Nieuws

Incasso in Coronatijd

08 oktober 2020

Incasso in Coronatijd.

Begrijpelijke en doe-bare incassocommunicatie nog belangrijker.

Terecht is er veel aandacht voor de capaciteit van de schuldhulpverlening, die het naar verwachting nog drukker gaat krijgen met (problematische) schulden die ontstaan of verergerd zijn door de Corona-crisis. Maar naast inspanningen om de schuldhulp goed voor te bereiden op een sterke toename van de schuldhulpvraag, moeten we ons blijven focussen om de omvang van de problemen aan de voorkant te beperken. Begrijpelijke en doe-bare (incasso)communicatie helpt daarbij.

De meeste debiteurklanten hebben een vast inkomen of een uitkering, waaruit hun lopende verplichtingen voldaan kunnen worden. We moeten er als creditmanagers en creditmanagementbedrijven voor zorgen dat er geen nieuwe achterstanden ontstaan, tenzij dat onvermijdelijk is door inkomensverlies.

Achterstanden die je niet zag aankomen

Veel opdrachtgevers hebben eerder gekozen voor een terughoudend incassobeleid vanwege de coronacrisis. Dat brengt onvermijdelijk met zich mee dat debiteurklanten zich straks overvallen zullen voelen door betalingsachterstanden die ze letterlijk niet aan zagen komen. En om die reden ook niet ineens kunnen voldoen. Met incassoprocedures en extra kosten als gevolg.

Betere, begrijpelijke incassocommunicatie

Het is nu belangrijker dan ooit dat we debiteurklanten helpen om uit de financiële problemen te blijven. Door beter te communiceren over achterstanden en onbetaalde rekeningen. Zo nodig in een hogere frequentie. Via de kanalen die de debiteurklant écht bereiken. We moeten daarbij extra zorg besteden aan begrijpelijke incassocommunicatie. Motiverend en activerend om in beweging te komen vóór het problematisch wordt. Met een maatwerk aanbod, zoals een haalbare regeling, dat doenbaar is voor de debiteurklant. Daarmee helpen we onze debiteurklanten om problematische schulden te voorkomen en dempen we het corona-effect op de schuldhulpverlening.

Lees er meer over op: www.lezenisnietbegrijpen.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

09 december 2025

Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten

Wanneer studenten financiële problemen krijgen, wil Hogeschool Utrecht (HU) dat zo zorgvuldig mogelijk oplossen. Manager Financial Services Rianne Oostwoud Wijdenes ziet dagelijks hoe belangrijk dat is.

Lees meer over: Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten
04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
24 oktober 2025

De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot

In de 4e aflevering van de Syncasso Podcast gaat Michaël Brouwer in gesprek met Joep De Groot (CZ) en Daan Dohmen (ondernemer/Blue Zones) over een thema dat ons allemaal raakt: het effect van schulden op onze gezondheid.

Lees meer over: De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot
Feedback