Nieuws

Invoering KEI fors vertraagd

09 januari 2018

Invoering KEI fors vertraagd

Het realiseren van digitaal procederen is complexer dan voorzien en kost meer tijd en geld. De invoering van KEI loopt daarom maanden tot jaren vertraging op. Dat blijkt uit de KEI-voortgangsreportage, die de Rechtspraak vandaag publiceerde.

Het digitaal procederen in handelsvorderingen met verplichte procesvertegenwoordiging (KEI Civiel 1.0 in de wandelgangen) zou per 1 april landelijk worden ingevoerd, maar dat wordt naar verwachting pas eind 2018. De digitale systemen voor KEI Civiel 1.0, die voor vreemdelingenrecht en voor bewindszaken worden zoveel mogelijk in de periode 2018-2019 opgeleverd. ‘De planning daarna leidt tot een vertraging van minimaal een jaar,’ schrijft de Rechtspraak. Dat betekent onder meer dat digitaal procederen in kort geding niet voor 2020 mogelijk zal zijn.

Meer tijd

Sinds 1 september verlopen alle handelsvorderingen met verplichte procesvertegenwoordiging digitaal bij de rechtbanken Midden-Nederland en Gelderland. Tussen 1 september en 12 december zijn ruim 400 zaken digitaal ingediend. De Rechtspraak constateert dat dit ‘zonder grote problemen’ is verlopen. Wel melden de pilotrechtbanken dat veel verbeteringen en uitbreidingen voor de ‘voortgangsbewaking’ nodig zijn.

Daarnaast wil de advocatuur meer ervaring met het systeem opdoen, in elk geval in een aantal zaken tot en met de zitting. ‘Om hierin te voorzien is de tijd tot de voorziene uitrol op 1 april niet toereikend,’ schrijft de Rechtspraak. De precieze startdatum is afhankelijk van de evaluatie van de pilotfase. Over de planning en volgorde van de andere KEI-releases doet de Rechtspraak verder geen uitspraken. Wel is duidelijk dat de vertraging van Civiel 2.0 en verder dus minimaal een jaar is.

Meer geld

Ten opzichte van de herijkte business case eind 2014 is de vertraging bij civiel en bestuur nu anderhalf jaar. Bij civiel en bestuur hebben zich ‘een langere IT-ontwikkeltijd en hogere IT-ontwikkelkosten’ voorgedaan. Volgens de Rechtspraak is de belangrijkste oorzaak van de hogere kosten een ‘incomplete en te optimistische inschatting van de omvang van het werkpakket in 2014’. Dit verklaart zestig procent van de toegenomen kosten volgens de Rechtspraak.

Zo is het procesrecht minder fundamenteel versimpeld dan werd aangenomen in 2014. ‘Een voorbeeld hiervan is dat zaken nog steeds via deurwaarders aangebracht kunnen worden (artikel 113 Rv.) terwijl de verwachting was dat dit niet langer mogelijk zou zijn in de aangepaste wetgeving,’ stelt de Rechtspraak. Waarschijnlijk doelt de Rechtspraak hier op de wijze van oproepen, niet op het aanbrengen. ‘In meer algemene zin is geen procedure tot stand gekomen die zodanig gelijkt op de bestuursrechtelijke procedure dat met uniforme digitalisering had kunnen worden volstaan,’ concludeert de Rechtspraak. Ook stelt de Rechtspraak de eisen van de ketenpartners onvoldoende te hebben meegenomen.

De Rechtspraak wil de IT nu zo beheerst mogelijk ontwikkelen. Dat legt wel een flinke druk op het tempo waarmee KEI gerealiseerd wordt. Om de vertraging te beperkt heeft de Rechtspraak voor 2018 20 miljoen euro aan extra financiering nodig. Voor 2019 en verder zoeken de Rechtspraak en het ministerie naar een structurele oplossing.

Resultaten

De voortgangsreportage geeft ook cijfers over de digitale procedures die nu al in werking zijn. Zo communiceren vrijwel alle curatoren digitaal en is het percentage digitale dossiers in faillissementszaken 75 procent (ruim 16.000 in absolute zin). Sinds november is digitaal toezicht in bewindszaken mogelijk. Het is de bedoeling dat in alle professionele bewindszaken eind 2018 digitaal wordt gewerkt. Lees meer…

Gerelateerde nieuwsberichten

09 december 2025

Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten

Wanneer studenten financiële problemen krijgen, wil Hogeschool Utrecht (HU) dat zo zorgvuldig mogelijk oplossen. Manager Financial Services Rianne Oostwoud Wijdenes ziet dagelijks hoe belangrijk dat is.

Lees meer over: Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten
04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
24 oktober 2025

De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot

In de 4e aflevering van de Syncasso Podcast gaat Michaël Brouwer in gesprek met Joep De Groot (CZ) en Daan Dohmen (ondernemer/Blue Zones) over een thema dat ons allemaal raakt: het effect van schulden op onze gezondheid.

Lees meer over: De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot
Feedback