Veelgestelde vragen
-
Ik heb hulp nodig om een overzicht van mijn schulden te maken
De gemeente kan u helpen om een overzicht te maken van alle schulden. Ook kunt u het serviceteam gedupeerden kinderopvangtoeslag vragen om u te helpen. Bel daarvoor 0800 2 358 358. Zij kunnen u verder helpen.
-
Mijn incassopauze loopt binnenkort af
Om te voorkomen dat de incasso weer opgestart wordt, moet u alle private schulden doorgeven aan de SBN (Sociale Banken Nederland). Op www.SBN.nl vindt u informatie en een formulier waarmee u zelf de private schulden moet indienen. U heeft daarvoor uw DigiD nodig. Het is handig om daarvoor op www.schuldenwijzer.nl een overzicht te downloaden van alle private schulden die in behandeling zijn bij een deurwaarder. Deze lijst kunt u zelf indienen op de website van SBN. Controleer goed of alle openstaande schulden op de lijst staan. SBN zal dan controleren of de schulden voor vergoeding in aanmerking komen en dit verder afhandelen. Op die manier worden uw schulden op de snelste manier afgehandeld.
-
In afwachting van de uitkering van de schadevergoeding kan ik geen betalingsregeling afspreken. Wat gaat er dan gebeuren?
Het is belangrijk dat u contact met Syncasso opneemt om een passende betalingsregeling af te spreken. Als er geen regeling wordt afgesproken bestaat de kans dat wij een rechtszaak opstarten of dat wij beslag leggen op uw inkomsten of bankrekening. Als het om een achterstand in de betaling van zorgpremie gaat kunt u aangemeld worden bij het CAK.
-
De belastingdienst geeft aan dat ik voorlopig ben afgewezen als gedupeerde van de toeslagenaffaire. Kunnen jullie mijn dossier pauzeren in afwachting van de uiteindelijke beslissing?
Als de belastingdienst van mening is dat u (voorlopig) niet in aanmerking komt voor de schadevergoeding, dan is de pauzeknop niet (meer) van toepassing. U zult voor de openstaande schulden een passende betalingsregeling moeten afspreken. Als later blijkt dat u toch in aanmerking komt voor de schadevergoeding, dan kunt u de betalingen terugvragen bij de belastingdienst. Ga hiervoor naar Commissie Werkelijke Schade – Toeslagen Herstel (belastingdienst.nl).
-
De belastingdienst geeft aan dat ik voorlopig ben afgewezen als gedupeerde van de toeslagenaffaire. Wanneer starten jullie de invordering weer?
Wij sturen u een brief om u te vertellen dat uw dossier niet meer gepauzeerd is en wij de incasso hervatten.
Wanneer wij u telefonisch niet kunnen bereiken dan sturen wij u een brief waarin dat staat dat wij de incasso gaan hervatten.
-
Worden de schulden van kinderen van de gedupeerden van de toeslagenaffaire ook gepauzeerd?
Door de regering is gesproken over een vergoeding voor de kinderen van gedupeerde ouders. Aan deze regeling wordt op dit moment nog gewerkt. Zo lang hier nog niets over bekend is, zal er geen pauzeknop voor de kinderen van toepassing zijn. Het is mogelijk om in het Kindpanel van de belastingdienst over dit onderwerp mee te praten. Ga hiervoor naar Van Kindpanel naar community – Toeslagen Herstel (belastingdienst.nl).
-
Worden de schulden van mijn partner ook gepauzeerd?
Als uw partner als uw toeslagpartner stond geregistreerd bij de belastingdienst op 31-12-2020, zal uw partner ook als gedupeerde worden aangemerkt. Voor uw partner zal de pauzeknop ook ingaan op de datum van de uitbetaling van de schadevergoeding.
-
De belastingdienst heeft aangegeven dat ik een gedupeerde ben van de toeslagenaffaire. De schadevergoeding heb ik inmiddels ontvangen. Wanneer pauzeren jullie het dossier?
Wij pauzeren uw dossier 1 jaar vanaf de datum dat de schadevergoeding aan u is uitbetaald. We doen dit zodra we de melding van de belastingdienst hebben ontvangen dat u een gedupeerde bent. Dit geldt alleen voor schulden die vóór 12 juni 2021 zijn ontstaan. De schulden die daarna zijn ontstaan vallen buiten deze regeling en worden niet gepauzeerd. Het is belangrijk dat u voor deze schulden een passende betalingsregeling met ons afspreekt.
-
De belastingdienst heeft aangegeven dat ik een gedupeerde ben van de toeslagenaffaire, maar ik heb de schadevergoeding nog niet ontvangen. Wanneer pauzeren jullie het dossier?
Wij pauzeren uw dossier 1 jaar vanaf de datum dat de schadevergoeding aan u is uitbetaald. We doen dit zodra we de melding van de belastingdienst hebben ontvangen dat u een gedupeerde bent. Dit geldt alleen voor schulden die vóór 12 juni 2021 zijn ontstaan. De schulden die daarna zijn ontstaan vallen buiten deze regeling en worden niet gepauzeerd. Zolang u de schadevergoeding nog niet heeft ontvangen kunt u een passende betalingsregeling met ons afspreken.
-
Wanneer word ik (tijdelijk) afgemeld bij het CAK als ik mij aangemeld heb als gedupeerde?
Als uw schuld helemaal is afbetaald wordt u afgemeld bij het CAK. Als u een betalingsregeling treft wordt u tijdelijk afgemeld bij CAK.
In beide gevallen moet u de premie weer aan uw zorgverzekeraar gaan betalen. Dit geldt ook voor het op tijd betalen van uw zorgkostennota’s.
-
Word ik aangemeld bij het CAK als ik ben aangemeld als gedupeerde?
Ja, als u in totaal zes maanden uw zorgverzekeringspremie niet betaald heeft, is uw zorgverzekeraar verplicht om u aan te melden bij de CAK Wanbetalersregeling.
-
Ik heb mij gemeld bij de belastingdienst en ik heb nog geen bericht of ik de schadevergoeding zal ontvangen. Kunnen jullie mijn dossier pauzeren?
De pauzeknop gaat pas in na uitbetaling van de schadevergoeding. Tot die tijd zult u een betalingsregeling moeten afspreken voor de openstaande betalingsachterstand.
Als u toch nog als gedupeerde wordt aangemerkt dan kunt u uw betalingen terugvragen bij de belastingdienst. Meer informatie vindt u op de website: Commissie Werkelijke Schade – Toeslagen Herstel (belastingdienst.nl).
-
Hoe weten jullie dat ik een gedupeerde ben van de toeslagenaffaire?
Wij krijgen informatie van de belastingdienst waar uw BSN nummer in staat en de datum van de uitbetaling van uw schadevergoeding. Als uw BSN nummer niet bij ons bekend is dan weten we niet dat u een gedupeerde bent van de toeslagenaffaire. In dat geval vragen wij u om zelf contact op te nemen met ons en een kopie van de beschikking van de Belastingdienst aan ons toe te sturen waaruit blijkt dat u gedupeerde bent en de schadevergoeding aan u is toegekend.
-
Ik heb mij nog niet gemeld als gedupeerde? Tot wanneer kan ik dat doen?
Als u denkt dat u een gedupeerde bent van de toeslagenaffaire dan moet u zich voor 1 januari 2024 melden bij de belastingdienst. U kunt zich aanmelden via: Catshuisregeling Kinderopvangtoeslag – Toeslagen Herstel (belastingdienst.nl).
Toch nog een vraag? Stel je vraag hier.
U kunt ons makkelijk bereiken
Stel uw vraag via e-mail post@syncasso.nl of bel ons via
tel: 088 – 51 51 550.
We zijn op werkdagen telefonisch te bereiken van 8.30 t/m 18.00 uur.
Stel uw vraag via WhatsApp
U kunt tijdens werkdagen van 08.30 t/m 17.00 uur ook met ons whatsappen en u krijgt snel antwoord.
Stel uw vraag via Videocall
Voor een persoonlijk gesprek kunt u ook met ons videobellen. Klik dan op de onderstaande button en vul uw gegevens in. Wij maken een afspraak met u wanneer u dat het beste uitkomt.
Syncasso
Postbus 6002
1005 EA Amsterdam
Rekeningnummer: NL48 RABO 0300 1039 99
BIC-nummer: RABONL2U