Nieuws

Prinsjesdag 2022

22 september 2022

Prinsjesdag 2022: focus op compensatie koopkrachtverlies huishoudens

 De Miljoenennota die door minister Kaag na de troonrede werd gepresenteerd op dinsdag 20 september 2022 stond bijna volledig in teken van het verbeteren van de koopkrachtpositie van huishoudens (en bedrijven) in 2023. Veel mensen maken zich zorgen of zij hun rekeningen wel kunnen blijven betalen. Hiervoor stelt de overheid een pakket van €17 miljard beschikbaar om zo de groeiende groep kwetsbare huishoudens te beschermen en perspectief te bieden aan de lagere en middeninkomens.

Prijsplafond en algemene aanpak geldzorgen, armoede en schulden

Het tijdelijke prijsplafond belooft huishoudens en bedrijven met een gemiddeld energiegebruik dat hun energierekening niet hoger wordt dan een vastgesteld plafond. Omdat de overheid verwacht dat meer huishoudens en ondernemers een beroep gaan doen op de gemeentelijke schuldhulpverlening, krijgt de laatste subsidie om meer mensen in te zetten. Ook krijgen instellingen die kinderarmoede bestrijden en de voedselhulp meer geld. Daarnaast is er €35 miljoen beschikbaar voor studenten in ernstige armoede als gevolg van de energieprijzen.

Samenstelling koopkrachtpakket voor huishoudens

De €17 miljard bestaat o.a. uit onderstaande maatregelen. Dit is exclusief het prijsplafond:

  • De voortzetting van de energietoeslag voor kwetsbare huishoudens van €1300 via gemeenten (deze blijft bestaan naast het prijsplafond);
  • Verhoging van de zorgtoeslag, het kindgebonden budget en de huurtoeslag;
  • Verlaging van brandstofaccijnzen;
  • Verhoging van het wettelijke minimumloon van 10% wat ook doorwerkt in uitkeringen zoals de AOW en de bijstand.;
  • Verlaging van het tarief van de eerste loon- en inkomstenbelastingschijf;
  • Verhoging beurs uitwonende studenten.

Impact maatregelen op bedrijfsleven

De grote uitgaven van de overheid vragen ook om besparingen en daarvoor kijkt het kabinet gedeeltelijk naar het bedrijfsleven en de vermogenden. In de troonrede benadrukte Koning Willem-Alexander dat het MKB hierbij zo veel mogelijk moet worden ontzien. Hieronder vindt u een aantal belangrijke maatregelen, kijkt u voor meer bedrijfsgerelateerde maatregelen op de site van de KvK.

  • Verhoging van het lage tarief vennootschapsbelasting (19% in 2023);
  • Er komt een wetsvoorstel excessief lenen waarbij aanmerkelijkbelanghouders niet meer onbeperkt kunnen lenen van eigen bv;
  • Verhoging van overdrachtsbelasting bedrijfspanden;
  • Het belastingvoordeel voor zzp’ers wordt versneld afgebouwd. Hiermee bespaart de overheid in 2023 €170 miljoen;
  • Rijden in bestelauto wordt duurder.

Het prijsplafond zal net als de voorstellen nog verder uitgewerkt worden. We blijven volgen wat hiervan de impact is voor onze partners en haar debiteurklanten. Ook voor de nieuwe groep debiteurklanten die is of gaat ontstaan als gevolg van de dure energieprijzen en de inflatie.

Gerelateerde nieuwsberichten

04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen. Bij deze werkzaamheden kunnen soms kosten ontstaan die Enexis bij klanten in rekening brengt.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
Feedback