Nieuws

Inspirerend congres

18 juli 2022

Er was veel belangstelling voor het congres Schulddienstverlening in de Steigers dat door Kerckebosch en Syncasso georganiseerd werd. Een volle zaal luisterde naar de lezingen van zes sprekers uit de wetenschap en praktijk die hun visie deelden over een betere manier van samenwerken in de schulddienstverleningsketen. Dat leverde mooie gedachtewisselingen op tijdens de paneldiscussies onder leiding van dagvoorzitter Sander Schimmelpenninck.

Schuldendienstverleningsketen vertegenwoordigd

Vertegenwoordigers van ketenpartners, brancheverenigingen van de schulddienstverleningsketen en de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Justitie en Veiligheid luisterden naar de visie van gerenommeerde wetenschappers en praktijkmensen over de toekomst van de schulddienstverleningsketen. Meer dan honderd deelnemers registreerden zich voor het congres in de fraaie ambiance van Slot Zeist.

Sterke presentaties

Michaël Brouwer opende het congres met een Nieuw verhaal voor de schulddienstverlening en tien concrete ideeën voor vernieuwing. Nadja Jungmann ging in haar lezing in op de enorme hoeveelheid onderzoeken, experimenten en wetswijzigingen van de afgelopen jaren. Ondanks alle inspanningen krijgt maar een fractie van de huishoudens met problematische schulden hulp – omdat de noodzakelijke randvoorwaarden ontbreken. Manda Broekhuis liet zien hoe in andere complexe dienstverleningsketens samenwerking succesvol tot stand kwam door een gedeeld ketenperspectief, taken opnieuw te verdelen en nieuwe functies en vaardigheden toe te voegen om de keten beter en sneller te laten functioneren.

In het middagprogramma sprak Pieter Jansen over de noodzaak van financiele prikkels om maatschappelijke prestaties in de schulddienstverleningsketen te stimuleren. André Moerman deelde zijn inzichten over de ‘puzzelstukken’ om het stelsel van schuldhulpverlening te verbeteren. De ‘coördinerend deurwaarder 2.0’ speelt daarin een centrale rol om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Nick Huls presenteerde een drietal scenario’s in de context van de voorgeschiedenis van de schulddienstverleningsketen. Geen keten, naar zijn mening, maar losse ‘subsystemen’ waartussen aansluiting moet worden gesmeed om meer vindplaatsen, meer snelheid en een bredere aanpak mogelijk te maken.

Inhoudelijke discussies

Dagvoorzitter Sander Schimmelpenninck stelde prikkelende vragen aan alle panelleden. Behalve de sprekers, namen ook Jeroen van de Werken van Achmea en Miki Peric van Eneco deel aan de paneldiscussies om de visie van de vastelasten leveranciers op de lezingen te verwoorden. Dat leverde een boeiende gedachtewisseling op over de toekomst van de schulddienstverleningsketen.

Vervolg

Het congres werd door de deelnemers gemiddeld beoordeeld met een rapportcijfer 8. Dat sterkt ons in het voornemen om volgend jaar een vervolg op dit congres te organiseren. In de komende periode gaan wij in samenspraak met de sprekers van het afgelopen congres een serie achtergrondverhalen publiceren waarin de sprekers hun visie op een nieuw verhaal voor de schulddienstverleningsketen delen.

Gerelateerde nieuwsberichten

01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
Feedback