Nieuws

Duidelijke taal helpt bij oplossen schulden

12 maart 2020

Syncasso ontwikkelt een nieuwe, begrijpelijke dagvaarding

Duidelijke taal helpt bij het oplossen van schulden

Ruim de helft van de mensen met schulden is laagtalig en begrijpt de ingewikkelde, juridische inhoud van een dagvaarding niet. Het gevolg? Stijgende kosten en stress voor de debiteur. Dat moet anders kunnen, vindt Gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso, dat daarom een nieuwe dagvaarding heeft ontwikkeld.

Wie zijn schulden niet aflost of er een regeling voor treft, kan te maken krijgen met een deurwaarder die een dagvaarding komt betekenen. De inhoud van dit document is voor heel veel mensen ingewikkeld, maar voor laagtaligen onbegrijpelijk.

Syncasso vermoedde dat laagtaligheid veel vaker voorkomt in combinatie met financiële problemen. Samen met Kredietbank Nederland, Stichting Lezen en Schrijven en de Rijksuniversiteit Groningen hebben ze er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Van de totale Nederlandse bevolking heeft ongeveer achttien procent moeite met lezen en schrijven. Het onderzoek toont aan dat onder mensen met schulden dit ruim de helft is.

‘Als je niet begrijpt wat instanties communiceren, verkleint dat de kans dat de schuld wordt opgelost,’ stelt Paul Otter directeur Corporate Social Responsibility bij Syncasso en onlangs uitgeroepen tot TaalHeld Bruggenbouwer 2019.

Begrijpelijke dagvaarding

Syncasso ontwikkelde samen met taalambassadeurs (ervaringsdeskundigen die zelf laag taalvaardig waren) van de stichting ABC een nieuwe dagvaarding. Die is geschreven in duidelijke, heldere taal, met korte zinnen die makkelijker lezen. Op een toegevoegd voorblad laten grafische iconen in één oogopslag alle belangrijke informatie zien. Daardoor wordt de dagvaarding begrijpelijker en neemt de kans toe dat de rechtszitting  voorkomen kan worden.

Niet door te komen

De taalambassadeurs zien worstelen met een dagvaarding was confronterend. ‘Ik ben zelf hbo-plus opgeleid,’ zegt Paul Otter, ‘nu zie ik pas echt in wat voor bubbel je dan zit.’ Otter zag de ervaringsdeskundigen struikelen over moeilijke woorden als ‘mitsdien’ en ‘alsdan’ en ze niet door de lange zinnen en alinea’s kwamen.

Zo snel mogelijk in gebruik nemen

De huidige dagvaarding is een vorm van doorgeschoten juridisering en vooral gemaakt om aan de wet te voldoen. Er wordt geen rekening gehouden met de mensen die het document ontvangen, meent Michaël Brouwer, CEO van Syncasso. ‘Onze juristen hebben het nieuwe document uitvoerig gecontroleerd. Volgens ons voldoet het op een realistische manier aan alle eisen, daarom nemen we het deze week in gebruik.’

Toetsing in de rechtszaal

Het is nog de vraag of rechters het daarmee eens zijn. Paul Otter is in ieder geval graag bereid om toelichting te geven op de zitting. ‘We willen de discussie starten. Wie zijn rekeningen niet betaalt mag ter verantwoording worden geroepen, maar wel op een manier die voor hen begrijpelijk en eerlijk is.’

Elke dagvaarding zou toegankelijk en helder moeten zijn voor alle burgers. Dan voldoet het aan de wettelijke informatieplicht die het moet vervullen. Dat is een verantwoordelijkheid van de complete beroepsgroep, zegt CEO Brouwer. Daarom stelt Syncasso het document ook ter beschikking aan collega deurwaarders. ‘Dit is een maatschappelijk probleem. Voor schulden die niet worden opgelost, betaalt uiteindelijk iedereen. Wij willen met deze nieuwe dagvaarding oplopende kosten, beslagleggingen en ontruimingen voorkomen.’

Meer weten over onze nieuwe dagvaarding?

Neem contact met ons op via: communicatie@syncasso.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
Feedback