Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Invoering KEI fors vertraagd

09 januari 2018
CorporatesFinance

Invoering KEI fors vertraagd

Het realiseren van digitaal procederen is complexer dan voorzien en kost meer tijd en geld. De invoering van KEI loopt daarom maanden tot jaren vertraging op. Dat blijkt uit de KEI-voortgangsreportage, die de Rechtspraak vandaag publiceerde.

Het digitaal procederen in handelsvorderingen met verplichte procesvertegenwoordiging (KEI Civiel 1.0 in de wandelgangen) zou per 1 april landelijk worden ingevoerd, maar dat wordt naar verwachting pas eind 2018. De digitale systemen voor KEI Civiel 1.0, die voor vreemdelingenrecht en voor bewindszaken worden zoveel mogelijk in de periode 2018-2019 opgeleverd. ‘De planning daarna leidt tot een vertraging van minimaal een jaar,’ schrijft de Rechtspraak. Dat betekent onder meer dat digitaal procederen in kort geding niet voor 2020 mogelijk zal zijn.

Meer tijd

Sinds 1 september verlopen alle handelsvorderingen met verplichte procesvertegenwoordiging digitaal bij de rechtbanken Midden-Nederland en Gelderland. Tussen 1 september en 12 december zijn ruim 400 zaken digitaal ingediend. De Rechtspraak constateert dat dit ‘zonder grote problemen’ is verlopen. Wel melden de pilotrechtbanken dat veel verbeteringen en uitbreidingen voor de ‘voortgangsbewaking’ nodig zijn.

Daarnaast wil de advocatuur meer ervaring met het systeem opdoen, in elk geval in een aantal zaken tot en met de zitting. ‘Om hierin te voorzien is de tijd tot de voorziene uitrol op 1 april niet toereikend,’ schrijft de Rechtspraak. De precieze startdatum is afhankelijk van de evaluatie van de pilotfase. Over de planning en volgorde van de andere KEI-releases doet de Rechtspraak verder geen uitspraken. Wel is duidelijk dat de vertraging van Civiel 2.0 en verder dus minimaal een jaar is.

Meer geld

Ten opzichte van de herijkte business case eind 2014 is de vertraging bij civiel en bestuur nu anderhalf jaar. Bij civiel en bestuur hebben zich ‘een langere IT-ontwikkeltijd en hogere IT-ontwikkelkosten’ voorgedaan. Volgens de Rechtspraak is de belangrijkste oorzaak van de hogere kosten een ‘incomplete en te optimistische inschatting van de omvang van het werkpakket in 2014’. Dit verklaart zestig procent van de toegenomen kosten volgens de Rechtspraak.

Zo is het procesrecht minder fundamenteel versimpeld dan werd aangenomen in 2014. ‘Een voorbeeld hiervan is dat zaken nog steeds via deurwaarders aangebracht kunnen worden (artikel 113 Rv.) terwijl de verwachting was dat dit niet langer mogelijk zou zijn in de aangepaste wetgeving,’ stelt de Rechtspraak. Waarschijnlijk doelt de Rechtspraak hier op de wijze van oproepen, niet op het aanbrengen. ‘In meer algemene zin is geen procedure tot stand gekomen die zodanig gelijkt op de bestuursrechtelijke procedure dat met uniforme digitalisering had kunnen worden volstaan,’ concludeert de Rechtspraak. Ook stelt de Rechtspraak de eisen van de ketenpartners onvoldoende te hebben meegenomen.

De Rechtspraak wil de IT nu zo beheerst mogelijk ontwikkelen. Dat legt wel een flinke druk op het tempo waarmee KEI gerealiseerd wordt. Om de vertraging te beperkt heeft de Rechtspraak voor 2018 20 miljoen euro aan extra financiering nodig. Voor 2019 en verder zoeken de Rechtspraak en het ministerie naar een structurele oplossing.

Resultaten

De voortgangsreportage geeft ook cijfers over de digitale procedures die nu al in werking zijn. Zo communiceren vrijwel alle curatoren digitaal en is het percentage digitale dossiers in faillissementszaken 75 procent (ruim 16.000 in absolute zin). Sinds november is digitaal toezicht in bewindszaken mogelijk. Het is de bedoeling dat in alle professionele bewindszaken eind 2018 digitaal wordt gewerkt. Lees meer…

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

07 december 2023

AI houdt de mens een spiegel voor

Afgelopen 3 november verscheen het interview met de CEO van Syncasso Michaël Brouwer ‘AI houdt de mens een spiegel voor’ in de bijlage ‘Succesvol Ondernemen’ bij het FD.

Lees meer
Read more about AI houdt de mens een spiegel voor
05 december 2023

Syncasso behaalt nieuwe certificering ISO 27701 en verlengt 2 certificaten

In de afgelopen herfstmaanden heeft Syncasso een aantal hercertificeringen behaald en kan ze een nieuwe certificering toevoegen aan haar lijst. Hierdoor voldoen we aan de nieuwste standaarden rondom bescherming van privacygevoelige informatie van derden.

Lees meer
Read more about Syncasso behaalt nieuwe certificering ISO 27701 en verlengt 2 certificaten
30 november 2023

Paul Otter bij Reportage Pointer over problematische schulden en vroegsignalering

Afgelopen zondag was onze gerechtsdeurwaarder en Corporate Social Responsibilty Officer van Syncasso Paul Otter te horen bij radioprogramma Pointer. Joga Brouwers, redacteur bij Pointer lichtte haar reportage toe over mensen met problematische schulden en hoe vroegsignalering hen kan helpen.

Lees meer
Read more about Paul Otter bij Reportage Pointer over problematische schulden en vroegsignalering
28 november 2023

Relevante uitspraak consumenten- bescherming en ambtshalve toetsing

Op 24 november 2023 heeft de Hoge Raad beslist, dat de rechter in verzetzaken de wettelijke termijn van verzet gewoon moet toepassen . Dit is voor veel schuldeisers een positieve uitspraak. Er hoeft niet gevreesd te worden dat er massaal verzet wordt gedaan in oude verstekvonnissen. In dit nieuwbericht lichten we de uitspraak nader toe.

Lees meer
Read more about Relevante uitspraak consumenten- bescherming en ambtshalve toetsing
23 november 2023

Ouder stel met problemen – Melden door de gerechtsdeurwaarder?

Het huisbezoek door de gerechtsdeurwaarder is een bijzonder moment in veel aspecten. Het is het moment waarop de gerechtsdeurwaarder de burger bij zijn voordeur spreekt over de schuld en welke oplossing haalbaar en passend lijkt. Het is ook het moment waarin de gerechtsdeurwaarder een beeld krijgt van deze burger. Maar wat als er sociaal maatschappelijke problemen zijn? Mag de gerechtsdeurwaarder dit dan melden aan een hulpverleningsinstantie?

Lees meer
Read more about Ouder stel met problemen – Melden door de gerechtsdeurwaarder?
21 november 2023

Anticiperen op de mogelijkheden van de debiteurklant

Ernst Alferink is Manager Business Management en met zijn team verantwoordelijk voor de ontwikkeling en beveiliging van onze ICT-infrastructuur en -architectuur. Naast het ontwikkelen van nieuwe applicaties zoals Syncasso Goed Geregeld, verzorgt het Business Management team de implementaties van nieuwe opdrachtgevers.

Lees meer
Read more about Anticiperen op de mogelijkheden van de debiteurklant
16 november 2023

AI verbetert de efficiëntie en effectiviteit van onze incassoactiviteiten

In de 3e kwartaaleditie van De Credit Manager, het vakblad van de Vereniging Voor Credit Management, kon u 2 artikelen lezen van Syncasso. Eerder deelden we het eerste artikel ‘Een echte oplossing is een duurzame oplossing’. In dit bericht vindt u het tweede artikel, een interview met onze CEO Michaël Brouwer: “AI verbetert de efficiëntie en effectiviteit van onze incassoactiviteiten”.

Lees meer
Read more about AI verbetert de efficiëntie en effectiviteit van onze incassoactiviteiten
13 november 2023

Betekenis partijprogramma’s voor Schulden & Data/AI volgens de VCMB

In de weken voor de verkiezingen zijn organisaties, branches en burgers op zoek naar de betekenis van de verschillende partijprogramma’s voor de belangrijkste thema’s. Dat geldt ook voor de credit managementbranche.

Lees meer
Read more about Betekenis partijprogramma’s voor Schulden & Data/AI volgens de VCMB
08 november 2023

Credit Expo 2023: Duurzaam betalen vraagt om doorzettingsvermogen en maatwerk

Het thema van de Credit Expo, Duurzaamheid, kwam mooi samen met Syncasso’s onderzoek naar Duurzaam betalen 'Een echte oplossing is een duurzame oplossing’ in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen en Hogeschool Utrecht. Voor dit onderzoek zijn onder andere debiteurklanten van Achmea ondervraagd. Bezoekers van de beurs kregen een duurzame goodiebag met daarin o.a. een flyer met QR-code om de onderzoeksresultaten te downloaden.

Lees meer
Read more about Credit Expo 2023: Duurzaam betalen vraagt om doorzettingsvermogen en maatwerk
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter