Nieuws

Interview met Annemarie Pronk | Teamleider Facturatie Evides Waterbedrijf

06 mei 2022
Sociaal incasseren

We waren al met de nieuwe visie in onze eigen processen bezig en zochten naar een goede aansluiting in het vervolgproces bij onze nieuwe externe partners. Ik ben blij dat we die vertaalslag ook voor het laatste stuk van het incassoproces hebben kunnen maken. Toen we Syncasso selecteerden als partner, konden we eigenlijk niet wachten om daar samen mee aan de slag te gaan. In vergelijking met onze vorige incassopartner zijn de afspraken namelijk heel erg veranderd. Het is best spannend om daar vorm aan te geven in het implementatieproces. Sinds kort heeft Evides – als enige waterbedrijf in Nederland – het keurmerk Warm Incasseren voor sociale incasso. Hiermee laat Evides zichtbaar zien dat ze zich inzet om de schuldenlast van werknemers en klanten te verminderen. Ook als de situatie uitzichtloos lijkt.

Veranderproces en GAP-analyses

De implementatie is ook een veranderproces voor onze eigen organisatie. Daar zijn we door Syncasso heel goed bij geholpen, dat liep eigenlijk heel erg soepel en we kregen er energie van. Syncasso had voor de implementatie een ervaren projectmanager met veel inhoudelijke kennis aangewezen. Die nam de regie en startte meteen met een GAP-analyse, waarin we de processen vergeleken met ons programma van eisen. Zo konden we proactief sturen op GAPS, hoe we die samen wilden invullen. Er was over en weer veel commitment van beide teams. Allemaal mensen aan tafel die willen en vanuit een lerende samenwerking de verbinding zoeken. Dat gaf veel vertrouwen voor een goede samenwerking.

Agile implementatieproces

Het hele implementatieproces was agile georganiseerd, met elke twee weken sprints die goed door Syncasso werden voorbereid. Wat staat er in het groen? Wat in het rood? Dat gaf precies de duidelijkheid die ik zelf erg prettig vind. De projectleider had ook regelmatig 1-op-1 overleg met mij als we samen moesten knokken om de afgesproken deadlines te halen. Dat vond ik ook plezierig. Goed zakendoen is een resultaat bereiken. Ja, het was intensief. Maar dat hoort bij een proces waarbij je als opdrachtgever overal een vinger in de pap wilt hebben, ook omdat we een duidelijke nieuwe visie hebben op sociale incasso. Dan kun je niet alles overlaten aan je incassopartner.

Incassocommunicatie belangrijk onderdeel van de implementatie

Sociale incasso eist dat je stress sensitief bent in je incassocommunicatie. Alle incassocommunicatie die Syncasso inzet voor Evides hebben we samen beoordeeld. Eventuele aanpassingen voerden we meteen door. De klantreis is in kaart gebracht en op onderdelen aangepast om aan te sluiten bij het programma van eisen. In ons verzorgingsgebied wonen bijvoorbeeld ook veel klantgroepen die laaggeletterd of anderstalig zijn. We wilden ook graag aansluiten op de behoeftes die zij hebben. We hebben bijvoorbeeld extra huisbezoeken toegevoegd om het persoonlijker te maken en mensen te helpen waar nodig. Verder is er ook meteen een klanttevredenheidsonderzoek ingericht.

Samenwerking

Syncasso heeft een kick-off bijeenkomst en trainingen verzorgd voor onze teams. Die richtten zich in eerste instantie voornamelijk op de collega’s die binnen zitten. Omdat wij ook de deurwaarders die de huisbezoeken doen wilden meenemen in onze visie op sociale incasso, namen zij ook deel aan de workshops. Ook de nazorg voor de implementatie is goed geregeld. Bij Evides hebben we als team de samenwerking als heel positief ervaren. Ik heb er veel vertrouwen in dat dat zo blijft en we nog veel van elkaar kunnen leren.

Gerelateerde nieuwsberichten

10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
Feedback