Nieuws

Aan de deur

09 november 2021

Aan de deur

Blog: Paul Otter

Wegduiken als de bel klinkt

Op een wat druilerige najaarsdag parkeer ik de auto in een woonwijk in Noord-Holland. De dagvaarding die ik zo ga uitbrengen loop ik nog een keer na, de data kloppen, er is geen verweer, er zijn geen betalingen. Er staat meer dan € 700,- open. Ik zoek het huisnummer waar ik moet zijn en loop die kant op. Op afstand zie ik dat er in die woning een vrouw op de bank zit in de woonkamer.

Aanbellen

Ik loop het pad naar de voordeur op en bel aan. Schuin kijk ik door het raam van de woonkamer en ik zie dat de vrouw zich verstopt. Ik ga naar het raam van de woonkamer en klop op het raam. Na wat kloppen komt ze tevoorschijn. Wat schoorvoetend loopt ze naar de voordeur. “Deurwaarder zeker?” Dat bevestig ik. Ze maakt een terneergeslagen indruk.

Gesprek

Ik stel me voor en vraag wie ze is. Zij is degene voor wie de dagvaarding is. Dan start het belangrijkste onderdeel van mijn bezoek: het gesprek. Wat is de situatie, wat is een mogelijke oplossing? Antwoorden op vragen krijg ik eerst wat wijfelend, maar al snel loopt het gesprek soepeler. Ze was bang dat ik met ‘het vingertje’ zou gaan wijzen dat ze niet goed met geld omgaat. Dat doen we niet, ik ben daar om met haar in gesprek te gaan en te kijken hoe we het kunnen oplossen.

Regeling

Ze heeft meer schulden. Daarom dook ze weg. Eigenlijk is ze nu wel blij dat we in gesprek zijn. Schuldhulp wil ze nog niet en uit het gesprek blijkt dat de schulden zelf op te lossen zijn. Een regeling is een goede oplossing. We kijken wat een redelijk bedrag voor een regeling is. Niet te hoog, want dan is de kans groot dat de regeling niet kan worden nagekomen of er een andere schuld ontstaat, maar ook niet te laag want het is voor haar ook beter als de schuld niet te lang loopt en ze het kan afsluiten.

Blij

Dit zijn de momenten wanneer ik blij terugloop naar de auto. Waar het om gaat als gerechtsdeurwaarder aan de deur? In gesprek gaan, de situatie bespreken en kijken wat er kan. Voor alle partijen, schuldenaar en schuldeiser zoeken naar een haalbare oplossing en duidelijke afspraken maken. Met een goed gesprek het vertrouwen winnen dat geldproblemen opgelost kunnen worden. Daar word ik blij van.

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder, trekker van het SyncassoLab en Social Responsibility Officer bij Syncasso. Paul schrijft over de dagelijkse praktijk van de gerechtsdeurwaarder aan de deur en ontwikkelingen in de schulden- en invorderingsketen.

Gerelateerde nieuwsberichten

10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
Feedback