Nieuws

Begrijpelijke dagvaardingen: deel II

22 juli 2021

Begrijpelijke dagvaardingen om een rechtszaak te voorkomen

Hoe ontwikkel je een begrijpelijke dagvaarding?

Hoe ontwikkel je een begrijpelijke dagvaarding? Dat is niet eenvoudig, omdat je rekening moet houden met verschillende partijen die allemaal specifieke wensen en eisen stellen aan de dagvaarding. Om te beginnen moet een dagvaarding voldoen aan alle juridische eisen die daar door de wet aan gesteld worden. Verder moeten ook alle kantongerechten de dagvaarding accepteren. De ambtshalve toetsing door de rechtspraak vormt een (mogelijk) extra complicatie. Maar vooral de ‘gedaagde’ – in ons geval de debiteurklant – heeft het meeste te winnen of verliezen bij het goed begrijpen van de dagvaarding.

Hulp van ervaringsdeskundigen

We hebben ervaringsdeskundigen van de Stichting ABC gevraagd om ons te helpen. Eerder waren die zelf laagtaalvaardig. Daarom kunnen ze perfect aangeven wat wel en wat niet begrepen wordt. Elke poging om de dagvaarding begrijpelijker te maken hebben we aan ze voorgelegd. Het ontwikkelen van begrijpelijke alternatieven werd daardoor een intensief proces voor onze collega’s.

Juridisch waterdicht. Maar onbegrijpelijk voor de ontvanger

Bij een sessies met ervaringsdeskundigen was een van onze meest ervaren juristen aanwezig. Hij was zelf jarenlang betrokken bij het opstellen en verbeteren van onze dagvaardingen. Hij vertelt ‘Enorm confronterend om zelf te ervaren hoe mensen worstelen met woorden en zinnen waarvan wij denken dat ze heel duidelijk zijn. We hebben er onbedoeld voor gezorgd dat een groot deel van de bevolking er niets van begrijpt. Zelfs ik als jurist moet een dagvaarding soms drie keer lezen om te snappen wat er staat. We zitten zo in onze eigen bubbel. Hoognodig dat we daar nu verandering in brengen’.

Opbouw van de dagvaarding

Naast begrijpelijke taal, hebben we ook de opbouw en structuur van de dagvaarding aangepakt. De belangrijkste boodschap – betalen, regelen of contact zoeken – staat nu prominent op het voorblad. Daarna volgt een leeswijzer. De opbouw van de dagvaarding is vervolgens in volgorde van belangrijkheid voor de debiteurklant. Daarna pas volgt het formele, juridische deel dat noodzakelijk is voor de procesgang.

Iconen en implementatie

Tenslotte hebben we iconen – verduidelijkende illustraties – toegevoegd om de aandacht te richten op onderwerpen die extra belangrijk zijn voor de debiteurklant. Dat bracht behoorlijke uitdagingen met zich mee   voor de implementatie. Het invoegen van ‘plaatjes’ in dynamisch opgebouwde documenten (op basis van informatie uit onze gegevensbestanden) was niet eenvoudig. Maar de toegevoegde waarde van de illustraties voor de begrijpelijkheid van de dagvaarding maakte het meer dan de moeite waard.

In een volgend artikel vertellen we hoe we onze begrijpelijke dagvaarding succesvol in gebruik genomen hebben .

 

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback