Nieuws

Duidelijke taal helpt bij oplossen schulden

12 maart 2020

Syncasso ontwikkelt een nieuwe, begrijpelijke dagvaarding

Duidelijke taal helpt bij het oplossen van schulden

Ruim de helft van de mensen met schulden is laagtalig en begrijpt de ingewikkelde, juridische inhoud van een dagvaarding niet. Het gevolg? Stijgende kosten en stress voor de debiteur. Dat moet anders kunnen, vindt Gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso, dat daarom een nieuwe dagvaarding heeft ontwikkeld.

Wie zijn schulden niet aflost of er een regeling voor treft, kan te maken krijgen met een deurwaarder die een dagvaarding komt betekenen. De inhoud van dit document is voor heel veel mensen ingewikkeld, maar voor laagtaligen onbegrijpelijk.

Syncasso vermoedde dat laagtaligheid veel vaker voorkomt in combinatie met financiële problemen. Samen met Kredietbank Nederland, Stichting Lezen en Schrijven en de Rijksuniversiteit Groningen hebben ze er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Van de totale Nederlandse bevolking heeft ongeveer achttien procent moeite met lezen en schrijven. Het onderzoek toont aan dat onder mensen met schulden dit ruim de helft is.

‘Als je niet begrijpt wat instanties communiceren, verkleint dat de kans dat de schuld wordt opgelost,’ stelt Paul Otter directeur Corporate Social Responsibility bij Syncasso en onlangs uitgeroepen tot TaalHeld Bruggenbouwer 2019.

Begrijpelijke dagvaarding

Syncasso ontwikkelde samen met taalambassadeurs (ervaringsdeskundigen die zelf laag taalvaardig waren) van de stichting ABC een nieuwe dagvaarding. Die is geschreven in duidelijke, heldere taal, met korte zinnen die makkelijker lezen. Op een toegevoegd voorblad laten grafische iconen in één oogopslag alle belangrijke informatie zien. Daardoor wordt de dagvaarding begrijpelijker en neemt de kans toe dat de rechtszitting  voorkomen kan worden.

Niet door te komen

De taalambassadeurs zien worstelen met een dagvaarding was confronterend. ‘Ik ben zelf hbo-plus opgeleid,’ zegt Paul Otter, ‘nu zie ik pas echt in wat voor bubbel je dan zit.’ Otter zag de ervaringsdeskundigen struikelen over moeilijke woorden als ‘mitsdien’ en ‘alsdan’ en ze niet door de lange zinnen en alinea’s kwamen.

Zo snel mogelijk in gebruik nemen

De huidige dagvaarding is een vorm van doorgeschoten juridisering en vooral gemaakt om aan de wet te voldoen. Er wordt geen rekening gehouden met de mensen die het document ontvangen, meent Michaël Brouwer, CEO van Syncasso. ‘Onze juristen hebben het nieuwe document uitvoerig gecontroleerd. Volgens ons voldoet het op een realistische manier aan alle eisen, daarom nemen we het deze week in gebruik.’

Toetsing in de rechtszaal

Het is nog de vraag of rechters het daarmee eens zijn. Paul Otter is in ieder geval graag bereid om toelichting te geven op de zitting. ‘We willen de discussie starten. Wie zijn rekeningen niet betaalt mag ter verantwoording worden geroepen, maar wel op een manier die voor hen begrijpelijk en eerlijk is.’

Elke dagvaarding zou toegankelijk en helder moeten zijn voor alle burgers. Dan voldoet het aan de wettelijke informatieplicht die het moet vervullen. Dat is een verantwoordelijkheid van de complete beroepsgroep, zegt CEO Brouwer. Daarom stelt Syncasso het document ook ter beschikking aan collega deurwaarders. ‘Dit is een maatschappelijk probleem. Voor schulden die niet worden opgelost, betaalt uiteindelijk iedereen. Wij willen met deze nieuwe dagvaarding oplopende kosten, beslagleggingen en ontruimingen voorkomen.’

Meer weten over onze nieuwe dagvaarding?

Neem contact met ons op via: communicatie@syncasso.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

09 januari 2025

Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK

Onze deurwaarders nemen regelmatig mensen uit de keten mee om het werkveld in de praktijk te laten zien. Lees hier het interview met Renate Richters, over hoe zij haar eerste zes maanden als voorzitter bij de NVVK en het werkveldbezoek met Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, heeft ervaren.

Lees meer over: Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK
07 januari 2025

Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder

Toen ik begon als gerechtsdeurwaarder, draaide mijn werk vooral om het bezorgen van dagvaardingen en het uitvoeren van vonnissen. Maar mijn rol is de afgelopen jaren veranderd.

Lees meer over: Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder
18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
Feedback