Nieuws

Dienstverlening aan woningcorporaties

13 januari 2023
Wijziging dienstverlening aan woningcorporaties

Syncasso heeft besloten om onze dienstverlening aan woningcorporaties niet meer aan te bieden en al onze huidige samenwerkingen met woningcorporaties af te bouwen.

Hoe we tot ons besluit zijn gekomen

Begin 2018 hebben we de strategische keuze gemaakt om ons te focussen op corporate organisaties met hoge dossiervolumes. Destijds hebben we er voor gekozen om onze dienstverlening richting de woningcorporaties te behouden. In de afgelopen periode hebben we de balans opgemaakt. Onderstaande ontwikkelingen vormen de basis van het recente besluit om de dienstverlening voor woningcorporaties af te bouwen.

Afname dossiervolumes
We zien bij alle tientallen woningcorporaties met wie wij werken, dat ze elk jaar weer minder dossiers aanleveren. De focus op het eigen debiteurenproces, vroegsignalering, wet- en regelgeving en ook onze samenwerking hebben daar aan bijgedragen. En dat is een uitstekend signaal, zowel voor onze maatschappij als voor de financiële resultaten van de woningcorporaties.

Behoefte aan andere dienstverlening
Daarbij of misschien ook wel als gevolg daarvan, merken we verandering in de behoefte van woningcorporaties aan haar creditmanagementpartners. Syncasso realiseert zich dat er een nieuwe visie op dienstverlening voor woningcorporaties nodig is. Eerste verkenningen van deze toekomstige visie vertellen ons dat de activiteiten die daarbij horen onvoldoende bijdragen aan de (financiële) doelstellingen van Syncasso.

Geen nieuwe huurdossiers in behandeling

Vanaf 1 januari 2023 nemen we geen nieuwe dossiers meer aan. Uiteraard wikkelen we de afbouw van lopende dossiers zorgvuldig met de verschillende woningcorporaties af. Daarnaast hebben we een actieve en verbindende rol om onze woningcorporatieopdrachtgevers te helpen bij het vinden van een vervangende incasso- en gerechtsdeurwaarderorganisatie.

We willen onze woningcorporatie opdrachtgevers hartelijk bedanken voor het vertrouwen van de afgelopen jaren en de fijne en jarenlange samenwerking.

Gerelateerde nieuwsberichten

09 december 2025

Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten

Wanneer studenten financiële problemen krijgen, wil Hogeschool Utrecht (HU) dat zo zorgvuldig mogelijk oplossen. Manager Financial Services Rianne Oostwoud Wijdenes ziet dagelijks hoe belangrijk dat is.

Lees meer over: Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten
04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
24 oktober 2025

De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot

In de 4e aflevering van de Syncasso Podcast gaat Michaël Brouwer in gesprek met Joep De Groot (CZ) en Daan Dohmen (ondernemer/Blue Zones) over een thema dat ons allemaal raakt: het effect van schulden op onze gezondheid.

Lees meer over: De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot
Feedback