Nieuws

Interview Michaël Brouwer

19 januari 2023
Interview Michaël Brouwer over de werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing

Op 31 januari 2023 organiseren gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn, GGN, Janssen & Janssen en Syncasso een werkveldconferentie voor de landelijke politiek, de betrokken ministeries, de rechtspraak, brancheverenigingen en andere stakeholders om met elkaar in gesprek te gaan over een efficiëntere en effectievere manier om aan Ambtshalve Toetsing van de informatieplichten te voldoen.

Michaël Brouwer, ceo van Syncasso, over de werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing.

De rechtspraak, opdrachtgevers en gerechtsdeurwaarders zijn geconfronteerd met Europese regelgeving waarbij ze zelf niet bij de ontwikkeling betrokken zijn geweest. Iedereen doet z’n best om daar zo goed mogelijk aan te voldoen. Maar na ruim drie jaar Ambtshalve Toetsing moeten we vaststellen dat de huidige benadering op veel fronten vastloopt. Dat resulteert in het afboeken van vorderingen, uitstellen van procedures, het is onduidelijkheid alom. Gaan we een incassovordering van 100 euro vanwege de ambtshalve toetsing straks laten beoordelen door de hoogste Europese rechter? Dit terwijl tegelijkertijd de rechter in het buurthuis wil bijdragen als schuldenrechter, regelrechter en buurtrechter?

Maatschappelijke ontwikkelingen

Het recht ordent de maatschappij, maar is in een democratisch land hoogstzelden daarvoor de initiatiefnemer. De wet volgt de maatschappelijke ontwikkelingen. Met de Ambtshalve Toetsing zitten we nu op de verkeerde weg. Het is verstandig om daarover zo snel mogelijk met elkaar in gesprek te gaan.

Daar moeten we als ketenpartners samen aan werken. In eerste instantie in het juridische domein. De eerste hindernis is om te erkennen dat we een probleem hebben. Terwijl iedereen onderkent dat alle betrokken partijen hun best doen. Het is ook geen kwestie van er vóór of er tegen zijn. De vraag is hoe we ervoor kunnen zorgen dat het werkbaar wordt.

Consumenten bescherming

De consumentenbescherming is en blijft het uitgangspunt voor elke andere oplossing. In de huidige systematiek zijn we de consument niet aan het beschermen, maar de procedure aan het bewaken. Daarmee bescherm je de consument niet tegen malafide praktijken.

Iedereen mag kopen wat hij wil – liefst met zo min mogelijk formaliteiten. Maar als het voor de rechter komt, is het systeem door de Ambtshalve Toetsing belangrijker geworden dan de burger. Het kan niet de bedoeling zijn dat je online een fiets koopt en dat door de Ambtshalve Toetsing de overeenkomst ontbonden wordt. Dan rijd je rond op een fiets die niet van jou is. En dat geldt niet alleen voor die ene fiets, maar voor alle fietsen die in dezelfde periode bij die online leverancier zijn aangeschaft.

Open gesprek

Ik denk dat de sprekers tijdens de werkveldconferentie ervoor zullen zorgen dat de aanwezigen goede aanknopingspunten krijgen om met elkaar vast te stellen dat het op deze manier niet werkbaar is. We presenteren betere, doeltreffendere alternatieven. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze daarover gaan nadenken. Niet met de illusie dat we nu in een keer alles anders gaan doen. Je kan niet zomaar voor een nieuwe route kiezen. Maar ik ga er wel vanuit dat er ruimte ontstaat om hierover met elkaar in gesprek te gaan.

www.doeltreffendtoetsen.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
Feedback