Deze website maakt gebruik van cookies om ons te helpen uw gebruikerservaring te verbeteren. Accepteren Meer informatie
Syncasso
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish

Hoofdnavigatie

  • Opdrachtgevers
  • Betalen
  • Over ons
  • Mijn Dossier
  • Zoeken
  • nl Dutch
    ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
    Translate

Incassocommunicatie Deel V

24 jan 2023

Klantgerichte incassocommunicatie

Duurzame betalingsregelingen worden beter volgehouden

Snel in contact komen met debiteurklanten om samen oplossingen te vinden voor een betalingsprobleem voorkomt escalatie van (incasso)kosten en stress. Dat lukt helaas niet altijd, waardoor beginnende schulden zich kunnen ontwikkelen tot problematische schulden.

Door de stijgende inflatie en energietarieven zal het aantal betalingsachterstanden toenemen. Veel debiteurklanten weten niet goed hoe ze daarmee om moeten gaan. Klantgerichte incassocommunicatie kan het verschil maken tussen passende oplossingen en oplopende schulden. Syncasso heeft met een combinatie van wetenschappelijk onderzoek, voorspelmodellen, data-analyse en continue testen veel kennis en ervaring opgebouwd over wat wel en niet werkt in incassocommunicatie. In deze serie artikelen willen we die met u delen.

Dit is het 5e deel van serie artikelen over klantgerichte incassocommunicatie.

Gemiddeld komen debiteurklanten 1 op de 3 betalingsregelingen niet na. Omdat het hen ontbreekt aan financieel overzicht. Of omdat een te hoog termijnbedrag afgesproken is. En dat komt vaak omdat de debiteurklant denkt dat hoog termijnbedrag nodig is om een betalingsregeling te krijgen. Dat levert onnodige stress op en creƫert vaak ook extra kosten om verschillende betalingsregelingen voor dezelfde achterstand opnieuw in te regelen. Ook bestaat het risico dat het betalingsprobleem verschoven wordt naar andere schuldeisers, omdat de debiteurklant die verplichtingen niet meer kan nakomen. Dat kan een escalatie van incassokosten veroorzaken en het begin van problematische schulden. Wat kun je doen om een duurzame betalingsregeling af te spreken?

Wat is een duurzame betalingsregeling?

  • Een betalingsregeling die de achterstand met periodieke afbetalingen oplost en ervoor zorgt dat de debiteurklant in zijn of haar levensonderhoud en andere lopende verplichtingen kan blijven voorzien.
  • Lagere termijnbedragen en langere looptijden zijn meestal nodig om de achterstand op te lossen.
  • Voorwaarde is dat de nieuwe facturen (ook) op tijd betaald worden.

Hoe kom je erachter of het voorgestelde bedrag goed kan worden volgehouden?

Stel context-gerelateerde vragen zoals:

  • Heeft u nog andere betalingsachterstanden?
  • Zo ja, bij welke andere vaste lasten leveranciers?
  • Hoe groot zijn deze achterstanden?

Is schuldhulpverlening betrokken?

  • Zo ja, Wie is uw schuldhulpverlener?
  • Mogen we contact zoeken?

Heeft u andere lopende betalingsregelingen?

  • Zo ja, bij wie, hoeveel per maand?
  • Kunt u die volhouden? Waarom niet?

Hoe spreek je dat het beste af?

  • Mondeling en daarna de afspraken schriftelijk bevestigen in begrijpelijke taal
  • Bij debiteurklant controleren of de afspraken goed begrepen zijn
  • Maandelijks ondersteunen met sms, chat of emailberichten
    (Betaallinks of QR-codes toevoegen)
  • Betaalpauzes bij calamiteiten inlassen
    (Direct bellen als de termijn niet betaald is)
    (Informeren naar de oorzaak)
    (Nieuwe betalingsafspraak maken en vastleggen)

In het volgende artikel delen we onze kennis en inzichten over Segmentatie. Waar moet je aan denken om gesegmenteerd met debiteurklanten te communiceren?

Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?
Ik vind de brieven en e-mails van Syncasso duidelijk.
De informatie op de Syncasso website is duidelijk.
Ik kan makkelijk een betalingsregeling met Syncasso afspreken.
De mensen van Syncasso helpen mij om mijn betalingsprobleem op te lossen.

Syncasso
  • home
  • opdrachtgevers
  • debiteurklanten
  • over ons
  • contact
  • Mijn Dossier
  • online betalen
  • samen oplossen
  • algemene voorwaarden en tarieven
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • toegankelijkheidsverklaring
  • jaarverslag
  • Stuur ons een bericht
  • Rekeningnummer Syncasso: NL48 RABO 0300 1039 99
  • Linkedin
  • Twitter
  • YouTube
Copyright Syncasso 2023 - Alle rechten voorbehouden

Sticky navigatie

Syncasso
  • Opdrachtgevers
  • Betalen
  • Over ons
  • Mijn Dossier
  • Zoeken

Mobiele navigatie

Syncasso
  • Opdrachtgevers
  • Betalen
  • Over ons
  • Zoeken
  • Mijn Dossier
  • online betalen
  • samen oplossen
  • algemene voorwaarden en tarieven
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • toegankelijkheidsverklaring
  • jaarverslag