Nieuws

Begrijpelijke dagvaarding: deel III

18 augustus 2021

Begrijpelijke dagvaardingen om een rechtszaak te voorkomen

Begrijpelijke dagvaarding succesvol in de praktijk

De ontwikkeling van de begrijpelijke dagvaarding is afgerond. De Taalambassadeurs van de Stichting ABC zijn tevreden met het resultaat. De opbouw van de dagvaarding is aangepast aan de ontvanger, de debiteurklant. Er zijn illustraties toegevoegd om tekstgedeelten te verduidelijken en extra attentiewaarde toe te voegen. Onze incassojuristen hebben de (begrijpelijke) teksten getoetst en hebben er vertrouwen in. Er is bijna een jaar aan gewerkt en iedereen is enthousiast over het resultaat.

Accepteert de kantonrechter de begrijpelijke dagvaarding?

De rechtspraak is onafhankelijk. Dat is een groot goed waar we heel zuinig op moeten zijn. Maar ook wel lastig om een begrijpelijke dagvaarding te introduceren. Er is geen centraal loket waar je aan kunt vragen of de dagvaarding op deze manier mag worden ingezet. Elke Kantonrechter in Nederland kan zelfstandig beslissen om de dagvaarding af te wijzen. Daarom zijn we begin 2020 in een zestal Arrondissementen begonnen om de begrijpelijke dagvaarding aan de Griffie en de Kantonrechter aan te bieden met een verduidelijkende brief, waarin we uitlegden waarom we de dagvaarding zo ingrijpend aangepast hebben. Toen daar uitsluitend positieve reacties op volgden, hebben we de begrijpelijke dagvaarding ingezet in alle andere Arrondissementen.

Vonnissen toegewezen

In alle met de begrijpelijke dagvaarding aangebrachte zaken werd door de Kantonrechter een vonnis verleend, waarmee de (juridische) bruikbaarheid van de nieuwe dagvaarding in de praktijk is aangetoond.

Midden 2020 hebben we onze ervaringen met de begrijpelijke dagvaarding trots gedeeld op onze website en de template gratis beschikbaar gesteld voor alle collega deurwaarders. Daarvan is veel gebruik gemaakt.

Rechtspraak en KBvG kiezen ook voor begrijpelijkheid

Ongeveer tegelijkertijd gaan de Rechtspraak en de KBvG samenwerken om een begrijpelijke dagvaarding te ontwikkelen. Natuurlijk stellen wij onze template, kennis en ervaring beschikbaar omdat we ervan overtuigd zijn dat begrijpelijke incassocommunicatie ervoor zorgt dat er minder zaken voor de rechter komen. Daarmee voorkomen we een boel onnodige kosten en stress voor de debiteurklanten. Bovendien is de kans groter dat de debiteurklant aan lopende verplichtingen kan blijven voldoen. Zo levert het ook een bijdrage aan het voorkomen van meer problematische schulden.

De template van de begrijpelijke dagvaarding is voor iedereen beschikbaar en op te vragen door een mail te sturen aan communicatie@syncasso.nl.

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback