Stroom en/of gas zonder energiecontract
Geen energiecontract?
Voor uw energie (stroom en/of gas) zijn 2 bedrijven nodig: een netbeheerder en een energieleverancier.
Ieder adres heeft automatisch een netbeheerder. Daar hoeft u niets voor te doen. Wel moet u een energiecontract hebben met een energieleverancier. Zonder energiecontract kunt u worden afgesloten van stroom en/of gas. Het is daarom belangrijk dat u zich zo snel mogelijk aanmeldt bij een energieleverancier als u geen energiecontract heeft.
Aanmelden bij energieleverancier
- Ga direct op zoek naar een energieleverancier.
- Sluit met deze leverancier een energiecontract af.
- Geef aan Syncasso door dat u een energiecontract heeft gesloten.
- Let op: pas wanneer we van uw netbeheerder doorkrijgen dat u een energiecontract heeft afgesloten, stoppen we het proces van afsluiting van stroom en/of gas.
Let op: heeft u meerdere brieven van ons ontvangen, omdat u geen energiecontract heeft? Dan is het belangrijk dat u snel reageert voordat het te laat is. Als u niets doet, kunt u worden afgesloten van energie en/of gas.
Direct een energiecontract afsluiten.
Wilt u direct een energiecontract afsluiten? Regel het hier.
Energiecontract afsluitenDirect betalen
Wilt u direct een openstaand bedrag betalen? Wij maken het u gemakkelijk. Met iDEAL is de overboeking snel geregeld. Vertrouwd en veilig. Via uw eigen bank.
Direct betalenVeelgestelde vragen over energie (stroom en/of gas)
-
Heeft een gerechtsdeurwaarder van Syncasso een dagvaarding aan u uitgereikt?
Dan hebben wij u meerdere keren laten weten dat u zich moet aanmelden bij een energieleverancier. Dit heeft u nog niet gedaan. Uw netbeheerder wil u nu afsluiten van stroom en/of gas. Meld u alsnog aan bij een energieleverancier om afsluiting te voorkomen. Doe dit vóór de datum waarop de rechtbank de zaak behandelt. Deze zittingsdatum staat in de dagvaarding.
-
Heeft een gerechtsdeurwaarder van Syncasso een vonnis aan u uitgereikt?
Dan wordt u binnenkort afgesloten van stroom en/of gas als u géén overeenkomst sluit met een energieleverancier. Meldt u direct aan bij een energieleverancier om afsluiting te voorkomen.
-
Heeft u een bericht (brief of mail) van Syncasso gekregen?
Dan hebben wij van uw netbeheerder doorgekregen dat u geen energiecontract heeft. Om te voorkomen dat u wordt afgesloten van stroom en/of gas, moet u zich zo snel mogelijk aanmelden bij een energieleverancier.
-
Wie is mijn netbeheerder?
Als u uw postcode en huisnummer invult op de website www.eancodeboek.nl, kunt u zien wie u netbeheerder is.
U kunt ook op de kaart van Nederland zien welke netbeheerders er zijn. Ga daarvoor naar www.netbeheernederland.nl/consumenteninformatie/wie-is-mijn-netbeheerder.
-
Wie is mijn energieleverancier?
Uw energieleverancier moet u zelf kiezen. Als u een energiecontract heeft, betaalt u een voorschot voor stroom en/of gas aan een energieleverancier.
-
Is een energieleverancier echt nodig?
Ja, dat is nodig. Als u geen energieleverancier heeft wordt u afgesloten van gas/energie.
Voor de levering van energie moet u een voorschot voor stroom en/of gas betalen. Dat moet altijd aan een energieleverancier betaald worden. Daarom moet u een energiecontract afsluiten met een energieleverancier.
Als u geen voorschot betaalt, maar wel stroom en/of gas heeft, dan krijgt u achteraf een rekening van de netbeheerder. De netbeheerder sluit u af van stroom en/of gas als u geen energiecontract afsluit met een energieleverancier.
-
Waar vind ik een energieleverancier?
Er zijn verschillende energieleveranciers. Een overzicht vindt u op de volgende websites:
-
Ik heb geen energiecontract, maar krijg wel stroom en/of gas. Hoe kan dat?
De aansluitingen van stroom en/of gas kunnen actief zijn op uw adres, zonder dat u een energiecontract heeft. De energie die u dan gebruikt, moet u wel betalen, ook al heeft u geen energiecontract. De netbeheerder stuurt u een rekening voor de gebruikte energie. Ook vraagt de netbeheerder u om een energiecontract af te sluiten bij een energieleverancier. Doet u dat niet, dan kan de netbeheerder u afsluiten van stroom en/of gas.
-
Wat moet ik aan Syncasso betalen?
Syncasso stuurt u brieven, mails en andere berichten. Daar staat in wat u moet betalen. Als er geen bedrag in staat, hoeft u (nog) niets te betalen aan Syncasso. Als u een dagvaarding krijgt of als een gerechtsdeurwaarder een vonnis aan u uitreikt, moet u (proces)kosten aan Syncasso betalen. Het bedrag dat u moet betalen, wordt altijd duidelijk vermeld. Wilt u precies weten wat u moet betalen, log dan in op Mijn Dossier.
Inloggen Mijn Dossier -
Ik moet (proces)kosten betalen, kan ik een regeling treffen?
Vaak is het mogelijk om een regeling te treffen. Vraag hier een betalingsregeling aan.
Betalingsregeling aanvragen -
Mijn stroom en/of gas is afgesloten, wat moet ik doen?
-
- Ga direct op zoek naar een energieleverancier.
- Sluit met deze leverancier een energiecontract af.
- De netbeheerder krijgt via de energieleverancier door dat u een energiecontract heeft gesloten.
- Zodra u (weer) een energiecontract heeft en de kosten heeft betaald, kan de heraansluiting aangevraagd worden.
Voor meer informatie kunt u het beste contact opnemen met de netbeheerder.
Als u uw postcode en huisnummer invult op de website www.eancodeboek.nl, kunt u zien wie u netbeheerder is.
U kunt ook op de kaart van Nederland zien welke netbeheerders er zijn. Ga daarvoor naar
www.netbeheernederland.nl/consumenteninformatie/wie-is-mijn-netbeheerder. -
-
Wat is het verschil tussen een netbeheerder en een energieleverancier?
De netbeheerder zorgt ervoor dat stroom en gas uw woning binnenkomen en zorgt voor het onderhoud van het energienetwerk.
De energieleverancier wekt de stroom op en koopt het gas in. Via het energienetwerk verkoopt de energieleverancier de stroom en het gas aan u.
-
Staat er een bedrag in het bericht dat u heeft ontvangen?
Er wordt u gevraagd dit bedrag te betalen. Het bedrag kan onder andere bestaan uit buitengerechtelijke kosten, proces- en executiekosten. Afhankelijk van de fase van het dossier. U moet dit bedrag betalen, omdat de netbeheerder kosten heeft gemaakt. Zorg dat u het bedrag op tijd betaalt. U kunt ook betalen via iDeal op www.syncasso.nl/betalen
-
Wilt u geen aansluiting meer?
Dan kunt u uw aansluiting laten verwijderen via www.mijnaansluiting.nl. Geef ook door aan Syncasso dat u uw aansluiting wilt laten verwijderen.
-
Wat moet u betalen?
Het bedrag kan onder andere bestaan uit buitengerechtelijke kosten, proces- en executiekosten. Betaal het bedrag vóór de genoemde datum in de brief en gebruik de gegevens, die in de brief staan. U kunt ook betalen via iDeal op www.syncasso.nl/betalen
-
Wat vraagt de netbeheerder van u?
Het kan zijn dat de netbeheerder u ook brieven heeft gestuurd en u thuis heeft geprobeerd te bereiken en dat dit niet is gelukt. De netbeheerder vraagt aan de rechter om de energietoevoer te mogen afsluiten, toegang tot de woning om deze afsluiting te realiseren en vergoeding van de kosten die zij heeft gemaakt voor de afsluiting.
-
Wilt u verweer voeren?
U heeft de mogelijkheid om persoonlijk of via een gemachtigde verweer te voeren. Dit kan op de zittingsdatum. U kunt ook vooraf schriftelijk reageren. Bij uw verweer moet u bewijsstukken overleggen, die uw verweer ondersteunen.
-
Moet ik naar een zitting bij de rechtbank?
U wordt opgeroepen om op een specifieke datum en tijdstip bij de kantonrechter te komen. U heeft de mogelijkheid om zelf of via een gemachtigde aanwezig te zijn of om vooraf schriftelijk te reageren. U hoeft niet te komen. Als u niet reageert, is de kans groot dat de rechter de vordering bij verstek toewijst en de netbeheerder u afsluit van energie- en of gas.