Nieuws

Geregistreerde Schuld Regeling.

18 januari 2022
Interview Jeroen van de Werken, manager debiteurenbeheer Achmea

Op initiatief van Syncasso Gerechtsdeurwaarders is in samenwerking met een ervaringsdeskundige van Movisie en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de kosten van gerechtelijke incasso te beperken. In het whitepaper Geregistreerde Schuld Regeling wordt een voorstel gepresenteerd om eerlijker schulden op te lossen. Onnodige kosten, escalatie en stress voor de burger met schulden worden hierdoor voorkomen. We hebben een ervaringsdeskundige, een financieel ethicus, een gerechtsdeurwaarder, een opdrachtgever en een landelijke politicus gevraagd om het voorstel vanuit hun gezichtspunt te belichten. In dit interview vragen we Jeroen van de Werken over zijn mening over de Geregistreerde Schuld Regeling vanuit het gezichtspunt van de opdrachtgever/schuldeiser.

Hoe kijk je vanuit het perspectief van de opdrachtgever/schuldeiser naar GSR?

Ik vind het een goed initiatief. Omdat het klantbelang voorop staat. Immers in de gerechtelijke fase is er al een vergelijkbaar soort mechanisme.

Verwacht je dat dit een bijdrage levert aan het verminderen van problematische schulden?

Zeker gaat dit een bijdrage leveren aan het verminderen van problematische schulden door de debiteurklant tijdig meer regie te bieden. Dit kan een buffer zijn voor de groep debiteuren die het zelf kunnen oplossen zonder hulp van de schuldhulpverlening. En zorgt mogelijk voor minder toestroom naar bestaande schuldhulptrajecten die meer tijd kosten om in te richten e.d.

GSR zal de looptijden van schulden langer maken, vanwege het verdelen van de betaalcapaciteit. Levert dat een probleem op?

Nee, een langere looptijd is voor ons geen probleem. Ik verwacht dat het potentieel meer van de vorderingen gaat oplossen en meer schuldrust en overzicht biedt aan de klant. Duurzaam gezond betaalgedrag staat voorop.

Verwacht je dat schuldeisers hieraan mee willen werken?

Hoe zou je tegen dit idee kunnen zijn? Het belooft voor alle partijen een veel betere oplossing dan die we nu hebben. Niet alleen vanuit kosten perspectief, maar ook vanuit klantbelang. Ik verwacht dat opdrachtgevers GSR mee zullen nemen in het ethische kader voor hun samenwerking met gerechtsdeurwaarders. Past goed bij de ontwikkeling van kwaliteitseisen en certificeringen rondom sociaal incasseren waar om wordt gevraagd door schuldeisers en schuldhulpinstanties.

Is de Gerechtsdeurwaarder geschikt om de GSR uit te voeren?

Als eerste loket kan de Gerechtsdeurwaarder dit goed uitvoeren. De administratie, monitoring en infrastructuur voor GSR is al beschikbaar bij de deurwaarders. En als dat nodig is doorverwijzen naar de schuldhulpverlening. Maar je zou GSR ook kunnen koppelen met de bestaande convenanten met de Gemeenten. Melden in plaats van doorverwijzen. Doorverwijzen legt de actie bij de debiteurklant. Zelf om hulp vragen is voor veel mensen moeilijk. Als we hiervoor het systeem dat we voor Vroegsignalering gebruiken, geeft dit gemeenten een beter en vroeger inzicht en kan de gemeente dit signaal eventueel verder oppakken. Dat is sterker denk ik. Bijvoorbeeld door het op te nemen in de Vroegsignaleringslijst bij die schuldeisers die dit mogen doen. Wat ik bedoel is dat gemeenten op die manier automatisch worden geïnformeerd dat er een dergelijke regeling met de klant is afgesproken en het wellicht op die manier een bijdrage levert aan de Vroegsignalering. Hierdoor ontstaat een goed beeld voor de gemeenten waar wel hulp te bieden en waar het nu niet nodig is.

Wie moet de kosten gaan dragen van GSR?

Als dit een rol c.q. taak is die goed past bij het loket en de dienstverlening van de deurwaarder, is het logisch te kijken naar een vastgestelde vergoeding voor de uitvoering hiervan. Mogelijk in de lijn van ART96RV. Onderbouwd met een businesscase op basis van de aantallen en ervaringen. Het is denk ik goed vergelijkbaar met een ketenbeslag. Rekening houden met het vrij te laten bedrag, één afloscapaciteit en één centraal punt voor regelingen en beslagen. Logisch dat de gerechtsdeurwaarder hier regie op kan nemen( Let wel, de deurwaarder is (wordt) zelf geen schuldhulpverlener). Naar verwachting kunnen we met dit instrument meer oplossingen bieden en is wellicht ruimte om daar met de opdrachtgevers afspraken over te maken. Dat is een verkenning waard. Zeker als het leidt tot duurzaam gezond betaalgedrag van onze klanten.

Het whitepaper over de Geregistreerde Schuld Regeling kunt u hier downloaden. Reageren op dit interview? Stuur een e-mail naar communicatie@syncasso.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen. Bij deze werkzaamheden kunnen soms kosten ontstaan die Enexis bij klanten in rekening brengt.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
Feedback