Nieuws

Minder huurders bij woningcorporaties hun huis uitgezet

05 april 2017

Minder huurders bij woningcorporaties hun huis uitgezet

Woningcorporaties hebben vorig jaar 4.800 keer een huurder uit zijn huis gezet. Dat is 14 procent minder in 2015. Meestal gaat het om alleenstaanden en meestal is een huurachterstand de reden.

Dat heeft Aedes, de vereniging van corporaties, woensdag laten weten. Voorzichtigheid blijft wel geboden, stelt Aedes-voorzitter Marnix Norder.

Vorig jaar was het derde jaar op rij dat het aantal huisuitzettingen daalde. Uitzetting gebeurt volgens Aedes alleen in uiterste gevallen, als er geen andere oplossing is te vinden.

Huurachterstand is de belangrijkste reden voor uitzetting (85 procent). Andere redenen zijn onderverhuur, overlast, wietteelt en leegstand van de woning. De grootste groep uitgezette huurders bestaat uit alleenstaanden (79 procent).

Voor een huisuitzetting is altijd een uitspraak van de rechter nodig. In 2016 spraken rechters 18.500 vonnissen uit om huurders te kunnen uitzetten (tegen 22.000 in 2015). Zo’n vonnis leidt overigens maar in een kwart van de gevallen daadwerkelijk tot een huisuitzetting.

Bij 74 procent lukt het woningcorporaties om na een vonnis alsnog in overleg met huurders uitzetting te voorkomen. ”Hun kerntaak is immers het huisvesten van mensen met lagere inkomens”, stelt Aedes.

Verward gedrag

Voorzitter Marnix Norder waarschuwt wel dat het aantal uitzettingen weer kan gaan stijgen. ”We krijgen signalen dat er steeds meer mensen die verward gedrag vertonen in corporatiewoningen terechtkomen, door het beleid van de overheid om mensen langer zelfstandig te laten wonen.” Om dat te voorkomen moeten corporaties en zorg- en hulpinstanties goed samenwerken, zonder belemmerende regels, vindt hij. Lees meer…

Gerelateerde nieuwsberichten

10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
Feedback