Nieuws

Klantgerichte incassocommunicatie deel I - Positieve, motiverende incassocommunicatie

06 december 2022
Wat is er nodig voor positieve en motiverende incassocommunicatie?

Klantgerichte incassocommunicatie is belangrijk om in contact te komen met de klant. Daarom publiceren we de komende 6 weken berichten over waarom én hoe we klantgericht communiceren. Wil u meer weten of er met ons over gedachten van wisselen? Dat doen we graag, neem contact met ons op via communicatie@syncasso.nl.

Snel in contact komen met debiteurklanten om samen oplossingen te vinden voor een betalingsprobleem voorkomt escalatie van (incasso)kosten en stress. Dat lukt helaas niet altijd, waardoor beginnende schulden zich kunnen ontwikkelen tot problematische schulden.

Door de stijgende inflatie en energietarieven zal het aantal betalingsachterstanden toenemen. Veel debiteurklanten weten niet goed hoe ze daarmee om moeten gaan. Klantgerichte incassocommunicatie kan het verschil maken tussen passende oplossingen en oplopende schulden. Syncasso heeft met een combinatie van wetenschappelijk onderzoek, voorspelmodellen, data-analyse en continue testen veel kennis en ervaring opgebouwd over wat wel en niet werkt in incassocommunicatie.

Positieve, motiverende incassocommunicatie

Wist u dat 1 op de 6 Nederlanders laagtaalvaardig is? Uit ons onderzoek ‘Lezen is niet begrijpen’ i.s.m. de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat van alle mensen met betalingsachterstanden de helft laagtaalvaardig is. Incassocommunicatie moet in eerste instantie begrijpelijk genoeg zijn voor hen. Ook de betaalcapaciteit van de debiteurklant speelt een grote rol in zijn of haar reactie op onze communicatie. Daarbij hebben debiteurklanten vaak geen of weinig ervaring met betalingsachterstanden, incasso en gerechtsdeurwaarders. Incassocommunicatie heeft daardoor niet altijd het gewenste effect: met elkaar in contact komen om de achterstand samen op te lossen. Wat kun je doen om een positieve, motiverende ervaring te stimuleren?

  • Vermijd jargon en juridische terminologie. Intern zijn die misschien gangbaar, maar een beter alternatief is het kort omschrijven van deze termen en begrippen.
  • Schrijf in duidelijke en gewone taal. Dat leest makkelijker en verkleint de afstand tot de lezer.
  • Ga uit van zeer beperkte voorkennis. Lezers weten lang niet altijd wat incasso inhoudt en wat hun verplichtingen zijn. Wees dus kort en duidelijk over de stappen in het proces en de consequenties.
  • Onderzoek de belevingswereld van mensen met een betalingsachterstand. Het is belangrijk om goed te begrijpen wat de wensen, behoeften en bezwaren zijn van mensen met betalingsachterstand. Speel daarop in met een klantgerichte incassobenadering. Kennis over de doelgroep is beschikbaar in bestaand wetenschappelijk onderzoek (bijvoorbeeld van Syncasso). Interviews met klanten kunnen die kennis verder verdiepen en verrijken.
  • Laat brieven controleren op duidelijkheid en begrijpelijkheid door een klantenpanel. Dat geeft inzicht in de kwaliteit van de communicatie, hoe die door verschillende klantgroepen ervaren wordt en wat je kunt doen om de incassobenadering verder te verbeteren.
Onze ervaring leert dat debiteurklanten niet verwachten dat contact opnemen hun situatie verbetert
  • Vertel dat klanten met een betalingsachterstand deskundig en goed geïnformeerd geholpen worden om samen een oplossing te zoeken voor de betalingsachterstand.
  • Benader de klant vanuit vertrouwen. Ga ervan uit dat de klant de achterstand (ook) wil oplossen.
  • Maak duidelijk dat er altijd passende oplossingen zijn om de betalingsachterstand op te lossen. Ook als de debiteurklant op dit moment niet kan betalen.

In het volgende artikel bespreken we hoe we omgaan met schaamte en perspectief bieden op een goede oplossing.

Gerelateerde nieuwsberichten

28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
16 oktober 2025

“Het gaat uiteindelijk altijd om mensen”, in gesprek met Wikje, relatiemanager en gerechtsdeurwaarder bij Syncasso

Wikje is relatiemanager en toegevoegd gerechtsdeurwaarder bij Syncasso. Daarnaast zet ze zich vrijwillig in bij maatschappelijke initiatieven en coacht ze al jaren een korfbalteam. Hoe combineert ze dit allemaal, en wat drijft haar in haar werk? We gingen met haar in gesprek.

Lees meer over: “Het gaat uiteindelijk altijd om mensen”, in gesprek met Wikje, relatiemanager en gerechtsdeurwaarder bij Syncasso
02 oktober 2025

De Koffiepauze: maak kennis met Leonie Heskamp!

Deze maand ontmoeten we Leonie Heskamp, ze begon als deurwaarder op de weg en combineert dat met haar werk als business analist.

Lees meer over: De Koffiepauze: maak kennis met Leonie Heskamp!
05 september 2025

Syncasso en Purpose bieden CAP-rapport aan Tweede Kamerlid Don Ceder aan

Tweede Kamerlid Don Ceder (ChristenUnie) ontving vandaag, vrijdag 5 september, tijdens een bezoek aan het hoofdkantoor van Syncasso in Amsterdam het rapport: Collectief AfbetalingsPlan (CAP) uitgevoerd door de gerechtsdeurwaarder.

Lees meer over: Syncasso en Purpose bieden CAP-rapport aan Tweede Kamerlid Don Ceder aan
02 september 2025

Maak kennis met onze nieuwe collega: Pieter Bas Vermeulen, Social Impact Manager bij Syncasso

“Sociale impact betekent voor mij, financiële rust en perspectief creëren, voor mensen én voor organisaties,” zegt Pieter Bas Vermeulen, sinds 1 augustus 2025 Social Impact Manager bij Syncasso.

Lees meer over: Maak kennis met onze nieuwe collega: Pieter Bas Vermeulen, Social Impact Manager bij Syncasso
26 augustus 2025

De koffiepauze: Van deurwaarder tot vitaloog – het verhaal van Teo van de Mheen

Na bijna tien jaar te hebben gewerkt als gerechtsdeurwaarder én manager koos Teo van de Mheen voor een nieuw pad: vitaliteit. Als vitaloog bij Syncasso helpt hij collega’s om gezonder, bewuster en met meer plezier te werken.

Lees meer over: De koffiepauze: Van deurwaarder tot vitaloog – het verhaal van Teo van de Mheen
12 augustus 2025

Cybersecurity in de incassosector

Ontdek hoe de incassosector zich kan wapenen tegen toenemende cyberdreigingen. Lees over NIS2, DORA, digitale weerbaarheid, samenwerking en compliance.

Lees meer over: Cybersecurity in de incassosector
Feedback