Nieuws

Kernprincipe II: Privacy respecteren, misbruik voorkomen en geen kwaad doen

16 juli 2020

Ethische kaders Artificial Intelligence in creditmanagement

In een eerder artikel in deze reeks, te vinden op www.syncasso.nl/aiethiek, bespraken we het eerste en belangrijkste ethische kernprincipe voor Artificial Intelligence: Goed doen in relatie tot creditmanagement. Dit is het tweede artikel met als onderwerp Niet Kwaad Doen met AI in een serie van vijf over ethische kaders die nodig zijn voor de ontwikkeling en toepassingen van AI in creditmanagement.

Kernprincipe II:

Privacy respecteren, misbruik voorkomen en geen kwaad doen

Het gebruik van artificial intelligence brengt niet alleen voordelen, maar ook risico’s met zich mee. De informatie kan in verkeerde handen terechtkomen en gebruikt worden om burgers te benadelen of te beperken. Wie controleert eigenlijk het algoritme? Kan het uitgezet worden? Hoe objectief is de voorspelling? Wat blijft erover van onze privacy? Als er misbruik van gemaakt wordt, hoe stop je dat dan?

Bij de ontwikkeling en toepassing van artificial intelligence moet vanaf het ontwerp rekening gehouden worden met het uitsluiten van risico’s. Privacy by design. Dat begint bij de verzameling van de data. We hanteren hierbij de volgende uitgangspunten:

  • Minimaliseer de hoeveelheid data en abstraheer en/of pseudonimiseer de datasets waarin persoonsgegevens verwerkt zijn;
  • Zorg voor transparantie en toegankelijkheid om de eigen data in te zien en te verbeteren;
  • Informeer de betrokkenen duidelijk dat hun persoonsgegevens verwerkt worden;
  • Garandeer dat persoonlijke gegevens op een privacy vriendelijke manier verwerkt worden en dat erop toegezien wordt dat dat zo blijft;
  • Beperk de toegankelijkheid van de data op een need to know basis.

Een veilige, beschermende ICT-infrastructuur is een voorwaarde voor de verwerking van persoonsgegevens en het gebruik van AI. Security by Design bestaat o.a. uit decentrale opslag van de data. Hiervoor hebben we de volgende uitgangspunten geformuleerd:

  • Gescheiden opslag en verwerking van de data, waardoor die afzonderlijk van elkaar geen betekenis hebben;
  • Registreer en controleer het gebruik en de gebruikers;
  • Maak gebruik van een frequent automatisch proces om continu en proactief te testen of er kwetsbaarheden in de infrastructuur zijn geslopen;
  • Gebruik een gecertificeerd beveiligingsprotocol dat objectief vaststelt dat de beveiliging van de infrastructuur voldoet aan de eisen die daaraan gesteld worden.

Geen kwaad doen, specifiek voor creditmanagement AI

De hiervoor geschetste uitgangspunten zijn onverkort van toepassing op de ontwikkeling en toepassing van AI voor creditmanagement. Specifiek voor creditmanagement is AI gebruik voor black listing een No Go. Maar juist wel om overcreditering te voorkomen, klanten beschermen tegen overbesteding of te hoge leningen. Door de toepassing van creditmanagement AI te beperken tot persoonlijke, sociaal verantwoorde incasso activiteiten is het risico dat daar kwaad mee gedaan wordt minimaal.

Met AI effectief bescherming bieden tegen (incasso)kosten die de debiteurklant niet kan dragen levert ook een bijdrage aan het beperken van de ontwikkeling van problematische schulden. Transparantie en controle bieden aan de debiteurklant van wie persoonsgegevens gebruikt worden met AI voor creditmanagement is al in de AVG geregeld. De debiteurklant daarbij helpen is een logische volgende stap. Tenslotte levert de borging van ethische AI voor creditmanagement door middel van certificering en externe audits extra betrouwbaarheid op dat er zorgvuldig met de data wordt omgegaan. Die betrouwbaarheid draagt bij aan het gevoel dat er geen kwaad gedaan wordt met AI.

Kent u andere voorwaarden voor AI in creditmanagement om Geen kwaad te doen? Deel ze met ons via www.syncasso.nl/aiethiek.

Vijf kernprincipes voor ethische AI

In het volgende artikel bespreken we het 3e kernprincipe voor ethische AI: Autonomie.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen. Bij deze werkzaamheden kunnen soms kosten ontstaan die Enexis bij klanten in rekening brengt.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
Feedback