Nieuws

Geldlessen in het MBO: Leergierigheid en Complexiteit

11 maart 2025

Blog: Paul Otter

De afgelopen weken gaf ik zeven MBO-klassen een geldles, georganiseerd door stichting LEF. Financiële onderwerpen kunnen saai en ingewikkeld lijken, maar wat me opviel, is hoe graag jongeren wíllen begrijpen hoe geld werkt. Ze zijn nieuwsgierig, stellen scherpe vragen en zien de relevantie. Tegelijkertijd stuiten ze op de complexiteit van financiële keuzes. Hoe kies je de juiste zorgverzekering? Hoe budgetteer je, wat staat er allemaal op die loonstrook en hoe werkt pensioen eigenlijk? Die vragen zijn al lastig genoeg voor volwassenen, laat staan voor jongeren die hun eerste stappen zetten in financiële zelfstandigheid. Toch blijkt het een thema dat de interesse wekt, als je het de jongeren betrekt en inspeelt op hun vragen.

De leergierigheid die ik tegenkwam in de klassen was indrukwekkend. De meeste jongeren willen wél grip op hun geld. Ze willen weten hoe ze kunnen sparen, hoe ze schulden kunnen voorkomen en wat hun financiële toekomst brengt. Ze voelen dat het belangrijk is, ook al lijkt het soms nog ver weg.

Toch blijft geld vaak ingewikkeld. Een zorgverzekering kiezen of een loonstrook begrijpen kan lastig zijn, zelfs voor volwassenen. Geen wonder dat jongeren soms afhaken. Als iets te moeilijk voelt, is het makkelijker om het maar te laten.

Toch zijn er momenten waarop ik zie dat kwartjes vallen. Het is niet altijd direct, maar naarmate de les vordert, beginnen de stukjes op hun plaats te vallen. Ze ontdekken dat financieel bewustzijn niet een abstract concept is, maar iets dat direct invloed heeft op hun leven – nu en in de toekomst. Die momenten van inzicht zijn de pareltjes van mijn lesgeven.

De kunst van het onderwijzen van financiële vaardigheden ligt in het simplificeren van de materie zonder het belang ervan te onderschatten. Het gaat niet alleen om cijfers en formules, maar om de praktische toepassing: wat betekent dit voor jouw portemonnee, jouw toekomst? Je hoeft het niet alleen te doen. Vraag hulp of een adviseur. Als je dat kunt overbrengen, zie je leergierigheid veranderen in echte motivatie.

In mijn ervaring zijn jongeren heel goed in staat om financieel bewustzijn te ontwikkelen, zolang ze het gevoel hebben dat het hen iets oplevert. Die bereidheid om te leren is misschien wel de belangrijkste factor. Want hoewel de complexiteit van financiële vraagstukken onvermijdelijk blijft, kunnen we de leergierigheid aansteken en zo de motivatie vergroten om de ‘saaiheid’ van geldlessen te doorbreken. Het is een uitdaging, maar ook een kans om financiële zelfstandigheid te versterken, en dat is iets waar iedereen baat bij heeft.

Paul Otter is design researcher en gerechtsdeurwaarder. In het SyncassoLab onderzoekt hij hoe schulden beter kunnen worden opgelost. In de praktijk doet hij dat bij de voordeur. Op beleidsniveau door het gesprek aan te gaan met alle belanghebbenden over schulden, zoekend naar oplossingen. Paul blogt regelmatig over actuele zaken.

Feedback