Nieuws

“Het gaat uiteindelijk altijd om mensen”, in gesprek met Wikje, relatiemanager en gerechtsdeurwaarder bij Syncasso

16 oktober 2025

Wikje is relatiemanager en toegevoegd gerechtsdeurwaarder bij Syncasso. Daarnaast zet ze zich vrijwillig in bij maatschappelijke initiatieven en coacht ze al jaren een korfbalteam. Hoe combineert ze dit allemaal, en wat drijft haar in haar werk? We gingen met haar in gesprek.

Kun je iets over jezelf vertellen wat niet op je LinkedIn-profiel staat?

“Wat je bijvoorbeeld niet vindt, is mijn betrokkenheid bij de Stichting Urgente Noden (St. SUN). Dat is een landelijke stichting die noodhulp biedt aan mensen die plotseling in financiële problemen komen en nergens anders terecht kunnen. Denk aan gezinnen die dringend geld nodig hebben voor essentiële zaken, zoals een koelkast of medische kosten die niet door de zorgverzekering vergoed worden. Als bestuurslid beoordeel ik aanvragen – meestal bedragen tussen de 200 en 2000 euro – die via officiële instanties zoals bewindvoerders en maatschappelijk werk worden ingediend. De stichting opereert landelijk. Ik vind het mooi om daar mijn steentje aan bij te dragen.

Daarnaast coach ik nu al voor het derde jaar het korfbalteam van mijn jongste dochter. Op vrijdag geef ik training, op zaterdag sta ik langs de lijn. Dat doe ik met veel plezier: ik probeer deze kinderen iets positiefs mee te geven en ze te begeleiden om het beste uit hunzelf te halen. Ook dat draait uiteindelijk om mensen en hoe je ze het beste kunt motiveren.”

Je ben relatiemanager bij Syncasso. Hoe ziet dat eruit?

Ik ben als relatiemanager het vaste aanspreekpunt voor onze opdrachtgevers in de financiële sector en het onderwijs. Sectoren die om een specifieke aanpak vragen. Bij financiële instellingen zien we dat betalingsachterstanden vaak voortkomen uit complexe producten, onverwachte inkomensdalingen of kwetsbare financiële situaties. In het onderwijs spelen weer andere factoren: studenten hebben te maken met collegegeld, studieleningen en vaak nog een beperkte financiële zelfredzaamheid. Dat vraagt om maatwerk in benadering en oplossingen.

Mijn rol is om opdrachtgevers hierin te ondersteunen: door inzicht te geven in het verloop van incassotrajecten, door mee te denken over procesverbeteringen.  De kennis die we bij Syncasso ontwikkelen, via wetenschappelijk onderzoek en nieuwe technologieën zoals AI, vertaal ik naar advies waar onze opdrachtgevers echt iets aan hebben. Zo breng ik praktijkervaring en strategie bij elkaar. We lossen zo niet alleen betalingsachterstanden op de korte termijn op, maar zorgen er ook voor dat er vertrouwen groeit tussen de klant met schulden en onze opdrachtgever. Daardoor ontstaat een betere samenwerking en bouwen we processen die ook in de toekomst goed blijven werken.

Wat maakt jouw werk zo interessant?

Wat ik het leukste vind aan mijn rol als relatiemanager, is dat ik kan bouwen aan lange termijnrelaties met onze opdrachtgevers. Het gaat daarbij niet alleen om het bespreken van resultaten, maar vooral om samen vooruit te kijken: welke uitdagingen spelen er in hun sector, hoe kunnen processen slimmer worden ingericht en waar liggen kansen om de samenwerking verder te verdiepen? Ik vind het waardevol om de strategie van een opdrachtgever te vertalen naar concrete verbeteringen in onze dienstverlening. Dat vraagt om goed luisteren, meedenken en het verbinden van verschillende belangen. Juist dat samenspel, werken aan vertrouwen, gezamenlijke doelen en toekomstbestendige oplossingen maakt dit vak voor mij zo interessant.

Waar kijk jij zelf naar uit in de toekomst van het vak?

“Meer samenwerking, meer transparantie en betere aansluiting van systemen: daar ligt de toekomst. En natuurlijk het verder ontwikkelen van sociaal incasseren. Het vak wordt er misschien niet makkelijker op, maar voor mij juist uitdagender en interessanter.”

Tot slot: wat drijft jou persoonlijk?

“De sector is de afgelopen jaren sterk veranderd, en dat vind ik alleen maar een kans. Duurzaam incasseren vraagt meer van je als mens, maar geeft ook veel meer voldoening. Of ik nu een debiteurklant spreek of een opdrachtgever adviseer: uiteindelijk draait het allemaal om mensen en om écht contact. Daar haal ik mijn energie uit.”

Feedback