Nieuws

Van het begin tot het eind persoonlijk contact met de debiteur

02 januari 2019

Van het begin tot het eind persoonlijk contact met de debiteur

Alisa Nijssen | Incassomedewerker CJIB gerechtelijk

Ik ben vierenhalf jaar geleden gestart bij Syncasso. Het beeld dat ik van incasso en gerechtsdeurwaarders had was al genuanceerd. Als ik uitleg aan kennissen wat ik doe, probeer ik het beeld weg te nemen dat wij met dwang en dreiging iemand tot betaling dwingen. Terwijl het juist gaat om een helpende hand bieden om het betalingsprobleem op te lossen. En niet met de vinger wijzen om de debiteur te vertellen wat die allemaal verkeerd gedaan heeft. Onze opdrachtgever CJIB wil net als wij maatschappelijk verantwoord incasseren. Wij zijn zacht waar het kan, maar hard waar het moet.

Dossierbehandeling van het begin tot het eind

Omdat wij een dossier van het begin tot het eind behandelen, zijn de werkzaamheden op een dag heel afwisselend. Daarom is het wel belangrijk dat je snel kan schakelen. We behandelen CAK-, DUO- en RVO-vorderingen. RVO is de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, dat zijn B2B vorderingen voor te veel of onterecht ontvangen subsidies en boetes voor overtredingen van het mestbeleid. Voor CAK zijn het bestuursrechtelijke zorgverzekeringen en boetes voor mensen die langer dan zes maanden hun zorgverzekeringspremie niet betaald hebben. Bij DUO gaat het om studiefinanciering en ov-vergoedingen die terugbetaald moeten worden.

Het is daarom heel verschillend wie je aan de telefoon krijgt en welke oplossing er voor het betalingsprobleem wordt gekozen. Bij DUO zijn de meeste debiteuren redelijk jong. Die kiezen liever voor een korte betalingsregeling om de achterstand in te lopen. Dat lukt ook meestal wel. Voor CAK-debiteuren is het veel lastiger om een regeling vol te houden.

Niet Willers/ Niet Kunners in de praktijk

Voor Niet-Kunners gebruiken we een pre-incassotraject met veel contactmomenten. Niet-Willers gaan rechtstreeks een regulier executietraject in dat snel richting een beslag gaat als er niet wordt meegewerkt aan een oplossing. Een tussenstation zijn Regelaars, die de vordering niet in één keer kunnen betalen, maar wel via een regeling. Daar hebben we een apart type exploot voor ontwikkeld dat helemaal aangepast is om online een betalingsregeling tot stand te brengen.

Veel persoonlijk contact

Alle telefoontjes komen rechtstreeks bij ons binnen. Dat is een groot deel van ons werk, debiteuren persoonlijk spreken om een oplossing te vinden voor het betalingsprobleem. Je krijgt heel verschillende reacties aan de telefoon. Maar al die gesprekken vind ik juist het leukste aan deze portefeuille. Omdat de debiteur steeds dezelfde behandelaar spreekt, begrijpen we beter wat er aan de hand is.

Visueel exploot

Sinds we visuele exploten gebruiken, krijgen we veel minder reacties van mensen die zeggen dat ze het niet begrijpen. Soms vindt iemand het kinderachtig, maar andere mensen vinden het juist weer heel prettig. Grappig genoeg hebben studenten er helemaal geen moeite mee. Nu ik erover nadenk zijn het vooral Niet Willers die soms aangeven het niet OK vinden. Maar dat kan natuurlijk ook een andere reden hebben.

Verbeterkalender

Ons team is actief betrokken bij het verbeteren van het incassotraject. Elke maand vergaderen we met het team daarover. Ideeën ter verbetering van het traject worden besproken en opgenomen in een verbeterkalender. Zo ben je dus niet alleen bezig met het incassotraject an sich, maar ook bij het slimmer maken hiervan. Zo blijf je betrokken!

Nieuwe collega’s

We zijn nog op zoek naar nieuwe collega’s. Als je denkt dat je in ons team past, bekijk dan eens de vacature op onze website.Allround incassomedewerker cjib

Gerelateerde nieuwsberichten

09 december 2025

Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten

Wanneer studenten financiële problemen krijgen, wil Hogeschool Utrecht (HU) dat zo zorgvuldig mogelijk oplossen. Manager Financial Services Rianne Oostwoud Wijdenes ziet dagelijks hoe belangrijk dat is.

Lees meer over: Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten
04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
24 oktober 2025

De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot

In de 4e aflevering van de Syncasso Podcast gaat Michaël Brouwer in gesprek met Joep De Groot (CZ) en Daan Dohmen (ondernemer/Blue Zones) over een thema dat ons allemaal raakt: het effect van schulden op onze gezondheid.

Lees meer over: De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot
Feedback