Nieuws

Aan de deur

09 november 2021

Aan de deur

Blog: Paul Otter

Wegduiken als de bel klinkt

Op een wat druilerige najaarsdag parkeer ik de auto in een woonwijk in Noord-Holland. De dagvaarding die ik zo ga uitbrengen loop ik nog een keer na, de data kloppen, er is geen verweer, er zijn geen betalingen. Er staat meer dan € 700,- open. Ik zoek het huisnummer waar ik moet zijn en loop die kant op. Op afstand zie ik dat er in die woning een vrouw op de bank zit in de woonkamer.

Aanbellen

Ik loop het pad naar de voordeur op en bel aan. Schuin kijk ik door het raam van de woonkamer en ik zie dat de vrouw zich verstopt. Ik ga naar het raam van de woonkamer en klop op het raam. Na wat kloppen komt ze tevoorschijn. Wat schoorvoetend loopt ze naar de voordeur. “Deurwaarder zeker?” Dat bevestig ik. Ze maakt een terneergeslagen indruk.

Gesprek

Ik stel me voor en vraag wie ze is. Zij is degene voor wie de dagvaarding is. Dan start het belangrijkste onderdeel van mijn bezoek: het gesprek. Wat is de situatie, wat is een mogelijke oplossing? Antwoorden op vragen krijg ik eerst wat wijfelend, maar al snel loopt het gesprek soepeler. Ze was bang dat ik met ‘het vingertje’ zou gaan wijzen dat ze niet goed met geld omgaat. Dat doen we niet, ik ben daar om met haar in gesprek te gaan en te kijken hoe we het kunnen oplossen.

Regeling

Ze heeft meer schulden. Daarom dook ze weg. Eigenlijk is ze nu wel blij dat we in gesprek zijn. Schuldhulp wil ze nog niet en uit het gesprek blijkt dat de schulden zelf op te lossen zijn. Een regeling is een goede oplossing. We kijken wat een redelijk bedrag voor een regeling is. Niet te hoog, want dan is de kans groot dat de regeling niet kan worden nagekomen of er een andere schuld ontstaat, maar ook niet te laag want het is voor haar ook beter als de schuld niet te lang loopt en ze het kan afsluiten.

Blij

Dit zijn de momenten wanneer ik blij terugloop naar de auto. Waar het om gaat als gerechtsdeurwaarder aan de deur? In gesprek gaan, de situatie bespreken en kijken wat er kan. Voor alle partijen, schuldenaar en schuldeiser zoeken naar een haalbare oplossing en duidelijke afspraken maken. Met een goed gesprek het vertrouwen winnen dat geldproblemen opgelost kunnen worden. Daar word ik blij van.

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder, trekker van het SyncassoLab en Social Responsibility Officer bij Syncasso. Paul schrijft over de dagelijkse praktijk van de gerechtsdeurwaarder aan de deur en ontwikkelingen in de schulden- en invorderingsketen.

Gerelateerde nieuwsberichten

09 december 2025

Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten

Wanneer studenten financiële problemen krijgen, wil Hogeschool Utrecht (HU) dat zo zorgvuldig mogelijk oplossen. Manager Financial Services Rianne Oostwoud Wijdenes ziet dagelijks hoe belangrijk dat is.

Lees meer over: Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten
04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
24 oktober 2025

De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot

In de 4e aflevering van de Syncasso Podcast gaat Michaël Brouwer in gesprek met Joep De Groot (CZ) en Daan Dohmen (ondernemer/Blue Zones) over een thema dat ons allemaal raakt: het effect van schulden op onze gezondheid.

Lees meer over: De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot
Feedback