Nieuws

Nominatie TaalHeldenprijs voor
Paul Otter

11 september 2019

Nominatie TaalHeldenprijs voor Paul Otter

Begrijpelijke incassocommunicatie levert nominatie op

Paul Otter, directeur Social Responsibility van Syncasso, is genomineerd voor de TaalHeldenprijs 2019 van de Stichting Lezen & Schrijven als TaalHeld Bruggenbouwer voor zijn inzet om mensen en organisaties aan elkaar te verbinden in de aanpak van laaggeletterdheid.

Onderzoek incassocommunicatie

De nominatie is gebaseerd op de voortrekkersrol die Paul heeft gespeeld in het onderzoek naar de verbetering van incassocommunicatie voor laagtaligen. Als eerste gerechtsdeurwaardersorganisatie heeft hij begrepen dat mensen die moeite hebben met basisvaardigheden beter benaderd kunnen worden in begrijpelijke taal ondersteund door pictogrammen. In samenwerking met de Rijks Universiteit Groningen heeft hij onderzocht hoe groot het percentage is van mensen die moeite hebben met lezen en die financiele problemen hebben: 50% Daarna heeft hij onderzocht wat de effectiviteit is van brieven in begrijpelijke taal en hij heeft op grond van het onderzoek brieven, gerechtelijke stukken zoals exploten en enveloppen aangepast. Hierdoor begrijpen mensen eerder wat er aan de hand is, wat ze moeten doen en kunnen extra kosten, gerechtelijke procedures en de stress die daarmee gepaard gaat voor hen voorkomen worden.

Moderniseer ook de executiecommunicatie

Het onderzoek en de resultaten daarvan zijn opgenomen in het Compendium Beslag- en Executierecht onder de titel ‘Moderniseer ook de executiecommunicatie’, aangeboden aan het Ministerie van Veiligheid en Justitie en Tweede Kamerleden om als inspiratie en leidraad te dienen voor de wetgeving modernisering beslag- en executierecht. Paul heeft zich ontpopt als een ambassadeur voor laaggeletterdheid. Dat is voornamelijk gekomen door het project Lezen≠Begrijpen, waarvoor hij subsidie heeft gekregen vanuit het ministerie van SZW.

Bruggenbouwer

Paul heeft laaggeletterdheid duidelijk op de kaart weten te zetten in de schulden en incasso sector. Zowel landelijk als lokaal en regionaal/lokaal via het project Lezen≠Begrijpen. Dat de resultaten van het onderzoek zo een impact hadden, had niemand vooraf verwacht. Hij heeft de deur geopend richting de staatssecretaris Van Ark. Hij heeft geregeld dat zij het eerste onderzoeksrapport vanuit het project Lezen≠Begrijpen in ontvangst heeft genomen en vervolgens ook het eindrapport afgelopen januari 2019. Hij heeft vanuit het project 5 goedbezochte seminars voor gemeentelijke schuldhulpverleners, deurwaarders en studenten op Hogescholen van de grond weten te trekken over laaggeletterdheid en schulden.

De TaalHeldenprijzen worden in januari 2020 uitgereikt door de oprichter van Stichting Lezen & Schrijven H.K.H. Prinses Laurentien der Nederlanden aan mensen die zich op een unieke manier inzetten voor een geletterd Nederland.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen. Bij deze werkzaamheden kunnen soms kosten ontstaan die Enexis bij klanten in rekening brengt.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
Feedback