Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Begrijpelijke dagvaardingen: deel II

22 juli 2021
CorporatesFinance

Begrijpelijke dagvaardingen om een rechtszaak te voorkomen

Hoe ontwikkel je een begrijpelijke dagvaarding?

Hoe ontwikkel je een begrijpelijke dagvaarding? Dat is niet eenvoudig, omdat je rekening moet houden met verschillende partijen die allemaal specifieke wensen en eisen stellen aan de dagvaarding. Om te beginnen moet een dagvaarding voldoen aan alle juridische eisen die daar door de wet aan gesteld worden. Verder moeten ook alle kantongerechten de dagvaarding accepteren. De ambtshalve toetsing door de rechtspraak vormt een (mogelijk) extra complicatie. Maar vooral de ‘gedaagde’ – in ons geval de debiteurklant – heeft het meeste te winnen of verliezen bij het goed begrijpen van de dagvaarding.

Hulp van ervaringsdeskundigen

We hebben ervaringsdeskundigen van de Stichting ABC gevraagd om ons te helpen. Eerder waren die zelf laagtaalvaardig. Daarom kunnen ze perfect aangeven wat wel en wat niet begrepen wordt. Elke poging om de dagvaarding begrijpelijker te maken hebben we aan ze voorgelegd. Het ontwikkelen van begrijpelijke alternatieven werd daardoor een intensief proces voor onze collega’s.

Juridisch waterdicht. Maar onbegrijpelijk voor de ontvanger

Bij een sessies met ervaringsdeskundigen was een van onze meest ervaren juristen aanwezig. Hij was zelf jarenlang betrokken bij het opstellen en verbeteren van onze dagvaardingen. Hij vertelt ‘Enorm confronterend om zelf te ervaren hoe mensen worstelen met woorden en zinnen waarvan wij denken dat ze heel duidelijk zijn. We hebben er onbedoeld voor gezorgd dat een groot deel van de bevolking er niets van begrijpt. Zelfs ik als jurist moet een dagvaarding soms drie keer lezen om te snappen wat er staat. We zitten zo in onze eigen bubbel. Hoognodig dat we daar nu verandering in brengen’.

Opbouw van de dagvaarding

Naast begrijpelijke taal, hebben we ook de opbouw en structuur van de dagvaarding aangepakt. De belangrijkste boodschap – betalen, regelen of contact zoeken – staat nu prominent op het voorblad. Daarna volgt een leeswijzer. De opbouw van de dagvaarding is vervolgens in volgorde van belangrijkheid voor de debiteurklant. Daarna pas volgt het formele, juridische deel dat noodzakelijk is voor de procesgang.

Iconen en implementatie

Tenslotte hebben we iconen – verduidelijkende illustraties – toegevoegd om de aandacht te richten op onderwerpen die extra belangrijk zijn voor de debiteurklant. Dat bracht behoorlijke uitdagingen met zich mee   voor de implementatie. Het invoegen van ‘plaatjes’ in dynamisch opgebouwde documenten (op basis van informatie uit onze gegevensbestanden) was niet eenvoudig. Maar de toegevoegde waarde van de illustraties voor de begrijpelijkheid van de dagvaarding maakte het meer dan de moeite waard.

In een volgend artikel vertellen we hoe we onze begrijpelijke dagvaarding succesvol in gebruik genomen hebben .

 

 

 

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

30 maart 2023

Syncasso Care Facts – Passende duurzame betalingsregelingen

Via onze website kunnen debiteurklanten gemakkelijk een betalingsregeling voorstellen. Onze incassoprofessionals hebben ruime bevoegdheden om een betalingsregeling af te spreken die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Passende duurzame betalingsregelingen
28 maart 2023

Online Potjes-check via Geldfit

Zorgtoeslag, huurtoeslag, bijzondere bijstand. Er zijn veel potjes met geld maar mensen weten ze vaak niet te vinden. Om die reden lanceren Geldfit en VoorzieningenWijzer nu een online Potjes-check. Met deze online tool weten huishoudens voor welke toeslagen en regelingen ze in aanmerking komen.

Lees meer
Read more about Online Potjes-check via Geldfit
23 maart 2023

Syncasso Care Facts – Voorlichting aan debiteurklanten

Debiteurklanten die hulp nodig hebben bij hun financiële zorgen, wachten veel te lang met het inschakelen van hulp. Dat heeft verschillende oorzaken. Eén van de oorzaken is, dat debiteurklanten niet altijd weten hoe ze hulp kunnen vinden. Daarom besteden we in onze online- en offlinecommunicatie veel aandacht aan informatie over het oplossen van schulden en schuldhulpbemiddeling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Voorlichting aan debiteurklanten
16 maart 2023

Syncasso Care Facts – Care Coaches

Syncasso werkt met Care- en Incassocoaches op de werkvloer. Zij begeleiden onze medewerkers om debiteurklanten te helpen hun betalingsachterstanden op te lossen. De Care Coaches richten zich specifiek op de contacten met kwetsbare debiteurklanten en ondernemers in zwaar weer.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Care Coaches
10 maart 2023

Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren

Communicatie- en data-analyse zijn continue processen om zowel de cash als de care van incassowaarde te verbeteren. Onze communicatiestrategie voor debiteurklanten is erop gericht om zo snel mogelijk in het minnelijke proces tot een oplossing te komen voor de betalingsachterstand. Daarmee voorkomen we kosten en stress.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren
08 maart 2023

Tijdelijk Noodfonds Energie

Sinds 7 februari jl. kunnen mensen met hoge energielasten een beroep doen op het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit Noodfonds helpt de energierekeningen met terugwerkende kracht over de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023 te betalen.

Lees meer
Read more about Tijdelijk Noodfonds Energie
02 maart 2023

Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer

Samenwerking in de schulddienstverlening is volgens Syncasso noodzakelijk om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Onze Social Responsibility Officer zoekt daarom actief naar samenwerkingskansen met ketenpartners voor onderzoek, kennisoverdracht en informatie-uitwisseling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer
28 februari 2023

Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag

Syncasso doet wetenschappelijk onderzoek met de Rijksuniversiteit Groningen en het Lectoraat schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht naar Duurzaam Betaalgedrag. Lees meer waarom Syncasso dit onderzoek doet.

Lees meer
Read more about Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag
23 februari 2023

Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag

Op donderdag 9 februari jl. presenteerde Michaël Brouwer, Mark Getkate en Paul Otter het door Syncasso en externe partner ontwikkelde conceptwetsvoorstel over de Geregistreerde Schuldregeling/Regeling meedelen in beslag.

Lees meer
Read more about Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter