Nieuws

Begrijpelijke dagvaardingen

06 juli 2021

Begrijpelijke dagvaardingen om een rechtszaak te voorkomen

Syncasso heeft samen met Kredietbank Nederland, Stichting Lezen en Schrijven en Rijksuniversiteit Groningen onderzoek laten doen naar de taalvaardigheid van debiteurklanten en klanten van de schuldhulpverlening. Het onderzoek Lezen ≠ Begrijpen toonde aan dat meer dan de helft (!) van de debiteurklanten laaggeletterd is. Dat wil zeggen dat ze de basisvaardigheden op het gebied van lezen, schrijven en rekenen niet hebben om goed in de Nederlandse maatschappij mee te kunnen doen.

Ons onderzoek heeft gelukkig veel andere creditmanagementorganisaties, waaronder De Rechtspraak, geïnspireerd om kritisch naar hun communicatie met debiteurklanten te kijken. Waar de maatschappelijke ontwikkelingen vragen om onnodige kosten te voorkomen, is het oneerlijk dat onbegrijpelijke incassocommunicatie onnodige kosten veroorzaakt.

Buitengerechtelijk

In het incassoproces wordt het overgrote deel opgelost in de buitengerechtelijke- of minnelijke fase. We hebben ons daarom in eerste instantie geconcentreerd op de brieven, e-mails, tekstberichten, chats en webpagina’s die we gebruiken om een betalingsachterstand op te lossen. Samen met de ervaringsdeskundigen van Stichting ABC, die zelf voorheen laaggeletterd waren, zijn ondersteunende afbeeldingen toegevoegd en de teksten aangepast naar begrijpelijke, duidelijke taal. Die motiveren en activeren naar een oplossing voor het betalingsprobleem.

Begrijpelijk dwangbevel! Begrijpelijke dagvaarding?

In een representatieve AB-test hebben we een begrijpelijk dwangbevel vergeleken met de voorheen gebruikte, strikt juridische versie. Niet reageren op een dwangbevel  bracht het risico op een beslaglegging op inkomsten, bankrekening of (on)roerende zaak met zich mee. Door het begrijpelijke dwangbevel werd 35% minder vaak beslag gelegd. Er kon een oplossing gevonden worden voordat de kosten onnodig verder opliepen. Met minder stress bij de debiteurklant. Dat zette ons aan het denken om een begrijpelijke dagvaarding te ontwikkelen.

Onbegrijpelijke dagvaarding

Onderzoek van de Hogeschool Utrecht wees uit dat 70% van de ontvangers een dagvaarding niet verder lezen dan de eerste pagina. Logisch als je het juridische taalgebruik in de dagvaarding voorlegt aan een ontvanger die vaak laaggeletterd is. De kans dat met de dagvaarding een oplossing wordt bereikt is dan minimaal.

Waar het doel van de dagvaarding vroeger beperkt was tot een oproep om voor de rechter te verschijnen, zijn daar nu drie kansen bijgekomen om de vordering op te lossen en onnodige kosten te voorkomen. Voor de zittingsdatum alsnog betalen, een betalingsregeling afspreken of laten weten dat er geen betaalcapaciteit is.

Hoe ontwikkel je een begrijpelijke dagvaarding?

Dat is niet eenvoudig, omdat je rekening moet houden met verschillende partijen die allemaal specifieke wensen en eisen stellen aan de dagvaarding. In een volgend artikel leggen we uit hoe we dat hebben opgelost.

Gerelateerde nieuwsberichten

09 december 2025

Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten

Wanneer studenten financiële problemen krijgen, wil Hogeschool Utrecht (HU) dat zo zorgvuldig mogelijk oplossen. Manager Financial Services Rianne Oostwoud Wijdenes ziet dagelijks hoe belangrijk dat is.

Lees meer over: Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten
04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
24 oktober 2025

De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot

In de 4e aflevering van de Syncasso Podcast gaat Michaël Brouwer in gesprek met Joep De Groot (CZ) en Daan Dohmen (ondernemer/Blue Zones) over een thema dat ons allemaal raakt: het effect van schulden op onze gezondheid.

Lees meer over: De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot
Feedback