Nieuws

Bezoek dat niemand wil: op pad met een deurwaarder

26 augustus 2019

Bezoek dat niemand wil: op pad met een deurwaarder

Bron: Het Parool

Behalve als ‘eiser’ staan deurwaarders tegenwoordig ook als ‘schulddienstverlener’ op de stoep. Maar de agressie blijft. Op pad met deurwaarder Paul Otter in de Admiralenbuurt.

Voorin de auto van deurwaarder Paul Otter (57) ligt een stapel formulieren met enveloppen met daarop de tekst: ‘Inhoud direct lezen’. Het eerste adres betreft een portiekwoning op driehoog. Otter drukt een paar keer op de bel, maar de deur blijft dicht. Hij gluurt door de brievenbus, kijkt naar boven en constateert dat de ramen vuil zijn en de gordijnen gesloten. “Veel mensen isoleren zich. Een envelop als deze maken ze niet eens open. Ze weten al hoe laat het is,” zegt Otter van deurwaarderskantoor Syncasso in Amsterdam.

Hij zal deze ochtend meer dichte deuren treffen, maar bij het derde adres gaat de deur wel open. De bewoner heeft een boete van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) die inmiddels is opgelopen tot 850 euro. Er wordt beslag gelegd op zijn uitkering. “Heeft u meer schulden?” vraagt Otter. De man knikt. Hij kampt ook met huurschulden. “U kunt naar schuldhulpverlening. Daar kunnen ze u helpen,” zegt Otter. Erg enthousiast over dat idee lijkt de man niet te zijn.

Paul Otter (57) werkt 28 jaar als deurwaarder. In de tien jaar daarvoor werkte hij bij de Amsterdamse politie. De afgelopen vijf jaar hebben deurwaarders van hun opdrachtgevers – waaronder de overheid, banken en verzekeringsmaatschappijen – te horen gekregen dat zij meer dienstverlener moeten zijn. Otter schat van tevoren in hoe groot de kans is dat de schulden worden terugbetaald. “Hangen er lakens of kranten voor de ramen, isoleert een bewoner zich en puilt de brievenbus uit, dan heeft het eigenlijk weinig zin een vonnis in de bus te doen. Bij twintig tot veertig procent van de schuldenaars lukt het niet om geld terug te krijgen. Ik probeer zo’n persoon dan naar maatschappelijk werk te praten. Eerst moet je zorgen voor financiële rust, dan pas voor psychosociale rust.”

Geweld en agressie

Otter onderscheidt drie groepen schuldenaars. “Je hebt de groep die het niet kan en onder bewind moet worden gesteld, dat betreft veelal verstandelijk beperkte mensen. Dan is er de groep die door scheiding, ontslag, arbeidsongeschiktheid of een sterfgeval tijdelijk van het padje af is en even bij de hand moet worden genomen. Ten slotte zijn er mensen die het geld wel hebben maar door bijvoorbeeld dwarsigheid of semicrimineel gedrag met de schuld proberen weg te komen.”

Een collega-deurwaarder van een Amsterdams kantoor is vorige maand ernstig mishandeld. Hij werd met stalen pijpen geslagen en liep botbreuken in armen en benen op. Bij de ­beroepsorganisatie van gerechtsdeurwaarders wordt al enige tijd gesproken over geweld en agressie en het dragen van alarmsystemen.

Otter heeft zelf ook weleens een klap gehad of is met de ‘spade’ achterna gezeten, zegt hij. “Mijn motto is: ik ga met dezelfde tanden naar bed. Ik loop weg als iemand geweld gebruikt.”

“Ik kijk van tevoren ook hoe de woning eruitziet. Als ik een dichtbegroeid tuinpad zie, dan houd ik wat afstand van de voordeur en kijk hoe snel ik kan wegkomen als het uit de hand loopt. Dat is iets wat ik als politieman heb geleerd.”

Een volgend adres leidt naar een mooie benedenwoning. Na wat getik op het raam doet de bewoonster open. Ze krijgt te horen dat er beslag is gelegd op haar salaris wegens een zorgverzekeringsschuld van rond de duizend euro, dat is inclusief de gerechts- en deurwaarderskosten. Ze lijkt het zonder veel protest te aanvaarden. “Dit is waarschijnlijk een slip of the pen geweest. Deze vrouw heeft een goed salaris. Hier wordt gewoon betaald,” zegt Otter.

“Toen ik dit werk net deed, vond ik dat iemand met schulden gewoon moest betalen. Punt uit. Maar ik heb steeds meer begrip gekregen voor mensen met schulden. Het kan iedereen overkomen. Er ligt veel sociale druk om mee te doen. Mensen kopen mobiele telefoons, grote flat-screens en nemen een Netflixabonnement. De kans de fout in te gaan, is veel groter. Vroeger kwamen we veel meer in de arme buurten, nu bellen we steeds vaker aan bij de middenklasse.” Lees meer…

Gerelateerde nieuwsberichten

01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
Feedback