Deze website maakt gebruik van cookies om ons te helpen uw gebruikerservaring te verbeteren. Accepteren Meer informatie

Grip op knip kwijt door digitalisering financiële diensten

Grip op knip kwijt door digitalisering financiële diensten

Amsterdam – Steeds meer Nederlanders hebben moeite om grip te houden op hun financiën door de toenemende digitalisering.

Hierdoor raken consumenten het overzicht kwijt en haken ze af. Gevolg: ze missen geld waarop ze recht hebben. Ook bestaat de kans dat ze in de financiële problemen komen.

Uit het jaarverslag van Humanitas, de grootste vrijwilligersorganisatie in Nederland op het gebied van hulp bij thuisadministratie, blijkt dat vorig jaar 13.832 mensen bij hen aanklopten voor hulp bij hun thuisadministratie, 13% meer dan het jaar ervoor. Budgetvoorlichter Nibud spreekt eveneens van een groeiend probleem dat zowel ouderen als jongeren treft.

Volgens Humanitas komt dit in belangrijke mate door de toegenomen complexiteit van financiële diensten. „Veel ouderen bezitten minimale computervaardigheden. Die raken nu door de digitalisering van financiële diensten en de stopzetting van het sturen van brieven van vele instanties het overzicht kwijt op wat er binnenkomt en op wat er uit gaat”, aldus een woordvoerder van de organisatie.

Maar ook jongeren blijken dus niet altijd veel sjoege van financiën en digitalisering te hebben, is de ervaring van het Nibud: „Velen weten niet hoe ze bij de overheid toeslagen kunnen aanvragen. En ze hebben moeite met de juiste vakjes aan te vinken als het gaat om de aanvraag van hun studiefinanciering”, aldus een woordvoerster.

De gevolgen laten zich raden, aldus Roeland van Geuns, lector Armoede en Participatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Lees meer…