Nieuws

Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten

09 december 2025

Hogeschool Utrecht over de samenwerking met Syncasso

Wanneer studenten financiële problemen krijgen, wil Hogeschool Utrecht (HU) dat zo zorgvuldig mogelijk oplossen. Manager Financial Services Rianne Oostwoud Wijdenes ziet dagelijks hoe belangrijk dat is. Zij vertelt over haar visie en over de samenwerking met Syncasso.

“We willen studenten helpen, niet verder onder druk zetten”

Rianne Oostwoud Wijdenes Rianne werkt nu ruim negen maanden bij HU. Haar afdeling bewaakt het financiële proces rondom collegegeld, van inschrijving tot betaling. Ze komt zelf uit de commerciële wereld, en merkte meteen het verschil: “Bij HU kijken we eerst naar de mens achter de rekening. Studenten moeten kunnen studeren. Als er problemen ontstaan, wil je dat fatsoenlijk oplossen. Niet verzwaren.” Die overtuiging vraagt volgens haar ook iets van een incassopartner.

Waarom HU voor Syncasso koos

Vier jaar geleden schreef HU een aanbesteding uit. “Syncasso sprong er in het aanbestedingsproces uit door de nadruk die zij zelf leggen op maatschappelijk verantwoord incasseren. Dat sloot heel goed aan op onze manier van werken. We wilden een partner die onze toon begrijpt en voortzet.

Samenwerken met Syncasso

We werken goed samen. Als er in een dossier iets bijzonders speelt, neemt Syncasso contact op. We kijken dan samen wat passend is. Dat vind ik belangrijk: er is aandacht, er wordt meegekeken, met empathie.” Ook over de dagelijkse praktijk is Rianne tevreden: “Wat we afspreken, gebeurt. Dossiers worden opgepakt, vragen worden snel beantwoord. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet altijd.

Financiële stress onder studenten groeit

HU ziet de financiële druk onder studenten toenemen. “Waar een betalingsprobleem vroeger vaak pas halverwege het jaar ontstond, zien we nu dat de eerste incasso al vaker mislukt. Studenten vragen steeds vaker en eerder om een betaalregeling. Dat is zorgelijk,” legt Rianne uit. Volgens haar speelt het complexere financiële landschap een grote rol: “Voor jongeren is het tegenwoordig heel makkelijk om geld uit te geven dat ze nog niet hebben – buy now, pay later is daar een goed voorbeeld van.

De hogeschool heeft een financiële hulpdesk waar studenten met vragen of zorgen terechtkunnen. Rianne ziet echter kansen om de ondersteuning nog beter te maken: “Ons doel is dat studenten vanaf het moment dat ze een eerste aanmaning ontvangen, direct naar een centrale plek kunnen waar ze eenvoudig verder geholpen worden. Zo kunnen ze meteen de juiste ondersteuning krijgen.

Wat volgens HU werkt

Voor Rianne draait een goede samenwerking om een gedeelde visie op zorgvuldigheid en een mensgerichte benadering. Duidelijke afspraken en consequente uitvoering zijn daarbij belangrijk, net als oog hebben voor de situatie waarin studenten zich bevinden.

Rianne waardeert dat Syncasso actief meedenkt over schuldhulp en communicatie:

“Ik vind het fijn dat jullie initiatief nemen. Studenten merken dat en waarderen vooral de mensgerichte benadering. We werken samen voortdurend aan het verbeteren van onze processen. Uiteindelijk draait het daar om: studenten echt verder helpen. Daar doen we het voor.”
Feedback