Nieuws

Grip op knip kwijt door digitalisering financiële diensten

15 september 2016

Grip op knip kwijt door digitalisering financiële diensten

Amsterdam – Steeds meer Nederlanders hebben moeite om grip te houden op hun financiën door de toenemende digitalisering.

Hierdoor raken consumenten het overzicht kwijt en haken ze af. Gevolg: ze missen geld waarop ze recht hebben. Ook bestaat de kans dat ze in de financiële problemen komen.

Uit het jaarverslag van Humanitas, de grootste vrijwilligersorganisatie in Nederland op het gebied van hulp bij thuisadministratie, blijkt dat vorig jaar 13.832 mensen bij hen aanklopten voor hulp bij hun thuisadministratie, 13% meer dan het jaar ervoor. Budgetvoorlichter Nibud spreekt eveneens van een groeiend probleem dat zowel ouderen als jongeren treft.

Volgens Humanitas komt dit in belangrijke mate door de toegenomen complexiteit van financiële diensten. „Veel ouderen bezitten minimale computervaardigheden. Die raken nu door de digitalisering van financiële diensten en de stopzetting van het sturen van brieven van vele instanties het overzicht kwijt op wat er binnenkomt en op wat er uit gaat”, aldus een woordvoerder van de organisatie.

Maar ook jongeren blijken dus niet altijd veel sjoege van financiën en digitalisering te hebben, is de ervaring van het Nibud: „Velen weten niet hoe ze bij de overheid toeslagen kunnen aanvragen. En ze hebben moeite met de juiste vakjes aan te vinken als het gaat om de aanvraag van hun studiefinanciering”, aldus een woordvoerster.

De gevolgen laten zich raden, aldus Roeland van Geuns, lector Armoede en Participatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Lees meer…

 

Gerelateerde nieuwsberichten

09 januari 2025

Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK

Onze deurwaarders nemen regelmatig mensen uit de keten mee om het werkveld in de praktijk te laten zien. Lees hier het interview met Renate Richters, over hoe zij haar eerste zes maanden als voorzitter bij de NVVK en het werkveldbezoek met Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, heeft ervaren.

Lees meer over: Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK
07 januari 2025

Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder

Toen ik begon als gerechtsdeurwaarder, draaide mijn werk vooral om het bezorgen van dagvaardingen en het uitvoeren van vonnissen. Maar mijn rol is de afgelopen jaren veranderd.

Lees meer over: Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder
18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
Feedback