Nieuws

Geslaagde implementatie CAK

09 juni 2022
Interview met Guido Mulder | Contractmanager Incassozaken CAK

Het CAK is een publieke dienstverlener waar ruim 1,5 miljoen burgers in Nederland en het buitenland mee te maken hebben. Voor het betalen van een eigen bijdrage voor hulp in het huishouden, zorg in een instelling of een persoonsgebonden budget. Daarnaast voert het CAK ook regelingen uit voor mensen die anders buiten het Nederlandse zorgstelsel vallen. Met een belangrijke maatschappelijke opdracht: een bijdrage leveren aan de betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg.

De publieke dienstverlener hecht er grote waarde aan om het innen van de eigen bijdragen en premies op een verantwoorde manier te doen. Met oog voor de menselijke maat. Dit betekent een inningsbeleid waar oog is voor de situatie van burgers op dat moment. Het CAK ziet een externe incasso dan ook als laatste redmiddel als het eigen inningsproces geen oplossing levert. En ook dan staat maatschappelijk, verantwoord incasseren met oog voor de menselijke maat centraal.

Syncasso deelt deze visie van het CAK op maatschappelijk verantwoord incasseren. En geeft hier effectief invulling aan met begrijpelijke incassocommunicatie en een zorgvuldige menselijke benadering die ervoor zorgt dat onnodige kosten voor burgers voorkomen worden en betalingsachterstanden snel opgelost worden.

Implementatie samenwerking Syncasso

Guido Mulder: Ik heb de voorbereidingen voor onze samenwerking met Syncasso als erg prettig ervaren. Ik ben kort na de definitieve gunning betrokken bij de implementatie van Syncasso als incassopartner. Syncasso organiseerde een kick-off bijeenkomst voor de implementatie met alle stakeholders van het CAK en Syncasso. De organisatie van die bijeenkomst maakte meteen indruk. Goed voorbereid, je kon merken dat daar zorg aan besteed was. Daar hadden we zelf ook duidelijk om gevraagd in de aanbesteding, om ons te ontzorgen. De implementatiemanager van Syncasso (Simone) is daar heel strak op gaan zitten. Ik had meteen iets van ‘Zo, dat voelt goed. Die doen dit vaker, professioneel’.

Strakke regie vanuit Syncasso

Vanaf de start tot en met alle tests heeft Syncasso de regie stevig in handen genomen. Dat vonden we juist prettig. De implementatie is agile georganiseerd om flexibel om te kunnen gaan met wijzigingen en aanpassingen. Maar Syncasso speelde telkens kort op de bal. Soms net wat strakker dan we gewend waren. Maar dat was juist goed voor deze implementatie.

Kick-off

Syncasso organiseert binnenkort een bijeenkomst met de betrokken medewerkers van het CAK. Om nogmaals met elkaar te bespreken hoe we willen omgaan met burgers die een betalingsachterstand hebben. Voorop staat dat we willen voorkomen dat burgers overgaan naar onze externe incassopartner. Maar als dit wel het geval is, is het ook belangrijk dat we goed bekijken hoe we dit proces zo goed mogelijk kunnen inrichten voor burgers. Dit begint door samen een zogenoemde klantreis te maken. Goed in kaart brengen hoe burgers het inningsproces ervaren en wat we hier samen in kunnen verbeteren.

Hoe bevalt de samenwerking?

Goed, we zijn tot nu toe heel tevreden. We hebben voor Syncasso gekozen omdat het een professionele partij is, geen ‘standaard’ incasso-organisatie. Ze zijn veeleisend om hun processen naar een hoger niveau te tillen. Dat vinden wij ook erg belangrijk, proberen om het elke dag beter te doen voor burgers. Daarbij hebben ze hun sporen verdiend op het gebied van sociaal verantwoord incasseren. De combinatie van betrouwbare voorspelmodellen, persona’s op basis van betaalcapaciteit, begrijpelijke incassocommunicatie en een menselijke en persoonlijke benadering, voorkomt onnodige kosten en stress voor onze klanten. Dat kwam ook sterk naar voren in hun aanbestedingsdocumenten. Syncasso heeft daarvoor een heel goed stuk geleverd dat onze vragen en het Programma van Eisen duidelijk beantwoord. Dat zien we terug in onze samenwerking.

Gerelateerde nieuwsberichten

09 december 2025

Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten

Wanneer studenten financiële problemen krijgen, wil Hogeschool Utrecht (HU) dat zo zorgvuldig mogelijk oplossen. Manager Financial Services Rianne Oostwoud Wijdenes ziet dagelijks hoe belangrijk dat is.

Lees meer over: Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten
04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
24 oktober 2025

De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot

In de 4e aflevering van de Syncasso Podcast gaat Michaël Brouwer in gesprek met Joep De Groot (CZ) en Daan Dohmen (ondernemer/Blue Zones) over een thema dat ons allemaal raakt: het effect van schulden op onze gezondheid.

Lees meer over: De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot
Feedback