Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Interview Michaël Brouwer

19 januari 2023
Corporates
Interview Michaël Brouwer over de werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing

Op 31 januari 2023 organiseren gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn, GGN, Janssen & Janssen en Syncasso een werkveldconferentie voor de landelijke politiek, de betrokken ministeries, de rechtspraak, brancheverenigingen en andere stakeholders om met elkaar in gesprek te gaan over een efficiëntere en effectievere manier om aan Ambtshalve Toetsing van de informatieplichten te voldoen.

Michaël Brouwer, ceo van Syncasso, over de werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing.

De rechtspraak, opdrachtgevers en gerechtsdeurwaarders zijn geconfronteerd met Europese regelgeving waarbij ze zelf niet bij de ontwikkeling betrokken zijn geweest. Iedereen doet z’n best om daar zo goed mogelijk aan te voldoen. Maar na ruim drie jaar Ambtshalve Toetsing moeten we vaststellen dat de huidige benadering op veel fronten vastloopt. Dat resulteert in het afboeken van vorderingen, uitstellen van procedures, het is onduidelijkheid alom. Gaan we een incassovordering van 100 euro vanwege de ambtshalve toetsing straks laten beoordelen door de hoogste Europese rechter? Dit terwijl tegelijkertijd de rechter in het buurthuis wil bijdragen als schuldenrechter, regelrechter en buurtrechter?

Maatschappelijke ontwikkelingen

Het recht ordent de maatschappij, maar is in een democratisch land hoogstzelden daarvoor de initiatiefnemer. De wet volgt de maatschappelijke ontwikkelingen. Met de Ambtshalve Toetsing zitten we nu op de verkeerde weg. Het is verstandig om daarover zo snel mogelijk met elkaar in gesprek te gaan.

Daar moeten we als ketenpartners samen aan werken. In eerste instantie in het juridische domein. De eerste hindernis is om te erkennen dat we een probleem hebben. Terwijl iedereen onderkent dat alle betrokken partijen hun best doen. Het is ook geen kwestie van er vóór of er tegen zijn. De vraag is hoe we ervoor kunnen zorgen dat het werkbaar wordt.

Consumenten bescherming

De consumentenbescherming is en blijft het uitgangspunt voor elke andere oplossing. In de huidige systematiek zijn we de consument niet aan het beschermen, maar de procedure aan het bewaken. Daarmee bescherm je de consument niet tegen malafide praktijken.

Iedereen mag kopen wat hij wil – liefst met zo min mogelijk formaliteiten. Maar als het voor de rechter komt, is het systeem door de Ambtshalve Toetsing belangrijker geworden dan de burger. Het kan niet de bedoeling zijn dat je online een fiets koopt en dat door de Ambtshalve Toetsing de overeenkomst ontbonden wordt. Dan rijd je rond op een fiets die niet van jou is. En dat geldt niet alleen voor die ene fiets, maar voor alle fietsen die in dezelfde periode bij die online leverancier zijn aangeschaft.

Open gesprek

Ik denk dat de sprekers tijdens de werkveldconferentie ervoor zullen zorgen dat de aanwezigen goede aanknopingspunten krijgen om met elkaar vast te stellen dat het op deze manier niet werkbaar is. We presenteren betere, doeltreffendere alternatieven. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze daarover gaan nadenken. Niet met de illusie dat we nu in een keer alles anders gaan doen. Je kan niet zomaar voor een nieuwe route kiezen. Maar ik ga er wel vanuit dat er ruimte ontstaat om hierover met elkaar in gesprek te gaan.

www.doeltreffendtoetsen.nl
Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

07 december 2023

AI houdt de mens een spiegel voor

Afgelopen 3 november verscheen het interview met de CEO van Syncasso Michaël Brouwer ‘AI houdt de mens een spiegel voor’ in de bijlage ‘Succesvol Ondernemen’ bij het FD.

Lees meer
Read more about AI houdt de mens een spiegel voor
05 december 2023

Syncasso behaalt nieuwe certificering ISO 27701 en verlengt 2 certificaten

In de afgelopen herfstmaanden heeft Syncasso een aantal hercertificeringen behaald en kan ze een nieuwe certificering toevoegen aan haar lijst. Hierdoor voldoen we aan de nieuwste standaarden rondom bescherming van privacygevoelige informatie van derden.

Lees meer
Read more about Syncasso behaalt nieuwe certificering ISO 27701 en verlengt 2 certificaten
30 november 2023

Paul Otter bij Reportage Pointer over problematische schulden en vroegsignalering

Afgelopen zondag was onze gerechtsdeurwaarder en Corporate Social Responsibilty Officer van Syncasso Paul Otter te horen bij radioprogramma Pointer. Joga Brouwers, redacteur bij Pointer lichtte haar reportage toe over mensen met problematische schulden en hoe vroegsignalering hen kan helpen.

Lees meer
Read more about Paul Otter bij Reportage Pointer over problematische schulden en vroegsignalering
28 november 2023

Relevante uitspraak consumenten- bescherming en ambtshalve toetsing

Op 24 november 2023 heeft de Hoge Raad beslist, dat de rechter in verzetzaken de wettelijke termijn van verzet gewoon moet toepassen . Dit is voor veel schuldeisers een positieve uitspraak. Er hoeft niet gevreesd te worden dat er massaal verzet wordt gedaan in oude verstekvonnissen. In dit nieuwbericht lichten we de uitspraak nader toe.

Lees meer
Read more about Relevante uitspraak consumenten- bescherming en ambtshalve toetsing
23 november 2023

Ouder stel met problemen – Melden door de gerechtsdeurwaarder?

Het huisbezoek door de gerechtsdeurwaarder is een bijzonder moment in veel aspecten. Het is het moment waarop de gerechtsdeurwaarder de burger bij zijn voordeur spreekt over de schuld en welke oplossing haalbaar en passend lijkt. Het is ook het moment waarin de gerechtsdeurwaarder een beeld krijgt van deze burger. Maar wat als er sociaal maatschappelijke problemen zijn? Mag de gerechtsdeurwaarder dit dan melden aan een hulpverleningsinstantie?

Lees meer
Read more about Ouder stel met problemen – Melden door de gerechtsdeurwaarder?
21 november 2023

Anticiperen op de mogelijkheden van de debiteurklant

Ernst Alferink is Manager Business Management en met zijn team verantwoordelijk voor de ontwikkeling en beveiliging van onze ICT-infrastructuur en -architectuur. Naast het ontwikkelen van nieuwe applicaties zoals Syncasso Goed Geregeld, verzorgt het Business Management team de implementaties van nieuwe opdrachtgevers.

Lees meer
Read more about Anticiperen op de mogelijkheden van de debiteurklant
16 november 2023

AI verbetert de efficiëntie en effectiviteit van onze incassoactiviteiten

In de 3e kwartaaleditie van De Credit Manager, het vakblad van de Vereniging Voor Credit Management, kon u 2 artikelen lezen van Syncasso. Eerder deelden we het eerste artikel ‘Een echte oplossing is een duurzame oplossing’. In dit bericht vindt u het tweede artikel, een interview met onze CEO Michaël Brouwer: “AI verbetert de efficiëntie en effectiviteit van onze incassoactiviteiten”.

Lees meer
Read more about AI verbetert de efficiëntie en effectiviteit van onze incassoactiviteiten
13 november 2023

Betekenis partijprogramma’s voor Schulden & Data/AI volgens de VCMB

In de weken voor de verkiezingen zijn organisaties, branches en burgers op zoek naar de betekenis van de verschillende partijprogramma’s voor de belangrijkste thema’s. Dat geldt ook voor de credit managementbranche.

Lees meer
Read more about Betekenis partijprogramma’s voor Schulden & Data/AI volgens de VCMB
08 november 2023

Credit Expo 2023: Duurzaam betalen vraagt om doorzettingsvermogen en maatwerk

Het thema van de Credit Expo, Duurzaamheid, kwam mooi samen met Syncasso’s onderzoek naar Duurzaam betalen 'Een echte oplossing is een duurzame oplossing’ in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen en Hogeschool Utrecht. Voor dit onderzoek zijn onder andere debiteurklanten van Achmea ondervraagd. Bezoekers van de beurs kregen een duurzame goodiebag met daarin o.a. een flyer met QR-code om de onderzoeksresultaten te downloaden.

Lees meer
Read more about Credit Expo 2023: Duurzaam betalen vraagt om doorzettingsvermogen en maatwerk
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter