Nieuws
Begrijpelijke dagvaarding: deel III
18 augustus 2021Begrijpelijke dagvaardingen om een rechtszaak te voorkomen
Begrijpelijke dagvaarding succesvol in de praktijk
De ontwikkeling van de begrijpelijke dagvaarding is afgerond. De Taalambassadeurs van de Stichting ABC zijn tevreden met het resultaat. De opbouw van de dagvaarding is aangepast aan de ontvanger, de debiteurklant. Er zijn illustraties toegevoegd om tekstgedeelten te verduidelijken en extra attentiewaarde toe te voegen. Onze incassojuristen hebben de (begrijpelijke) teksten getoetst en hebben er vertrouwen in. Er is bijna een jaar aan gewerkt en iedereen is enthousiast over het resultaat.
Accepteert de kantonrechter de begrijpelijke dagvaarding?
De rechtspraak is onafhankelijk. Dat is een groot goed waar we heel zuinig op moeten zijn. Maar ook wel lastig om een begrijpelijke dagvaarding te introduceren. Er is geen centraal loket waar je aan kunt vragen of de dagvaarding op deze manier mag worden ingezet. Elke Kantonrechter in Nederland kan zelfstandig beslissen om de dagvaarding af te wijzen. Daarom zijn we begin 2020 in een zestal Arrondissementen begonnen om de begrijpelijke dagvaarding aan de Griffie en de Kantonrechter aan te bieden met een verduidelijkende brief, waarin we uitlegden waarom we de dagvaarding zo ingrijpend aangepast hebben. Toen daar uitsluitend positieve reacties op volgden, hebben we de begrijpelijke dagvaarding ingezet in alle andere Arrondissementen.
Vonnissen toegewezen
In alle met de begrijpelijke dagvaarding aangebrachte zaken werd door de Kantonrechter een vonnis verleend, waarmee de (juridische) bruikbaarheid van de nieuwe dagvaarding in de praktijk is aangetoond.
Midden 2020 hebben we onze ervaringen met de begrijpelijke dagvaarding trots gedeeld op onze website en de template gratis beschikbaar gesteld voor alle collega deurwaarders. Daarvan is veel gebruik gemaakt.
Rechtspraak en KBvG kiezen ook voor begrijpelijkheid
Ongeveer tegelijkertijd gaan de Rechtspraak en de KBvG samenwerken om een begrijpelijke dagvaarding te ontwikkelen. Natuurlijk stellen wij onze template, kennis en ervaring beschikbaar omdat we ervan overtuigd zijn dat begrijpelijke incassocommunicatie ervoor zorgt dat er minder zaken voor de rechter komen. Daarmee voorkomen we een boel onnodige kosten en stress voor de debiteurklanten. Bovendien is de kans groter dat de debiteurklant aan lopende verplichtingen kan blijven voldoen. Zo levert het ook een bijdrage aan het voorkomen van meer problematische schulden.
De template van de begrijpelijke dagvaarding is voor iedereen beschikbaar en op te vragen door een mail te sturen aan communicatie@syncasso.nl.