Nieuws

Geslaagde implementatie CAK

09 juni 2022
Interview met Guido Mulder | Contractmanager Incassozaken CAK

Het CAK is een publieke dienstverlener waar ruim 1,5 miljoen burgers in Nederland en het buitenland mee te maken hebben. Voor het betalen van een eigen bijdrage voor hulp in het huishouden, zorg in een instelling of een persoonsgebonden budget. Daarnaast voert het CAK ook regelingen uit voor mensen die anders buiten het Nederlandse zorgstelsel vallen. Met een belangrijke maatschappelijke opdracht: een bijdrage leveren aan de betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg.

De publieke dienstverlener hecht er grote waarde aan om het innen van de eigen bijdragen en premies op een verantwoorde manier te doen. Met oog voor de menselijke maat. Dit betekent een inningsbeleid waar oog is voor de situatie van burgers op dat moment. Het CAK ziet een externe incasso dan ook als laatste redmiddel als het eigen inningsproces geen oplossing levert. En ook dan staat maatschappelijk, verantwoord incasseren met oog voor de menselijke maat centraal.

Syncasso deelt deze visie van het CAK op maatschappelijk verantwoord incasseren. En geeft hier effectief invulling aan met begrijpelijke incassocommunicatie en een zorgvuldige menselijke benadering die ervoor zorgt dat onnodige kosten voor burgers voorkomen worden en betalingsachterstanden snel opgelost worden.

Implementatie samenwerking Syncasso

Guido Mulder: Ik heb de voorbereidingen voor onze samenwerking met Syncasso als erg prettig ervaren. Ik ben kort na de definitieve gunning betrokken bij de implementatie van Syncasso als incassopartner. Syncasso organiseerde een kick-off bijeenkomst voor de implementatie met alle stakeholders van het CAK en Syncasso. De organisatie van die bijeenkomst maakte meteen indruk. Goed voorbereid, je kon merken dat daar zorg aan besteed was. Daar hadden we zelf ook duidelijk om gevraagd in de aanbesteding, om ons te ontzorgen. De implementatiemanager van Syncasso (Simone) is daar heel strak op gaan zitten. Ik had meteen iets van ‘Zo, dat voelt goed. Die doen dit vaker, professioneel’.

Strakke regie vanuit Syncasso

Vanaf de start tot en met alle tests heeft Syncasso de regie stevig in handen genomen. Dat vonden we juist prettig. De implementatie is agile georganiseerd om flexibel om te kunnen gaan met wijzigingen en aanpassingen. Maar Syncasso speelde telkens kort op de bal. Soms net wat strakker dan we gewend waren. Maar dat was juist goed voor deze implementatie.

Kick-off

Syncasso organiseert binnenkort een bijeenkomst met de betrokken medewerkers van het CAK. Om nogmaals met elkaar te bespreken hoe we willen omgaan met burgers die een betalingsachterstand hebben. Voorop staat dat we willen voorkomen dat burgers overgaan naar onze externe incassopartner. Maar als dit wel het geval is, is het ook belangrijk dat we goed bekijken hoe we dit proces zo goed mogelijk kunnen inrichten voor burgers. Dit begint door samen een zogenoemde klantreis te maken. Goed in kaart brengen hoe burgers het inningsproces ervaren en wat we hier samen in kunnen verbeteren.

Hoe bevalt de samenwerking?

Goed, we zijn tot nu toe heel tevreden. We hebben voor Syncasso gekozen omdat het een professionele partij is, geen ‘standaard’ incasso-organisatie. Ze zijn veeleisend om hun processen naar een hoger niveau te tillen. Dat vinden wij ook erg belangrijk, proberen om het elke dag beter te doen voor burgers. Daarbij hebben ze hun sporen verdiend op het gebied van sociaal verantwoord incasseren. De combinatie van betrouwbare voorspelmodellen, persona’s op basis van betaalcapaciteit, begrijpelijke incassocommunicatie en een menselijke en persoonlijke benadering, voorkomt onnodige kosten en stress voor onze klanten. Dat kwam ook sterk naar voren in hun aanbestedingsdocumenten. Syncasso heeft daarvoor een heel goed stuk geleverd dat onze vragen en het Programma van Eisen duidelijk beantwoord. Dat zien we terug in onze samenwerking.

Gerelateerde nieuwsberichten

28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
16 oktober 2025

“Het gaat uiteindelijk altijd om mensen”, in gesprek met Wikje, relatiemanager en gerechtsdeurwaarder bij Syncasso

Wikje is relatiemanager en toegevoegd gerechtsdeurwaarder bij Syncasso. Daarnaast zet ze zich vrijwillig in bij maatschappelijke initiatieven en coacht ze al jaren een korfbalteam. Hoe combineert ze dit allemaal, en wat drijft haar in haar werk? We gingen met haar in gesprek.

Lees meer over: “Het gaat uiteindelijk altijd om mensen”, in gesprek met Wikje, relatiemanager en gerechtsdeurwaarder bij Syncasso
02 oktober 2025

De Koffiepauze: maak kennis met Leonie Heskamp!

Deze maand ontmoeten we Leonie Heskamp, ze begon als deurwaarder op de weg en combineert dat met haar werk als business analist.

Lees meer over: De Koffiepauze: maak kennis met Leonie Heskamp!
05 september 2025

Syncasso en Purpose bieden CAP-rapport aan Tweede Kamerlid Don Ceder aan

Tweede Kamerlid Don Ceder (ChristenUnie) ontving vandaag, vrijdag 5 september, tijdens een bezoek aan het hoofdkantoor van Syncasso in Amsterdam het rapport: Collectief AfbetalingsPlan (CAP) uitgevoerd door de gerechtsdeurwaarder.

Lees meer over: Syncasso en Purpose bieden CAP-rapport aan Tweede Kamerlid Don Ceder aan
02 september 2025

Maak kennis met onze nieuwe collega: Pieter Bas Vermeulen, Social Impact Manager bij Syncasso

“Sociale impact betekent voor mij, financiële rust en perspectief creëren, voor mensen én voor organisaties,” zegt Pieter Bas Vermeulen, sinds 1 augustus 2025 Social Impact Manager bij Syncasso.

Lees meer over: Maak kennis met onze nieuwe collega: Pieter Bas Vermeulen, Social Impact Manager bij Syncasso
26 augustus 2025

De koffiepauze: Van deurwaarder tot vitaloog – het verhaal van Teo van de Mheen

Na bijna tien jaar te hebben gewerkt als gerechtsdeurwaarder én manager koos Teo van de Mheen voor een nieuw pad: vitaliteit. Als vitaloog bij Syncasso helpt hij collega’s om gezonder, bewuster en met meer plezier te werken.

Lees meer over: De koffiepauze: Van deurwaarder tot vitaloog – het verhaal van Teo van de Mheen
12 augustus 2025

Cybersecurity in de incassosector

Ontdek hoe de incassosector zich kan wapenen tegen toenemende cyberdreigingen. Lees over NIS2, DORA, digitale weerbaarheid, samenwerking en compliance.

Lees meer over: Cybersecurity in de incassosector
Feedback