Nieuws

Aan de deur

09 november 2021

Aan de deur

Blog: Paul Otter

Wegduiken als de bel klinkt

Op een wat druilerige najaarsdag parkeer ik de auto in een woonwijk in Noord-Holland. De dagvaarding die ik zo ga uitbrengen loop ik nog een keer na, de data kloppen, er is geen verweer, er zijn geen betalingen. Er staat meer dan € 700,- open. Ik zoek het huisnummer waar ik moet zijn en loop die kant op. Op afstand zie ik dat er in die woning een vrouw op de bank zit in de woonkamer.

Aanbellen

Ik loop het pad naar de voordeur op en bel aan. Schuin kijk ik door het raam van de woonkamer en ik zie dat de vrouw zich verstopt. Ik ga naar het raam van de woonkamer en klop op het raam. Na wat kloppen komt ze tevoorschijn. Wat schoorvoetend loopt ze naar de voordeur. “Deurwaarder zeker?” Dat bevestig ik. Ze maakt een terneergeslagen indruk.

Gesprek

Ik stel me voor en vraag wie ze is. Zij is degene voor wie de dagvaarding is. Dan start het belangrijkste onderdeel van mijn bezoek: het gesprek. Wat is de situatie, wat is een mogelijke oplossing? Antwoorden op vragen krijg ik eerst wat wijfelend, maar al snel loopt het gesprek soepeler. Ze was bang dat ik met ‘het vingertje’ zou gaan wijzen dat ze niet goed met geld omgaat. Dat doen we niet, ik ben daar om met haar in gesprek te gaan en te kijken hoe we het kunnen oplossen.

Regeling

Ze heeft meer schulden. Daarom dook ze weg. Eigenlijk is ze nu wel blij dat we in gesprek zijn. Schuldhulp wil ze nog niet en uit het gesprek blijkt dat de schulden zelf op te lossen zijn. Een regeling is een goede oplossing. We kijken wat een redelijk bedrag voor een regeling is. Niet te hoog, want dan is de kans groot dat de regeling niet kan worden nagekomen of er een andere schuld ontstaat, maar ook niet te laag want het is voor haar ook beter als de schuld niet te lang loopt en ze het kan afsluiten.

Blij

Dit zijn de momenten wanneer ik blij terugloop naar de auto. Waar het om gaat als gerechtsdeurwaarder aan de deur? In gesprek gaan, de situatie bespreken en kijken wat er kan. Voor alle partijen, schuldenaar en schuldeiser zoeken naar een haalbare oplossing en duidelijke afspraken maken. Met een goed gesprek het vertrouwen winnen dat geldproblemen opgelost kunnen worden. Daar word ik blij van.

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder, trekker van het SyncassoLab en Social Responsibility Officer bij Syncasso. Paul schrijft over de dagelijkse praktijk van de gerechtsdeurwaarder aan de deur en ontwikkelingen in de schulden- en invorderingsketen.

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback