Nieuws

Begrijpelijke dagvaarding: deel III

18 augustus 2021

Begrijpelijke dagvaardingen om een rechtszaak te voorkomen

Begrijpelijke dagvaarding succesvol in de praktijk

De ontwikkeling van de begrijpelijke dagvaarding is afgerond. De Taalambassadeurs van de Stichting ABC zijn tevreden met het resultaat. De opbouw van de dagvaarding is aangepast aan de ontvanger, de debiteurklant. Er zijn illustraties toegevoegd om tekstgedeelten te verduidelijken en extra attentiewaarde toe te voegen. Onze incassojuristen hebben de (begrijpelijke) teksten getoetst en hebben er vertrouwen in. Er is bijna een jaar aan gewerkt en iedereen is enthousiast over het resultaat.

Accepteert de kantonrechter de begrijpelijke dagvaarding?

De rechtspraak is onafhankelijk. Dat is een groot goed waar we heel zuinig op moeten zijn. Maar ook wel lastig om een begrijpelijke dagvaarding te introduceren. Er is geen centraal loket waar je aan kunt vragen of de dagvaarding op deze manier mag worden ingezet. Elke Kantonrechter in Nederland kan zelfstandig beslissen om de dagvaarding af te wijzen. Daarom zijn we begin 2020 in een zestal Arrondissementen begonnen om de begrijpelijke dagvaarding aan de Griffie en de Kantonrechter aan te bieden met een verduidelijkende brief, waarin we uitlegden waarom we de dagvaarding zo ingrijpend aangepast hebben. Toen daar uitsluitend positieve reacties op volgden, hebben we de begrijpelijke dagvaarding ingezet in alle andere Arrondissementen.

Vonnissen toegewezen

In alle met de begrijpelijke dagvaarding aangebrachte zaken werd door de Kantonrechter een vonnis verleend, waarmee de (juridische) bruikbaarheid van de nieuwe dagvaarding in de praktijk is aangetoond.

Midden 2020 hebben we onze ervaringen met de begrijpelijke dagvaarding trots gedeeld op onze website en de template gratis beschikbaar gesteld voor alle collega deurwaarders. Daarvan is veel gebruik gemaakt.

Rechtspraak en KBvG kiezen ook voor begrijpelijkheid

Ongeveer tegelijkertijd gaan de Rechtspraak en de KBvG samenwerken om een begrijpelijke dagvaarding te ontwikkelen. Natuurlijk stellen wij onze template, kennis en ervaring beschikbaar omdat we ervan overtuigd zijn dat begrijpelijke incassocommunicatie ervoor zorgt dat er minder zaken voor de rechter komen. Daarmee voorkomen we een boel onnodige kosten en stress voor de debiteurklanten. Bovendien is de kans groter dat de debiteurklant aan lopende verplichtingen kan blijven voldoen. Zo levert het ook een bijdrage aan het voorkomen van meer problematische schulden.

De template van de begrijpelijke dagvaarding is voor iedereen beschikbaar en op te vragen door een mail te sturen aan communicatie@syncasso.nl.

Gerelateerde nieuwsberichten

01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
Feedback