Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Rechtspraak stelt digitale ambities drastisch bij naar beneden

11 april 2018
CorporatesFinance

Rechtspraak stelt digitale ambities drastisch bij naar beneden

Het grote digitaliseringsproject in de Nederlandse rechtspraak gaat op de schop. De ambities worden drastisch verminderd en de besturing van het project wordt grondig aangepast. Daarmee moet een mislukking van het project, dat tot nu toe al €200 mln heeft gekost, worden voorkomen.

De Raad voor de rechtspraak, eindverantwoordelijk voor het project, schrijft dat dinsdag in een brief aan minister Sander Dekker voor Rechtsbescherming. De nieuwe aanpak – de Raad heeft het over een ‘reset’ – is voor een flink deel gebaseerd op een rapport van het externe adviesbureau TRConsult.

Het bureau heeft de afgelopen anderhalve maand een snel onderzoek gedaan naar de moeizaam verlopende digitalisering van de rechtspraak. Op 25 april buigt de Tweede Kamer zich over het project, dat vaart onder de vlag Kwaliteit en Innovatie (KEI).

Van papier naar digitaal

Dat het niet goed ging met KEI is al langer bekend. Pilots verlopen moeizaam, rechters klagen in het openbaar, de kosten lopen snel op en de voorspelde efficiencywinsten blijven uit. Er zijn hier en daar wel resultaten bereikt, maar niet voldoende, schrijft de Raad in de brief aan de minister. Het project ging in 2014 van start met een begroting van €60 mln en moest in 2018 klaar zijn. Het heeft inmiddels €200 mln gekost en gaat waarschijnlijk nog jaren duren.

Een van de belangrijkste maatregelen die de Raad nu aankondigt is een verlaging van het ambitieniveau. KEI was niet alleen gericht op de digitalisering van de papierstromen, maar mikte ook op een radicale vereenvoudiging van de processen binnen de rechtspraak. Een van de doelstellingen was een verkorting van de doorlooptijden van rechtszaken met zo’n 40%.

Het vereenvoudigen en harmoniseren van de processen blijkt echter niet van de grond te komen. Veel rechtbanken en gerechtshoven houden tot op grote hoogte vast aan hun traditionele werkwijze. Ook de vereiste wetswijzigingen blijven uit.

Vandaar dat de Raad zich nu gaat concentreren op de digitale toegankelijkheid van de rechtspraak voor rechtzoekenden en professionals, zoals advocaten. Digitale communicatie in plaats van papier, dus. De hervorming van de procedures gaat op de lange baan.

Vier managementlagen zonder mandaat

De externe adviseurs hebben ook vastgesteld dat de besturing van het KEI-project niet deugt. ‘De governance is complex vormgegeven, waarbij de verschillende rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden niet duidelijk zijn vastgelegd.’ Daarbij gaat het vooral om de driehoek tussen de Raad, de gerechten en de ICT-organisatie. ‘Er is een governance-structuur ontstaan met ten minste vier managementlagen zonder duidelijke mandaten.’

Vandaar dat de Raad zich nu voorneemt om duidelijkheid te scheppen over wie voor wat verantwoordelijk is en wie het voor het zeggen heeft. Alle afzonderlijke projecten worden ondergebracht bij één ict-organisatie. Maar de digitalisering zelf wordt opgedeeld in kleine stappen en kleine projecten. Lees meer…

 

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

16 maart 2023

Syncasso Care Facts – Care Coaches

Syncasso werkt met Care- en Incassocoaches op de werkvloer. Zij begeleiden onze medewerkers om debiteurklanten te helpen hun betalingsachterstanden op te lossen. De Care Coaches richten zich specifiek op de contacten met kwetsbare debiteurklanten en ondernemers in zwaar weer.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Care Coaches
10 maart 2023

Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren

Communicatie- en data-analyse zijn continue processen om zowel de cash als de care van incassowaarde te verbeteren. Onze communicatiestrategie voor debiteurklanten is erop gericht om zo snel mogelijk in het minnelijke proces tot een oplossing te komen voor de betalingsachterstand. Daarmee voorkomen we kosten en stress.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren
08 maart 2023

Tijdelijk Noodfonds Energie

Sinds 7 februari jl. kunnen mensen met hoge energielasten een beroep doen op het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit Noodfonds helpt de energierekeningen met terugwerkende kracht over de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023 te betalen.

Lees meer
Read more about Tijdelijk Noodfonds Energie
02 maart 2023

Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer

Samenwerking in de schulddienstverlening is volgens Syncasso noodzakelijk om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Onze Social Responsibility Officer zoekt daarom actief naar samenwerkingskansen met ketenpartners voor onderzoek, kennisoverdracht en informatie-uitwisseling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer
28 februari 2023

Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag

Syncasso doet wetenschappelijk onderzoek met de Rijksuniversiteit Groningen en het Lectoraat schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht naar Duurzaam Betaalgedrag. Lees meer waarom Syncasso dit onderzoek doet.

Lees meer
Read more about Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag
23 februari 2023

Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag

Op donderdag 9 februari jl. presenteerde Michaël Brouwer, Mark Getkate en Paul Otter het door Syncasso en externe partner ontwikkelde conceptwetsvoorstel over de Geregistreerde Schuldregeling/Regeling meedelen in beslag.

Lees meer
Read more about Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag
20 februari 2023

Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams

Onze dienstverlening is georganiseerd in klantteams. Zo kunnen we de specialistische kennis en ervaring die nodig is voor de optimale behandeling van de debiteurklanten met alle collega’s van het team delen.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams
08 februari 2023

Klantgerichte incassocommunicatie deel VI – segmenteren

Je segmenteert een debiteurklantenbestand om beter en effectiever met je klanten te communiceren. Bijvoorbeeld door anders of vaker met een segment contact te zoeken.

Lees meer
Read more about Klantgerichte incassocommunicatie deel VI – segmenteren
01 februari 2023

Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing

De ambtshalve toetsing van de informatieplichten houdt veel partijen bezig. Er was dan ook grote belangstelling voor de werkveldconferentie die door Flanderijn, GGN, Janssen & Janssen en Syncasso georganiseerd werd.

Lees meer
Read more about Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter