Nieuws

Ontruiming voorkomen

02 december 2019

Ontruiming voorkomen als de debiteurklant geen contact opneemt

Blog: Paul Otter

Laatst mocht ik voor Purpose een workshop voor bijzonder beheerders bij banken geven. Die moest gaan over het gedrag van debiteurklanten en hoe je daar als geldverstrekker op in kunt spelen.

In drie sessies heb ik gedeeld hoe wij, als gerechtsdeurwaarders, met het gedrag van mensen met schulden omgaan.

Beïnvloeden

Samen met de Rijksuniversiteit Groningen hebben we onderzocht hoe we het beste het gedrag van debiteurklanten kunnen beïnvloeden. Daarbij is de belangrijkste uitdaging om contact te krijgen met de debiteurklant. Zonder contact kan je de betalingsachterstand onmogelijk oplossen.

Data

Daarnaast kunnen we met data veel voorspellen: kan iemand wel betalen? En kunnen we op basis van data steeds beter vaststellen welke communicatievorm voor welke persoon het meest geschikt is. Waardoor we beter communiceren met de debiteurklanten die kunnen betalen.

Schrijnende case

Ik sloot de workshop af met een schrijnende case waarin helaas duidelijk wordt dat we nog wel steeds werk te doen hebben. Een bejaard stel met inwonende jonge kleinkinderen betaald de hypothecaire lening niet. Verkoop en ontruiming dreigt!

Een eerdere executieverkoop van de woning was op het nippertje gecanceld door de bank, op humanitaire redenen. Strikte voorwaarde daarvoor was, dat de achterstand niet verder zou oplopen.

Nieuwe beslagen

Na drie nieuwe beslagen op het pensioen wankelt alles weer. Gelukkig trok een medewerker bij ons aan de bel nadat de gemeente zelf beslag had gelegd en de beslagvrijevoet op € 0 had gezet. Die lont in het kruitvat, nota bene door dezelfde gemeente die ook schuldhulp aan dit stel zou moeten verlenen, zette de zaak wel in beweging.

Geen contact

Na een hectische week is de beslagvrijevoet nu juist vastgesteld. Maandelijks ontvangen ze voortaan in ieder geval gevoeg om van te leven en om de achterstand niet meer verder te laten oplopen. Maar de achterstand is nog steeds te hoog en er is nog steeds geen contact met dit stel tot stand gekomen.

Zelfs de schuldhulp van de gemeente krijgt geen contact. Herhaalde huisbezoeken waren niet succesvol. Waarom ze het contact vermijden, kunnen we alleen maar over speculeren. Zeker is wel dat contact een voorwaarde is om een duurzame oplossing te vinden. Helaas is die nog niet in zicht.

Gedwongen beschermingsbewind

Ik vermoed dat er nog meer vorderingen zijn (of komen) die een nieuwe beslagen met zich mee zullen brengen. Een veenbrand dus. Wat mij betreft is dit een perfecte case voor een gedwongen beschermingsbewind (zie ook het artikel van Andre Moerman). Dat heb ik al eerder bij de betreffende gemeente aangegeven. En zal ik ook op blijven aandringen zolang er geen andere oplossing in zicht komt!

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder en bestuurslid van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). De KBvG zorgt voor een goede beroepsuitoefening door de gerechtsdeurwaarders bij de uitvoering van hun taken, met oog voor beide partijen. Paul blogt regelmatig over actuele zaken.

Gerelateerde nieuwsberichten

28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
16 oktober 2025

“Het gaat uiteindelijk altijd om mensen”, in gesprek met Wikje, relatiemanager en gerechtsdeurwaarder bij Syncasso

Wikje is relatiemanager en toegevoegd gerechtsdeurwaarder bij Syncasso. Daarnaast zet ze zich vrijwillig in bij maatschappelijke initiatieven en coacht ze al jaren een korfbalteam. Hoe combineert ze dit allemaal, en wat drijft haar in haar werk? We gingen met haar in gesprek.

Lees meer over: “Het gaat uiteindelijk altijd om mensen”, in gesprek met Wikje, relatiemanager en gerechtsdeurwaarder bij Syncasso
02 oktober 2025

De Koffiepauze: maak kennis met Leonie Heskamp!

Deze maand ontmoeten we Leonie Heskamp, ze begon als deurwaarder op de weg en combineert dat met haar werk als business analist.

Lees meer over: De Koffiepauze: maak kennis met Leonie Heskamp!
05 september 2025

Syncasso en Purpose bieden CAP-rapport aan Tweede Kamerlid Don Ceder aan

Tweede Kamerlid Don Ceder (ChristenUnie) ontving vandaag, vrijdag 5 september, tijdens een bezoek aan het hoofdkantoor van Syncasso in Amsterdam het rapport: Collectief AfbetalingsPlan (CAP) uitgevoerd door de gerechtsdeurwaarder.

Lees meer over: Syncasso en Purpose bieden CAP-rapport aan Tweede Kamerlid Don Ceder aan
02 september 2025

Maak kennis met onze nieuwe collega: Pieter Bas Vermeulen, Social Impact Manager bij Syncasso

“Sociale impact betekent voor mij, financiële rust en perspectief creëren, voor mensen én voor organisaties,” zegt Pieter Bas Vermeulen, sinds 1 augustus 2025 Social Impact Manager bij Syncasso.

Lees meer over: Maak kennis met onze nieuwe collega: Pieter Bas Vermeulen, Social Impact Manager bij Syncasso
26 augustus 2025

De koffiepauze: Van deurwaarder tot vitaloog – het verhaal van Teo van de Mheen

Na bijna tien jaar te hebben gewerkt als gerechtsdeurwaarder én manager koos Teo van de Mheen voor een nieuw pad: vitaliteit. Als vitaloog bij Syncasso helpt hij collega’s om gezonder, bewuster en met meer plezier te werken.

Lees meer over: De koffiepauze: Van deurwaarder tot vitaloog – het verhaal van Teo van de Mheen
12 augustus 2025

Cybersecurity in de incassosector

Ontdek hoe de incassosector zich kan wapenen tegen toenemende cyberdreigingen. Lees over NIS2, DORA, digitale weerbaarheid, samenwerking en compliance.

Lees meer over: Cybersecurity in de incassosector
Feedback