Over het CAK
Centraal Administratie Kantoor (CAK)
Syncasso incasseert voor verschillende opdrachtgevers. Een daarvan is het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Op deze pagina leest u meer over wat het CAK doet. Daarnaast vindt u hier de antwoorden op veelgestelde vragen.
Over het CAK
Het CAK is een publieke dienstverlener die in opdracht van de overheid regelingen uitvoert. Voorbeelden daarvan zijn de Wmo en de Wlz. Veel mensen in Nederland hebben te maken met het CAK. Sommigen betalen een eigen bijdrage voor hulp bij het huishouden, verblijf in een zorginstelling of ze ontvangen een persoonsgebonden budget.
Veelgestelde vragen CAK
-
Wilt u een machtiging aanvragen zodat iemand anders uw zaken regelt met Syncasso? Of wilt u voor een ander een zaak met Syncasso regelen?
Een schriftelijke machtiging is een ondertekend document waarop staat dat iemand iets namens u mag doen. Ga naar onze pagina om een machtiging in te vullen.
-
Wat is de eigen bijdrage Wmo?
Bijna iedereen betaalt voor hulp of ondersteuning vanuit de Wmo een eigen bijdrage van maximaal € 20,60 per maand (2024).
-
Wat is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)?
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zorgt ervoor dat iedereen kan blijven meedoen aan de samenleving en zoveel mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. Dit gebeurt in samenwerking met uw gemeente.
-
Voor welke hulp of ondersteuning (Wmo) betaal ik een eigen bijdrage?
Er zijn verschillende soorten hulp of ondersteuning die onder de Wmo vallen. Bijvoorbeeld:
- hulpmiddelen en voorzieningen
- hulp bij het huishouden
- dagbesteding
Dit zijn meestal maatwerkvoorzieningen: hulp voor u persoonlijk. Hiervoor rekent de gemeente een eigen bijdrage. U betaalt deze eigen bijdrage aan het CAK.
-
Voor welke Wlz-zorg betaalt u een eigen bijdrage?
U betaalt een eigen bijdrage voor bijvoorbeeld de volgende Wlz-zorg:
- wonen in een verpleeghuis of een instelling voor gehandicapten
- een persoonsgebonden budget (pgb)
- wonen in een instelling voor beschermd wonen
-
Wat is de Wet langdurige zorg (Wlz)?
De Wet langdurige zorg (Wlz) is er voor mensen die intensieve zorg of toezicht dichtbij nodig hebben. Bijvoorbeeld ouderen met dementie. Of mensen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking. Zorg vanuit de Wlz betaalt u voor een deel zelf: de eigen bijdrage. Het CAK berekent hoeveel u per maand moet betalen. U ontvangt hiervoor elke maand een rekening van het CAK. Op de site van het CAK kunt u ook uw eigen bijdrage berekenen.
-
Waar gaat de vordering over?
U maakt gebruik van zorg of ondersteuning die wordt vergoed door de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) of de Wet Langdurige Zorg (Wlz). Daarvoor betaalt u een maandelijkse eigen bijdrage.
Op de website van het CAK kunt u inloggen in Mijn CAK en een overzicht van uw facturen bekijken.
-
Er staan meerdere rekeningen met dezelfde factuurdatum open. Er wordt toch maar 1 x per maand een eigen bijdrage gerekend?
Heeft u meerdere maanden geen eigen bijdrage betaald? Dan kunt u een betalingsherinnering ontvangen voor meerdere facturen ineens. De facturen krijgen dan allemaal de factuurdatum van de betalingsherinnering. De factuurnummers kunt u vergelijken met de originele facturen of met een factuuroverzicht. Daar staat wel op om welke maand het gaat.
-
Ik heb de rekening kortgeleden al aan het CAK betaald.
Heeft u een rekening aan het CAK betaald, die al aan ons is doorgezet? Dan wordt de betaling niet met de rekening in ons dossier verrekend. U ontvangt deze betaling dan retour.
-
Ik heb de rekening op tijd betaald, maar de betaling retour ontvangen.
Als het CAK een betaling met een onjuist of onvolledig betalingskenmerk ontvangt, kunnen ze de betaling niet herkennen en dus ook niet verwerken. Het kan ook zijn dat u naar een verkeerd rekeningnummer heeft overgemaakt. In deze gevallen krijgt u de betaling teruggestort.
-
Ik heb een automatische incasso en nooit een herinnering of aanmaning ontvangen.
Soms lukt een automatische incasso niet. Dat kan verschillende redenen hebben. Als dit gebeurt, ontvangt u van het CAK een schriftelijk betaalverzoek.
-
Ik heb een bezwaar/ verzoek tot kwijtschelding ingediend en nog geen reactie ontvangen.
Een bezwaar moet u altijd schriftelijk indienen bij het CAK anders kunnen zij het niet in behandeling nemen. Wanneer een bezwaar nog in behandeling is, zet het CAK geen facturen aan ons door. Waarschijnlijk is uw bezwaar (nog) niet in behandeling genomen of niet juist ontvangen.
-
Ik heb een regeling bij CAK over deze facturen, waarom ontvang ik een incassobrief?
U ontvangt een brief van ons als de regeling, die u met het CAK had, is vervallen.
-
Ik heb geen rekening/ herinnering of aanmaning ontvangen.
Het CAK stuurt maandelijks een betaalverzoek. Betaalt u niet? Dan stuurt het CAK u een tweede betaalverzoek en een laatste aanmaning voordat wij worden ingeschakeld.
-
Ik wil de hoofdsom wel betalen, maar ik heb bezwaar tegen de incassokosten. Kunnen deze worden kwijtgescholden?
U heeft een herinnering en een aanmaning van het CAK ontvangen voordat wij worden ingeschakeld. De incassokosten moet u betalen zodra u door ons bent aangeschreven.
-
Ik heb helemaal geen zorg ontvangen in de periode die op de factuur staat.
Heeft u van uw gemeente ook een stopbrief ontvangen? Stuurt u deze dan per email aan ons door. Heeft u deze stopbrief niet ontvangen? Neemt u dan eerst contact op afdeling Wmo bij uw gemeente.