en niet bedreigende manier vragen te stellen. Het derde principe – consistentie – komt voort uit de vragen en antwoorden die we gebruiken. Als je antwoord geeft op de eerste vraag, ben je van nature geneigd om ook de volgende vragen te beantwoorden.

Heldere vragen die eenvoudig beantwoord kunnen worden

De vragen zijn eenvoudig te beantwoorden. Wist u dat u een betalingsachterstand heeft bij (Schuldeiser). Heeft u nog meer schulden? Vijf of tienduizend euro? De manier waarop de vragen gesteld worden maakt het verschil. Syncasso Opleiding en Training ontwikkelen hiervoor trainingen die al onze gerechtsdeurwaarders volgen. Onderdeel hiervan zijn e-learnings en rollenspellen.

Eerder in contact met schuldhulpverlening

De bereidheid van de debiteurklant om mee te werken aan een oplossing biedt kansen om eerder schuldhulpverlening in te schakelen waar dat nodig is. Daar wachten de meeste debiteurklanten zelf veel te lang mee, waardoor de kans dat de schulden problematisch worden sterk toeneemt. In ons gesprek aan de deur mogen we in samenwerking met Kredietbank Nederland aanbieden dat een schuldhulpverlener zelf contact zoekt met de debiteurklant. In combinatie met de Cialdini gesprekstechnieken biedt dat perspectief om problematische schulden te voorkomen door in een vroeg stadium schuldhulp te bieden.

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback