
Nieuws
De koffiepauze: Het volgende gezicht in onze maandelijkse interviewserie!
06 februari 2025Elke maand nemen we u mee achter de schermen bij Syncasso en ontdekken we de verhalen van onze collega’s. Wat drijft hen in hun werk? Waar halen ze inspiratie vandaan? En hoe brengen ze hun vrije tijd door?
Deze keer is het de beurt aan Johan! Als relatiemanager deelt hij zijn verhaal, vol inzichten en persoonlijke drijfveren. Neem een korte koffiepauze en lees mee!
Hoe ben je bij Syncasso terechtgekomen en hoe lang werk je hier nu?
Ik werk hier sinds 1 maart 2024, dus bijna één jaar. Daarvoor heb ik bij twee andere deurwaarderskantoren gewerkt. Ik heb bij het eerste deurwaarderskantoor 5 jaar gewerkt. Daarna bij mijn vorige werkgever, ook een deurwaarderskantoor, 14,5 jaar. Maar ik miste het werken in een team. Dus toen ik een vacature bij Syncasso open zag staan heb ik snel gebeld. Ik leerde Sabine van den Boogaard (directeur klant, markt en communicatie) en Petronella Stockmann (relatiemanager en gerechtsdeurwaarder) kennen bij klanten waar we beiden aan tafel zaten. Sabine nodigde me direct uit voor een kop koffie en daarna was het snel rond.
Wat doe je precies in je rol als relatiemanager bij Syncasso?
Mijn belangrijkste taak is relatiemanagement, dus ik ben veel bezig met het onderhouden van klantrelaties. Dat betekent dat ik ervoor zorg dat onze klanten tevreden blijven. Ik kijk naar processen en zoek naar verbeteringen. Daarnaast maak ik analyses, daarbij krijg ik hulp van Corina Soeteman (Continuous Improvement Manager Business Control) en haar team. Maar ook krijg ik hulp van team Utility, zij behandelen dossiers van de klanten die ik beheer. Team Utility levert verbeterpunten aan die ik mee kan nemen naar de klant. Kleinere analyses pak ik zelf op.
Ik ben het aanspreekpunt voor klanten op zowel operationeel als tactisch niveau. Dat houdt in dat ik bijvoorbeeld mijn klanten aangeef waar in de processen nog verbeterpunten zitten. Daarin word ik dus geholpen door mijn collega’s vanuit Business Control en team Utility. Business control levert uitgebreide analyses en overzichtelijke rapportages aan. Natuurlijk ben ik als eerstelijns contactpersoon altijd bereikbaar voor vragen. Wat ik leuk vind is dat of ik nu een klantafspraak heb of niet, elke werkdag wel kansen biedt om waarde toe te voegen. Ik bereid mijn afspraken altijd zorgvuldig voor. Zo haal ik intern ruim van te voren alle analyses op en maak ik een agenda voor de belangrijkste te bespreken punten. Deze agenda zet ik door naar de klant en vraag of ze nog aanvullingen hebben. Daarnaast bespreek ik met de teamleiders ook vooraf wat er speelt en zorg ik ervoor dat we daarin ook een goed onderbouwd advies kunnen neerleggen in de afspraken. Zo grondig werken helpt me, met de klant samen, snel actuele kwesties op te lossen. Maar het helpt ook enorm met het identificeren en realiseren van verbeteringen.
De samenwerking intern is dus best intensief. Ik heb dagelijks contact met verschillende afdelingen en werk nauw samen met collega’s die verantwoordelijk zijn voor onze klanten. Het beantwoorden van klantvragen hoort er natuurlijk ook bij.
Je zit al lang in de deurwaarderswereld. Welke opleiding heb je daarvoor gedaan?
Ik heb de deurwaardersopleiding gevolgd en afgerond. Toen ik 20 was ben ik toevallig in dit vakgebied gerold. Ik had een vakantiebaan bij een deurwaarderskantoor en voerde daar machtigingsformulieren handmatig in. Dat was echt monnikenwerk! Ik wist nog niet goed wat ik op dat moment wilde. Het kantoor was enthousiast. Zij zagen wel wat in me en moedigde me aan om de deurwaardersopleiding te volgen. Ik heb die stap gezet en heb vervolgens altijd met veel plezier in deze branche gewerkt.
Je hebt dus echt vanaf het begin al in de deurwaarderswereld gewerkt. Wat vond je leuk aan het werk als deurwaarder?
Het werk als deurwaarder vond ik altijd ontzettend boeiend. Het directe contact met mensen en de verschillende situaties waarin je terechtkomt, maakte het vak dynamisch en uitdagend. Tot ik op een gegeven moment de kans kreeg om intern door te groeien naar de rol van klantadviseur, bij Syncasso bekend als relatiemanager. Een oud collega zag meteen de meerwaarde van deze stap en moedigde mij aan om deze richting op te gaan. Na me in de functie te hebben verdiept, was ik ervan overtuigd dat dit de juiste keuze was. Sindsdien heb ik mijn focus verlegd van het werk op de weg naar het opbouwen van waardevolle klantrelaties. Tot nu toe heb ik daar geen moment spijt van!
We hebben gehoord dat je naast je werk ook fanatiek voetballer bent. Wat doe je nog meer in je vrije tijd?
Ja, ik speel zelf nog steeds voetbal in een 35+ team. We spelen op vrijdagavond wedstrijden. Daarnaast sta ik op zaterdag langs de lijn bij mijn zoontje als trainer. En op maandag- en woensdagavond geef ik ook training aan zijn team. Op dinsdagavond sta ik op de baan om padel te spelen. Dus ja, je kunt wel zeggen dat ik veel op het sportveld sta en niet vaak thuis ben! Maar ik geniet ervan. Het is leuk om actief bezig te zijn en met de jongens op het veld te staan.
Dank je wel voor dit gesprek, Johan! We wensen je veel succes bij Syncasso en op het voetbalveld.