Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Begrijpelijke dagvaardingen: deel II

22 juli 2021
CorporatesFinance

Begrijpelijke dagvaardingen om een rechtszaak te voorkomen

Hoe ontwikkel je een begrijpelijke dagvaarding?

Hoe ontwikkel je een begrijpelijke dagvaarding? Dat is niet eenvoudig, omdat je rekening moet houden met verschillende partijen die allemaal specifieke wensen en eisen stellen aan de dagvaarding. Om te beginnen moet een dagvaarding voldoen aan alle juridische eisen die daar door de wet aan gesteld worden. Verder moeten ook alle kantongerechten de dagvaarding accepteren. De ambtshalve toetsing door de rechtspraak vormt een (mogelijk) extra complicatie. Maar vooral de ‘gedaagde’ – in ons geval de debiteurklant – heeft het meeste te winnen of verliezen bij het goed begrijpen van de dagvaarding.

Hulp van ervaringsdeskundigen

We hebben ervaringsdeskundigen van de Stichting ABC gevraagd om ons te helpen. Eerder waren die zelf laagtaalvaardig. Daarom kunnen ze perfect aangeven wat wel en wat niet begrepen wordt. Elke poging om de dagvaarding begrijpelijker te maken hebben we aan ze voorgelegd. Het ontwikkelen van begrijpelijke alternatieven werd daardoor een intensief proces voor onze collega’s.

Juridisch waterdicht. Maar onbegrijpelijk voor de ontvanger

Bij een sessies met ervaringsdeskundigen was een van onze meest ervaren juristen aanwezig. Hij was zelf jarenlang betrokken bij het opstellen en verbeteren van onze dagvaardingen. Hij vertelt ‘Enorm confronterend om zelf te ervaren hoe mensen worstelen met woorden en zinnen waarvan wij denken dat ze heel duidelijk zijn. We hebben er onbedoeld voor gezorgd dat een groot deel van de bevolking er niets van begrijpt. Zelfs ik als jurist moet een dagvaarding soms drie keer lezen om te snappen wat er staat. We zitten zo in onze eigen bubbel. Hoognodig dat we daar nu verandering in brengen’.

Opbouw van de dagvaarding

Naast begrijpelijke taal, hebben we ook de opbouw en structuur van de dagvaarding aangepakt. De belangrijkste boodschap – betalen, regelen of contact zoeken – staat nu prominent op het voorblad. Daarna volgt een leeswijzer. De opbouw van de dagvaarding is vervolgens in volgorde van belangrijkheid voor de debiteurklant. Daarna pas volgt het formele, juridische deel dat noodzakelijk is voor de procesgang.

Iconen en implementatie

Tenslotte hebben we iconen – verduidelijkende illustraties – toegevoegd om de aandacht te richten op onderwerpen die extra belangrijk zijn voor de debiteurklant. Dat bracht behoorlijke uitdagingen met zich mee   voor de implementatie. Het invoegen van ‘plaatjes’ in dynamisch opgebouwde documenten (op basis van informatie uit onze gegevensbestanden) was niet eenvoudig. Maar de toegevoegde waarde van de illustraties voor de begrijpelijkheid van de dagvaarding maakte het meer dan de moeite waard.

In een volgend artikel vertellen we hoe we onze begrijpelijke dagvaarding succesvol in gebruik genomen hebben .

 

 

 

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

21 september 2023

Deurwaarders hebben zicht op burgers in kwetsbare situaties

In het rapport “Zicht op zorgen” van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP, 2023) worden er cijfers over de problemen, hulpbronnen, leefsituatie en ondersteuning van mensen in het sociaal domein gedeeld. 1,3 miljoen mensen in Nederland hebben een stapeling van problemen en bevinden zich in een kwetsbare situatie. Tijdens mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder kom ik regelmatig bij mensen aan de deur die in een kwetsbare situatie zitten.

Lees meer
Read more about Deurwaarders hebben zicht op burgers in kwetsbare situaties
21 september 2023

Prinsjesdag 2023: investeren in bestaanszekerheid en forse bezuinigingen

Op Prinsjesdag presenteerde het demissionaire kabinet de Rijksbegroting voor 2024. Ook komend jaar investeert het kabinet fors in het garanderen van bestaanszekerheid met 2 miljard euro. Er wordt een koopkrachtgroei van 1,8 % voorspeld.

Lees meer
Read more about Prinsjesdag 2023: investeren in bestaanszekerheid en forse bezuinigingen
08 september 2023

Femmie Schoemaker

Onze geliefde collega is op veel te jonge leeftijd plotseling overleden. Het is moeilijk om de juiste woorden te vinden om de pijn en het verdriet te beschrijven die we voelen bij dit verlies. Femmie laat een enorme leegte achter in ons team. Haar warmte, toewijding en enthousiasme waren aanstekelijk. Ze blijft voor altijd in onze gedachten. We zullen haar missen.

Lees meer
Read more about Femmie Schoemaker
05 september 2023

Syncasso op de Credit Expo 7 november 2023

Vandaag is het duurzame dinsdag. Een mooie dag om het thema van de volgende Credit Expo te delen, want dinsdag 7 november aanstaande staat ‘Duurzaamheid’ centraal. Voor Syncasso altijd een belangrijk thema. Zo doen we continu wetenschappelijk onderzoek naar Duurzaam betaalgedrag.

Lees meer
Read more about Syncasso op de Credit Expo 7 november 2023
30 augustus 2023

VNG Gert-Jan Bakker brengt én haalt waardevolle inzichten

Eind juni van dit jaar vond het Jaarcongres Schuldenketen plaats dat Syncasso samen met Studiecentrum Kerckebosch organiseerde. Daar spraken diverse experts, elk vanuit hun eigen invalshoek en expertise. Deze week kijken we terug op de lezing van Gert-Jan Bakker MT-lid Bestaanszekerheid VNG.

Lees meer
Read more about VNG Gert-Jan Bakker brengt én haalt waardevolle inzichten
24 augustus 2023

Kleine schulden klein houden met mr. André Moerman

Eind juni van dit jaar vond het Jaarcongres Schuldenketen plaats dat Syncasso samen met Studiecentrum Kerckebosch organiseerde. Daar spraken diverse experts, elk vanuit hun eigen invalshoek en expertise. Deze week kijken we terug op de lezing van mr. André Moerman, Manager hulp bij geldzaken 1.0, Bindkracht 10 en Voorzitter van de signaleringscommissie LOSR Bindkracht 10.

Lees meer
Read more about Kleine schulden klein houden met mr. André Moerman
16 augustus 2023

Syncasso Care Facts – Klantgerichte incassocommunicatie

Het is erg belangrijk om klantgericht over incasso te communiceren. Voor maatschappelijk verantwoorde incassocommunicatie is de betaalcapaciteit van de debiteurklant leidend. Met onze AI-voorspelmodellen voorspellen we betrouwbaar of de debiteurklant de vordering ineens, met een betalingsregeling of niet kan betalen.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Klantgerichte incassocommunicatie
10 augustus 2023

Van ‘Nee’ naar ‘Ja’ met Prof. Dr. Bob Fennis

Eind juni van dit jaar vond het Jaarcongres Schuldenketen plaats dat Syncasso samen met Studiecentrum Kerckebosch organiseerde. Daar spraken diverse experts, elk vanuit hun eigen invalshoek en expertise. Deze week kijken we terug op de lezing van Prof. Dr. Bob Fennis, hoogleraar Consumentengedrag bij de vakgroep Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen.

Lees meer
Read more about Van ‘Nee’ naar ‘Ja’ met Prof. Dr. Bob Fennis
02 augustus 2023

Martin Visser hoopvol over Haagse houding ten opzichte van schuldenproblematiek

Eind juni van dit jaar vond het Jaarcongres Schuldenketen plaats dat Syncasso samen met Studiecentrum Kerckebosch organiseerde. Daar spraken diverse experts, elk vanuit hun eigen invalshoek en expertise. Deze week kijken we terug op de lezing van Martin Visser, econoom, journalist en columnist. Daarnaast geeft hij een reactie op de betekenis van de val van het kabinet begin juli voor de aanpak van armoede en schulden.

Lees meer
Read more about Martin Visser hoopvol over Haagse houding ten opzichte van schuldenproblematiek
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter