Nieuws
Incasso in Coronatijd
08 oktober 2020Incasso in Coronatijd.
Begrijpelijke en doe-bare incassocommunicatie nog belangrijker.
Terecht is er veel aandacht voor de capaciteit van de schuldhulpverlening, die het naar verwachting nog drukker gaat krijgen met (problematische) schulden die ontstaan of verergerd zijn door de Corona-crisis. Maar naast inspanningen om de schuldhulp goed voor te bereiden op een sterke toename van de schuldhulpvraag, moeten we ons blijven focussen om de omvang van de problemen aan de voorkant te beperken. Begrijpelijke en doe-bare (incasso)communicatie helpt daarbij.
De meeste debiteurklanten hebben een vast inkomen of een uitkering, waaruit hun lopende verplichtingen voldaan kunnen worden. We moeten er als creditmanagers en creditmanagementbedrijven voor zorgen dat er geen nieuwe achterstanden ontstaan, tenzij dat onvermijdelijk is door inkomensverlies.
Achterstanden die je niet zag aankomen
Veel opdrachtgevers hebben eerder gekozen voor een terughoudend incassobeleid vanwege de coronacrisis. Dat brengt onvermijdelijk met zich mee dat debiteurklanten zich straks overvallen zullen voelen door betalingsachterstanden die ze letterlijk niet aan zagen komen. En om die reden ook niet ineens kunnen voldoen. Met incassoprocedures en extra kosten als gevolg.
Betere, begrijpelijke incassocommunicatie
Het is nu belangrijker dan ooit dat we debiteurklanten helpen om uit de financiële problemen te blijven. Door beter te communiceren over achterstanden en onbetaalde rekeningen. Zo nodig in een hogere frequentie. Via de kanalen die de debiteurklant écht bereiken. We moeten daarbij extra zorg besteden aan begrijpelijke incassocommunicatie. Motiverend en activerend om in beweging te komen vóór het problematisch wordt. Met een maatwerk aanbod, zoals een haalbare regeling, dat doenbaar is voor de debiteurklant. Daarmee helpen we onze debiteurklanten om problematische schulden te voorkomen en dempen we het corona-effect op de schuldhulpverlening.
Lees er meer over op: www.lezenisnietbegrijpen.nl