Nieuws

Klantgerichte incassocommunicatie deel III - Responsedrempels

05 januari 2023
Responsedrempels wegnemen en communicatiekanalen combineren

Snel in contact komen met debiteurklanten om samen oplossingen te vinden voor een betalingsprobleem voorkomt escalatie van (incasso)kosten en stress. Dat lukt helaas niet altijd, waardoor beginnende schulden zich kunnen ontwikkelen tot problematische schulden.

Door de stijgende inflatie en energietarieven zal het aantal betalingsachterstanden toenemen. Veel debiteurklanten weten niet goed hoe ze daarmee om moeten gaan. Klantgerichte incassocommunicatie kan het verschil maken tussen passende oplossingen en oplopende schulden. Syncasso heeft met een combinatie van wetenschappelijk onderzoek, voorspelmodellen, data-analyse en continue testen veel kennis en ervaring opgebouwd over wat wel en niet werkt in incassocommunicatie. In deze serie artikelen willen we die met u delen. Dit is het derde deel van serie artikelen over klantgerichte incassocommunicatie

Debiteurklanten vinden het moeilijk om zelf contact op te nemen
  • Zorg dat mensen begrijpen wat ze moeten doen. Maak mensen in je incassocommunicatie heel duidelijk wat er van ze verwacht wordt en waar ze terecht kunnen met hun vragen.
  • Maak keuzemenu’s niet te ingewikkeld en zorg voor korte wachttijden.
  • Bied klanten verschillende mogelijkheden om te betalen (betaallink, QR code, iDEAL, Tikkie, automatische overboeking, betalen in delen) en laat ze zelf kiezen.
  • Laat klanten die kiezen voor een automatische overboeking zelf kiezen op welke dag van de maand ze dat doen.
Contactkanaal voorkeuren
  • Probeer verschillende communicatiekanalen om in contact te komen, test wat het beste werkt: via telefoon, brief, chat, e-mail en/of sms. Uit onderzoek blijkt dat na een brief direct een e-mail te sturen een hogere respons oplevert. Een combinatie van verschillende kanalen bereikt sneller, meer mensen.
  • Zorg dat er verschillende manieren zijn waarop mensen zelf contact kunnen opnemen. Telefonisch, online, e-mail, sociale media of in een Mijn-omgeving. Sommige debiteurklanten komen liever naar kantoor om te overleggen.
  • Probeer debiteurklanten in hun voorkeurstaal te woord te staan. Als je je niet goed kunt uitdrukken in het Nederlands, is het heel geruststellend als je met iemand kunt praten in de taal die je goed beheerst.

In het volgende artikel delen we onze kennis en inzichten over Begrijpelijke Incassocommunicatie. Waar moet je aan denken qua toon, opbouw en structuur van de communicatie om beter begrepen te worden?

Gerelateerde nieuwsberichten

21 januari 2025

Terugblik op een inspirerende start van 2025!

We genieten nog volop na van onze Kick-off vorige week. Wat was het tof om met alle collega’s samen te komen, stil te staan bij wat we hebben bereikt en vooruit te kijken. Nogmaals dank voor onze inspirerende sprekers

Lees meer over: Terugblik op een inspirerende start van 2025!
16 januari 2025

Interview met Arjanna

We trappen het jaar af met een gloednieuwe reeks: De Koffiepauze! In deze maandelijkse interview serie leren we de gezichten achter Syncasso beter kennen. Wat drijft onze collega’s in hun werk? Wat inspireert hen? En hoe brengen ze hun vrije tijd het liefst door? Deze maand bijt Arjanna het spits af!

Lees meer over: Interview met Arjanna
09 januari 2025

Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK

Onze deurwaarders nemen regelmatig mensen uit de keten mee om het werkveld in de praktijk te laten zien. Lees hier het interview met Renate Richters, over hoe zij haar eerste zes maanden als voorzitter bij de NVVK en het werkveldbezoek met Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, heeft ervaren.

Lees meer over: Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK
07 januari 2025

Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder

Toen ik begon als gerechtsdeurwaarder, draaide mijn werk vooral om het bezorgen van dagvaardingen en het uitvoeren van vonnissen. Maar mijn rol is de afgelopen jaren veranderd.

Lees meer over: Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder
18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
Feedback